Millainen on paha ihminen?
Ei siis ilkeä etc, vaan paha. Mitä se pitää sisällään?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Lähes jokainen toimittaja.
Juha Kanerva selkein esimerkki. Julkisesti esittää välittävänsä heikoimmista ym, mutta on oikeasti kylmä ja laskelmoiva ihminen.
Myös moni Ylen työntekijä jättää jälkeensä todella vastenmielisen olon. En yhtään ihmettelisi, jos sieltä paljastuisi todella paljon rikollista toimintaa.
Eräs Ylen free lancer meni mukaan tuntemani narsun juttuihin. Jälki ei ollut niin rumaa kuin narsisti toivoi, mutta jonkin verran kuitenkin.
Sanoisin että psykopaatti on paha ihminen. Kokee olevansa oikeutettu tekemään mitä tahansa mutta ei tunne teoistaan syyllisyyttä tai katumusta.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että psykopaatti on paha ihminen. Kokee olevansa oikeutettu tekemään mitä tahansa mutta ei tunne teoistaan syyllisyyttä tai katumusta.
Ja yleensä tietää mitä tekee. Ei vaan piittaa seurauksista.
Tekee toiselle mitä ei toivoisi itselleen tehtävän
Eläinrääkkääjä, vanhusten kaltoinkohtelija, heikompien sortaja.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä mies joka nauttii kun voi aiheuttaa pelkoa, häpeää ja epävarmuutta.
On naisia myös. Ei ole sukupuolisidonnainen.
Vierailija kirjoitti:
Ei psykopaattikaan ole lähtökohtaisesti paha ihminen. Psykopaatti voi erottaa oikean ja väärästä ja valita toimia oikein.
Pahuutta on myös se, että saa muut ihmiset hyväksymään pahat suunnitelmansa ja auttamaan niissä, niin että he eivät itse tajua tekevänsä pahaa. Uhreja mustamaalataan niin että heidät nähdään pahana, jolloin ihmiset kuvittelevat, että heihin kohdistettu kärsimyksen tuottaminen onkin oikein.
Esimerkki tilanne, kun yksi on kaikkien koulukiusaama.
Ja myös laajemmin, ihmisryhmiin kohdistuvat vainot.
The only thing necessary for the triumph of evil is that good people do nothing.
Paha alkaa pienestä pisteestä ja kasvaa suureksi, jos kukaan ei estä.
Pahat pilkkaavat ja ovat opettaneet muutkin pilkkaamaan niitä, jotka yrittävät estää pahuutta menemästä niin pitkälle, että sitä on enää liian myöhäistä estää.
On olemassa eri tavalla sairaita ihmisiä, jotka ovat myös pahoja. Niistä joku Hannu Lauerma osaisi kertoa parhaiten.
Omassa arjessani pahimpia ihmisiä ovat ne, jotka tieten tahtoen kääntävät selkänsä toisen ihmisen hädälle. Olen itse kritisoinut joiden ihmisten toimia muille, ja tähän ei ole reagoitu millään tavalla vaan puolustettu tuota väärin tehnyttä. Kyse on uskonnollisesta yhteisöstä. Eli olen puuttunut asiattomaan käytökseen, ja edessäni on ollut ihmismuuri, joka puolustaa tuota väärin tehnyttä ja käy minun päälleni. Perusteluni, jotka ovat asialliset ja helposti todeksi osoitettavat, on jätetty huomiotta. Tällainen menettely on aitoa pahuutta, ja tällä selittyy monet historian hirvittävät teot. Ihmisiin lietsotaan vääränlainen me-henki, joka oikeuttaa ryhmän ulkopuolisten ihmisten huonon kohtelun.
Pahuutta olen kohdannut muuallakin, esim. työpaikalla johto on tukenut kiusaajaa ja ahdistelijaa ja jättänyt nuoren työntekijän pärjäämään yksin. Syynä on se, että tuo kiusaaja on firmalle tärkeämpi, tuo paljon rahaa taloon.
Eli jos ei sairauksista tai päihteistä johtuvaa sairautta oteta lukuun, minusta suurinta pahuutta on selän kääntäminen muiden ihmisten hädälle. Näille edellä mainituille esimerkeille on tyypillistä vielä se, että ihmiset eivät koe tehneensä lainkaan väärin.