Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni lähtee lomalle Ruotsiin tai Viroon, mutta unohtaa Venäjän?

Vierailija
22.04.2020 |

Mikäs se meidän lähimaapurimme on? Se on Venäjä. Mikset kävisi Pietarissa? Tai Laatokan rannalla Sortavalassa, Karjalan kunnailla?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikäli siellä on turvallista, että varkaat erottaa jo kaukaa, kun ovat pukeutuneina miliiseiksi.

Toimittaja Aarno Laitisen oli miliisi pysäyttänyt asemalla, vaatinut lompakon ja vienyt melkein kaikki rahat ja kun Laitinen oli valittanut asiasta, niin oli todettu, että ei aiheuta toimenpiteitä, koska ei ollut vienyt kaikkia rahoja.

Viipurissa turistit ovat käveleviä pankkiautomaatteja, joista saa näppäriä käteisnostoja.

Vierailija
22/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikäli siellä on turvallista, että varkaat erottaa jo kaukaa, kun ovat pukeutuneina miliiseiksi.

Toimittaja Aarno Laitisen oli miliisi pysäyttänyt asemalla, vaatinut lompakon ja vienyt melkein kaikki rahat ja kun Laitinen oli valittanut asiasta, niin oli todettu, että ei aiheuta toimenpiteitä, koska ei ollut vienyt kaikkia rahoja.

Viipurissa turistit ovat käveleviä pankkiautomaatteja, joista saa näppäriä käteisnostoja.

Helsingissä noita saa pelätä ei Viipurissa.

Helsinki on ainoa paikka jossa olen kokenut turvattomuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon Venäjällä reissanneena olen sitä mieltä, että Viroon, Ruotsiin ja Norjaan on vaan niin paljon helpompi mennä ja tulla.

Koirien kanssa käyn näyttelyissä ja käyn Venäjällä vain ne pakolliset reissut että koirasta saa Venäjän muotovalion. Kieli ei ole ongelma, turvallisuus on ihan ok, mutta se paperisota...

Vierailija
24/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Pietarissa aika monta kertaa, mutta syy sille, etten sinne mene samalla tavalla minilomalle kuin Viroon tai Ruotsiin on viisumi, Esimerkiksi lasten kanssa emme ole käyneet kertaakaan. 

Tiedän kyllä, ettei risteilyturisti (meno laivalla) tarvitse viisumia, mutta..., mutta..., jos laivalla tekee päivämatkan, niin se pointti on se laiva, eikä Pietarin laivat vastaa Ruotsin laivoja. Jos taas haluaa yöpyä (musitaakseni 3 pv sai olla ilman viisumia), niin pitää ottaa laivayhtiön minibussi jne. Muutenkin ihan vertailun vuoksi - Gdanskiin/ Kööpenhaminaan lentää suunnilleen sen Venäjän viisumin hinnalla, ei tarvitse käyttää laivaa ja saa olla ja liikkua just niin kuin haluaa. 

Eli saat olla rajoitetun ajan ja aina tulee jokin ekstramaksu. Eli ihan teille vänkääjille tiedoksi: Viroon ja Ruotsiin pääsee helpommin, siksi niitä ei voi verrata Venäjään. Ap myös mainitsi nuo Karjalan kunnaat tms. ja niille reissuille se viisumi on aina välttämätön. 

Vierailija
25/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kiinnosta matkustaa Venäjällä Putinin takia. 

Olen käynyt Pietarissa yli 30 kertaa enkä koskaan ole törmännyt Putiniin, upea kaupunki.

Olen minäkin käynyt siellä, mutta silloin se oli Neuvostoliitossa, tosin nyt en menisi sinne enää vaikka se olisi nytkin Neuvostoliitossa. Olin tuolloin harkintakyvyltäni vajavainen nuori. Pietari on kyllä hieno kaupunki, siitä olen samaa mieltä kanssasi. 

Vierailija
26/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt 2 kertaa Pietarissa. 2006 ja 2017. Välissä oli kyllä vähän tapahtunut kehitystä, mutta edelleen se sama järkyttävä likaisuus. En myöskään halua matkailulla/turismilla tukemassa diktatuuria.

Vierailija
27/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti lähden Pietariin, kunhan Allegroonkin saadaan sähköinen viisumi käyttöön. Kiva, siisti, historiallinen kaupunki lyhyen junamatkan päässä, mutta viisumi on iso ja kallis haitta.

Vierailija
28/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäjä on siisti, turvallinen ja kiva matkakohde! Ihan oikeesti: siellä ei läpsytellä ympäriinsä ja etenkin Pietari on 100% siistimpi ja puhtaampi kuin joku kaatopaikkaa muistuttava Helsinki.

Moni kakku päältä kaunis. Pietarin pramea "ulkokuori" kätkee alleen ne lukemattomat ongelmat, joita siellä on. Ja ne slummit ovat sellaisia, että mistään Suomesta ei sen veroisia löydä.

Vierailija
29/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielitaito lienee monelle ongelma. Joku sääntöjä orjallisesti noudattava ja sosiaaliselta silmältä kehno suomalainen insinöörin mielenlaadulla ei toki oikein ole myöskään kotonaan tuossa eläväisessä ja laveassa kulttuurissa.

Mutta jos uskaltautuu todella kokemaan avoimin mielin, niin naapurissa lienee maailman pärrräyttävimpiä paikkoja.

Pietarissa pärjää turisti vallan mainiosti englannilla. Ei ainakaan minulla ole ollut mitään vaikeuksia 'kielitaidottomana'.

Vierailija
30/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäjä on siisti, turvallinen ja kiva matkakohde! Ihan oikeesti: siellä ei läpsytellä ympäriinsä ja etenkin Pietari on 100% siistimpi ja puhtaampi kuin joku kaatopaikkaa muistuttava Helsinki.

Moni kakku päältä kaunis. Pietarin pramea "ulkokuori" kätkee alleen ne lukemattomat ongelmat, joita siellä on. Ja ne slummit ovat sellaisia, että mistään Suomesta ei sen veroisia löydä.

Varmaan näinkin, mutta turistina en ole missään päin maailmaa hankkiutunut slummeihin. Ongelma-alueita on joka puolella, mutta eivät normituristia koske. Itse olen kokenut Pietarin turvalliseksi ja siistiksi.

Vierailija
31/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan että ilmainen sähköinen viisumi yleistyisi koskemaan myös junalla rajan ylittävät. Katsoin jossain vaiheessa mitä junat ja viisumit + hotelli Pietsrissa maksaisivat ja totesin että taidetaankin lentää Espanjaan. Olisi meinaan ollut melkoisen kallis matka 😒

Vierailija
32/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisumi, kieli, rupla, roistot. Yhtäkkiä ei tule mieleen yhtäkään syytä miksi haluaisin sinne. Mun setä kävi siellä 70-luvulla ja toi meripihkakorut, maatuskan ja teekupit. Ne on minulla edelleen.

Karjalaiset käyvät monta kertaa vuodessa siellä itkemässä kotitalojensa raunioilla.

Alkaa se porukka, joka jotain niistä kotitaloistaan muistaa, olla kasikymppisiä. Tuskin ne siellä ainakaan minään massoina "monta kertaa vuodessa" käy itkemässä?

Vierailija
33/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielitaito lienee monelle ongelma. Joku sääntöjä orjallisesti noudattava ja sosiaaliselta silmältä kehno suomalainen insinöörin mielenlaadulla ei toki oikein ole myöskään kotonaan tuossa eläväisessä ja laveassa kulttuurissa.

Mutta jos uskaltautuu todella kokemaan avoimin mielin, niin naapurissa lienee maailman pärrräyttävimpiä paikkoja.

Pietarissa pärjää turisti vallan mainiosti englannilla. Ei ainakaan minulla ole ollut mitään vaikeuksia 'kielitaidottomana'.

No missä vain pärjää suuren kaupungin keskustan turistikohteissa museoita kiertäen ja pullaa mussuttaen sanomatta sanaakaan. Tässä nyt puhuttiin hiukan eri asiasta, minkä ymmärtäisitkin hiukan fiksumpana.

Vierailija
34/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehty tarpeettoman vaikeaksi. Jos Venäjällä olisi yhtä kätevä pistäytyä kuin Ruotsissa, toki siellä kävisin.

Vierailija
35/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin korkeintaan ryhmämatkalle jossa on mukana venäjää osaava opas/muu henkilö. Karjalaan olisi kyllä kiva mennä.

Vierailija
36/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei innosta lähteä vaimon kanssa Venäjälle, samaan aikaan kun paikalliset homosuhteissa elävät joutuvat homopropagandasta vankilaan...

Vierailija
37/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläinen asiakaspalvelu on aivan umpisurkeaa. Ei suomalaisetkaan erityisesti loista aspoina, mutta venäläiset ovat niin epäystävällisiä, että ihme jos edes itse käyttävät oman maansa palveluita.

Vierailija
38/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venäläinen asiakaspalvelu on aivan umpisurkeaa. Ei suomalaisetkaan erityisesti loista aspoina, mutta venäläiset ovat niin epäystävällisiä, että ihme jos edes itse käyttävät oman maansa palveluita.

Tämä on kyllä kummallista miten neuvostoaika vaikuttaa aspaan edelleen, myös Virossa. Tai sinänsä ei, neukkulassa kun ei myyjien tarvinnut olla myyjiä: ihmiset ostivat kaiken mitä sattui puolityhjillä hyllyillä olemaan tarjolla eikä mitään myyntipuheita tarvittu. Myyjät olivat lähempänä viraston virkamiehiä kuin asiakaspalvelijoita.

Vierailija
39/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä kummallista miten neuvostoaika vaikuttaa aspaan edelleen, myös Virossa. Tai sinänsä ei, neukkulassa kun ei myyjien tarvinnut olla myyjiä: ihmiset ostivat kaiken mitä sattui puolityhjillä hyllyillä olemaan tarjolla eikä mitään myyntipuheita tarvittu. Myyjät olivat lähempänä viraston virkamiehiä kuin asiakaspalvelijoita.

Tässä on suurta vaihtelua sekä Venäjällä että Virossa. Olen saanut Pietarissa aivan loistavaa palvelua hotelleissa ja ravintoloissa ja hintataso on sangen kohtuullinen paremmissakin paikoissa.

Vierailija
40/52 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvissani Venäjällä on kielimuuri. Vai puhuuko ihmiset siellä yleisesti englantia? Haluaisin mielelläni käydä Pietarissa ja Moskovassa, mutta tuo kieli on tehnyt sen ettei ole tullut varattua matkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi