Meillä lapset hihkuvat parhaillaan ilosta kun tajusivat että tänä keväänä ei tarvitse kertaakaan
Kommentit (20)
Meidän lasten pitkäaikainen harrastus ja ovat todella harmissaan. Ikävää että joillakin on huonoja kokemuksia:( omasta mielestä tosi kiva laji.
Oma nauttii kovasti siitä ettei tarvitse mennä "kiva"kouluun kiusattavaksi.
Pesäpallo...Kuka hemmetti piti sitä hyvänä valintana "kansallisurheilulajiksi"?
Varmaan sadistisin koululiikuntalaji
Eikä ne ylipainoiset, jotka eivät erityisemmin urheilusta perustaneet, saaneet siinä kyllä mitään liikuntaa. 2-3 kertaa kävivät heiluttelamassa mailaa ja muun ajan seisoivat. Samoin kuin minä, vaikka olen innokas yksilöliikkuja, kouluaikana paremminkin alipainoinen, mutta mulla oli surkea sekä lyönti- että kiinniottotekniikka, joten käytännössä vain seisoin. Joskus sain lyötyä (tuurilla) niin hyvin, että saatoin päästä juoksemaan ykköspesälle ja ehkä jonkun harvan kerran kentän läpi. Muutenhan se oli sitä, että meehän "Liisa" takakentälle ulkovuorossa ja kun vuoroon tuli joku hyvä lyöjä, pidettiin huoli, että joku muu tulee ottamaan sen pallon kiinni sieltä takakentältä.
Kaikenlisäksi meillä ei tehty ulkovuorossa mitään muuta kuin sitä hiton pesäpalloa. Koulun takana oli heti metsä, minne olisi voinut mennä suunnistamaan. Urheilukenttä oli vapaassa käytössä, taidettiin lukioiässä käydä kerran. Mulla oli muuten sama ope koko yläasteen ja lukion, kun pienellä paikkakunnalla nämä oli yhdistetty samaan rakennukseen, mutta 8. luokalla oli sijainen äitiysloman vuoksi. Se sijainen oli ankara ja vaativa, eikä osa oikein tykännyt. Erityisesti luokan hiihtäjä ei tykännyt, koska sijainen sanoi, että jos et osaa luistella, ei voi kymppiä antaa. Mutta minä tykkäsin, sillä hän toi lajeja monipuolisesti. Nää joukkuepelifriikit inhosivat, samoin kyllä nekin tytöt. jotka olivat minuakin huonompia liikunnassa. Oli lämmin syksy, joten uimassakin käytiin uimarannalla. Sinnekin oli alle 500 metriä matkaa. Tuon vuoden minä pidin koululiikunnasta. Hän oli myös osaava luistelija, joten opittiin luisteluhyppyjä ja muitakin taitoluistelun alkeita, ketkä nyt oppivat. Ainakin sai yrittää.
Samoja kokemuksia 80- luvulta. Lapseni myös inhosi pesistä koulussa ja sitä pelattiin koko kevät aina. Mikä ihmeen nälviminen siihen peliin liittyy? Opettajan pitäisi puuttua tuohon outoon joukkueenvalintaan ja huuteluun.
No, jos sinne kouluun nyt kuitenkin päätetään palata, niin varmaan pari päivää uhrataan sille pesäpallolle, siinä tulevat turvavälit melkein luonnostaan, eikä tarvitse olla samassa nipussa ahtaassa luokassa. Arvelluttaakin, että kuinka luokissa laitetaan lapset istumaan, vai otetaanko lapsista vain joka toinen luokkaan kerrallaan? Siinäpä miettimistä. Ja onhan tuota koronaa jo päiväkodeissa, joten turha tulla kuittailemaan, etteikö sitä lapsissa olisi.
Pesäpallo oli niitä harvoja lajeja joista itse liikunnassa heikosti suoriutuvana lapsena pidin. Minulla oli keskimääräistä tyttölasta enemmän voimaa, joten kun osuin palloon, se myös lähti. Siinä sai kerrankin kokea onnistuvansa edes jossain niilläkin tunneilla.
Pesäpallo on tosiaan turhan haastava laji motorisesti heikkolahjaisille, eikä pelaamisesta tule mitään jos näitä on liiaksi seassa.
Ei muuten mitään pesistä vastaan mutta onhan se aivan älyttömän tylsä laji. Eikä oikein voi liikunnaksi kutsua kun suurimmaksi osaksi seisoskelua ja odottelua.
Pesäpallo ja paini ovat homojen lajeja.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten pitkäaikainen harrastus ja ovat todella harmissaan. Ikävää että joillakin on huonoja kokemuksia:( omasta mielestä tosi kiva laji.
On tosi kiva laji ja mulla sellainen käsitys että hyvin moni tykkää siitä.
Ja missäpäin suomea mahdetaan hakata toisia mailalla, kuten eka kommentoija kirjoittaa, (taitaa muuten olla ap ite) ???
Meillä teinillä oli jo kyllä koulussa muutaman kerran pesäpalloa ennen etäkoulun alkamista. Ehtivät siis tuonkin lajin kokea tänä vuonna.
Tuosta tulikin mieleen että pitääkin perheen kanssa käydä lyömässä pesäpalloa ja kopittelemassa. Tarkoituksella joskus käyty edes muutamia kertoja, juurikin siksi että lapsilla on helpompi koulussa pelailla, kun osaavat edes jotain.
Pesäpallo on joillekin ihmeen iso kynnys ja noita huonommuuden tunteita aiheuttavia kynnyksiä olemme pyrkineet pienentämään lapsilla tekemällä näitä asioita jo yhdessä perheen kesken. Tällöin lapsille ei toivottavasti jää mitään isoja traumoja tai pelkoja noista asioista/lajeista, sekä oppivat suhtautumaan avoimesti kaikkeen tekemiseen. Myös sellaiseen, joka ei ole heille se luonteenomainen tai jossa eivät tunne olevansa automaattisesti hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten mitään pesistä vastaan mutta onhan se aivan älyttömän tylsä laji. Eikä oikein voi liikunnaksi kutsua kun suurimmaksi osaksi seisoskelua ja odottelua.
Juuri sen seisoskelun takia se olikin aikoinaan yläasteella ja lukiossa suosittu laji. Ei tullut edes hiki. Ja ainoat jälki-istuntoni sain keväisin pesistunneilla kun ns supersporttina kieltäydyin osallistumasta tai jos osallistuin, löin tahallani pallot kentän vieressä olevaan kevättulvivaan ojaan.
Oikeasti osaavien kesken se on kyllä ihan oikeaa sporttia, mutta niitä harvemmin osuu yhteen luokkaan paria enempää.
Pesäpallo on kyllä yksi nöyryyttävimmistä joukkuelajeista. Siinä kaikki voidaan helposti kaataa yksilön niskaan, et osaa lyödä - tulee palo, et saa palloa kiinni - vastustaja juoksee kunnarin jne. Vertaa vaikka jalkapalloon, siinä korkeintaan maalivahtia voi osoittaa sormella virheistään. Hyökkääjä jos potkaisee aina metrin ohi maalin, on kuitenkin hyvä pelaaja kun pääsee niihin paikkoihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Pesäpallo...Kuka hemmetti piti sitä hyvänä valintana "kansallisurheilulajiksi"?
Siinä harjoitetaan käsikranaatinheittoa ja muuta. Se kehittyi siitä ideasta.
En juuri koskaan osunut palloon. :(
Vierailija kirjoitti:
Pesäpallo ja paini ovat homojen lajeja.
Jaa eikös ne perinteisesti oo jääkiekko ja jalkapallo? Ja kokemuskin vahvistaa n55.
Ymmärrän, koska:
- ei tarvitse tulla valituksi viimeisenä
- ei tarvitse ottaa palloja päähän tai muualle vartaloon
- ei tarvitse tulla hakatuksi mailalla
- ei tarvitse kuunnella haukkuja
- ei tarvitse hävetä, kun opettaja pakottaa alasti muiden edessä suihkuun ja muut nauravat ja pilkkaavat sinua
- ei tarvitse ottaa elinikäisiä traumoja
Jotain hyvää tässäkin.