Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lantionpohjalihaksien harjoittelu -- enkö vain osaa?

Vierailija
22.04.2020 |

Elikkäs luin Käypä hoito -suosituksesta ohjeet treeniin ( https://www.kaypahoito.fi/nix00565 ) ja varsinaisesti lihasten supistamisessa ei mielestäni ole minulla ongelmaa. Mutta jos esimerkiksi nousen tuolilta istuen tai kun kävelen, supistus heikkenee. En siis vain jotenkin pysty keskittymään siihen supistamiseen pitkään, jos teen samalla jotakin muuta. Paikallaan seisten pystyn supistusta toki pitämään yllä.
Paraneekohan tilanne harjoittelun myötä ja onko nuo liikkeelläoloharjoitukset edes välttämättömiä tuloksien saamiseksi vai auttaako pelkästään sekin, jos paikallaan ollessa lihaksia treenaa?
Noissa ohjeissa ei myöskään mainita mitään geishakuulista tai mitä treenikuulia sellaiset silikoniset ovatkaan. Onko niistä apua harjoitteluun?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uskoisin että kaikesta harjoittelusta on hyötyä. Varmaan jos jatkat harjoittelua, huomaat että liikkeessäkin alkaa sujua. Itselle tuottaa vaikeuksia pitkät pidot esim 30 sek vaikka olisin ihan makuullaan.

Vierailija
2/13 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käyttää niitä kuulia :) on oikeasti tosi hyvät. Itselläni on smartballsit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/13 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä uskoisin että kaikesta harjoittelusta on hyötyä. Varmaan jos jatkat harjoittelua, huomaat että liikkeessäkin alkaa sujua. Itselle tuottaa vaikeuksia pitkät pidot esim 30 sek vaikka olisin ihan makuullaan.

Haluaisin nyt yrittää oikeasti saada mahdollisimman hyvän tuloksen, varmasti kaikesta harjoittelusta jotain hyötyä on... T. Virtsankarkailusta (synnytyksen jälkeen alkanut) säikähtänyt :(

Vierailija
5/13 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa käyttää niitä kuulia :) on oikeasti tosi hyvät. Itselläni on smartballsit

Näin olen käsittänyt, että ne olisi hyvät, mutta noissa virallisissa ohjeissa ei mainita sanaakaan. Niin mietin, onko turhaa.

Vierailija
6/13 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen treenannut vuosia enemmän ja vähemmän (nyt taas vähemmän) mutta tuloksia ei huomaa.

Olen pari kertaa revennyt pahasti synnytyksissä niin olen miettinyt että onko lihaksisto jotenkin revennyt piloille? Voiko näin edes käydä?

Laskeumiakin on korjattu muttei ole auttanut.

Ja osaan treenata oikein. Fyssari katsonut sen. Kuulat tuskin tuolla "ämpärissä" edes pysyisi eli ei järkeä ottaa mukaan treeniin.

Vierailija
7/13 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on mietityttänyt tuo laskeuma-asia, että johtuuko ongelma siitä vai pelkästään huokokuntoisista lihaksista... Miehen mukaan en tunnu kovinkaan erilaiselta ja tunnen kyllä sormilla pienen puristuksen lihaksia supistaessa, jos kokeilen. Gynethän ei kai lievistä potilaille mainitse edes ja heti synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa en ollut tätä satunnaisesti tapahtuvaa virtsankarkailua edes vielä huomannut. Vasta sitten kun aloin juoksemaan ym. tärähtelyä aiheuttavaa tekemään. ☹️

Vierailija
8/13 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen tuota harjoittelua miettinyt, mutta en ymmärrä mitä esimerkiksi geishakuulilla pitäisi tehdä...

Saan pidettyä pienimmätkin kuulat helposti sisällä, myös liikkuessa, ja päin vastoin eivät meinaa tulla ulos. Silti tavarani on ihan normaalin löysä, en siis ole mikään tiukka tms.. 

En vaan ymmärrä.

Vierailija
9/13 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua koko hommasta pätkääkään. Luulin osaavani, mutta gyne sanoi, että menee "väärään suuntaan" supistukset.

Vierailija
10/13 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua koko hommasta pätkääkään. Luulin osaavani, mutta gyne sanoi, että menee "väärään suuntaan" supistukset.

Väärään suuntaan? 😄 ... Siis ulospäin ponnistat..? No mutta helpostihan voi karkeasti testata sillä, että katkaisee virtsasuihkun kesken pissaamisen. Jos onnistuu, supistaa lihaksia oikein. Toki se ei kerro lihaskunnosta vielä sen enempää. Paitsi mahdollisesti sen, että ovat huonossa kunnossa, jos pissaa edelleen tippuu.

Vierailija
11/13 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on mietityttänyt tuo laskeuma-asia, että johtuuko ongelma siitä vai pelkästään huokokuntoisista lihaksista... Miehen mukaan en tunnu kovinkaan erilaiselta ja tunnen kyllä sormilla pienen puristuksen lihaksia supistaessa, jos kokeilen. Gynethän ei kai lievistä potilaille mainitse edes ja heti synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa en ollut tätä satunnaisesti tapahtuvaa virtsankarkailua edes vielä huomannut. Vasta sitten kun aloin juoksemaan ym. tärähtelyä aiheuttavaa tekemään. ☹️

Osaako kukaan sanoa, mistä mahdollisen (lievän) laskeuman voisi itse tunnistaa? Nyt kun tuskin pääsee aikoihin mihinkään lääkärille, kun ei kiireellinen asia... No siihenkin on apuhoitona kai tämä treenaus, mutta olisihan se silti kiva tietää syy...,

Vierailija
12/13 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia mietityttää...

Vierailija
13/13 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen treenannut vuosia enemmän ja vähemmän (nyt taas vähemmän) mutta tuloksia ei huomaa.

Olen pari kertaa revennyt pahasti synnytyksissä niin olen miettinyt että onko lihaksisto jotenkin revennyt piloille? Voiko näin edes käydä?

Laskeumiakin on korjattu muttei ole auttanut.

Ja osaan treenata oikein. Fyssari katsonut sen. Kuulat tuskin tuolla "ämpärissä" edes pysyisi eli ei järkeä ottaa mukaan treeniin.

Ne repeämät kasvavat nopeasti umpeen kuten ihan kaikki haavat, mutta mahdollinen hermovaurio voi olla pysyvä, tosin sitä sulla ei ole jos kerran lihakset toimivat. Hanki isot kuulat aluksi.

Todennäköisesti aloitit treenin vasta synnytyksen jälkeen, kun sitä pitäisi tehdä pikkutytöstä lähtien koko ikä, mutta kellekäs tämä on pikkutyttönä kerrottu. Ylipaino kuormittaa lantion elimiä ja venyttää lantionpohjaa. Pienikin painonpudotus etenkin keskivartalosta auttaa. Tsemppiä, ei se treeni hukkaan mene.