Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihtakaa jo nastat pois!

Helppo ympäristöteko
21.04.2020 |

Otsikon mukaan. Älkää viitsikö enää jyrsiä asfalttia nastoillanne, vaihtakaa kesärenkaat alle. Ja laittakaa nastarenkaat kierrätykseen ja hankkikaa kitkat ensi "talveksi". Yksi parhaita ympäristötekoja mitä autoilija voi tehdä. PK-seudun autoilijat ovat jo ajaneet paljaalla asfaltilla viimeiset puoli vuotta ja siinä irtoaa satoja tonneja myrkyllistä asfalttia hengitysilmaan , puhumattakaan siitä kuinka asfaltti/nastapöly turmelee autojen maalipintoja.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tuli ensimmäiset kirtkarenkaat käytetyn auton mukana vuonna 1999, sen koomin en ole nastarenkaita kaivannut. Ymmärrän kyllä että jos päivittäinen ajo sisältää kilometritolkulla pientä huonosti hoidettua sorateitäteitä, jotka on jääpolanteella koko talven, niin silloin nastarenkasta on hieman hyötyä. Mutta jos ajelee asfaltoitua tieverkkoa, niin kitkoilla pärjää vallan mainiosti. Muttamana päivän vuodessa voi olla sellainen vesijääkeli, jolloin kitkarenkaan kanssa saa olla aika tarkkana.

Vierailija
22/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin, kaksi päivää myöhemmin maassa oli 10cm lunta (koko talvena ei ole yhdessä yössä satanut niin paljon) ja tiet aivan jäässä. Pakko oli lähteä viemään koiraa eläinlääkäriin, joten aika vaarallinen reissu oli. Vaihdoin nastat takaisin, sen jälkeen on kahtena aamuna heränyt lumivalkeaan aamuun. Joo, en tod vaihda noita ennen kuin pitkälle vapun jälkeen.  

Ai niin ja lisäys: asun Espoossa.

Lumessa nastoilla ei ole mitään merkitystä pidon kannalta, nasta lisää pitoa ainoastaan jäällä.

Lukaseppa vielä kerran toi mun viesti. Ja kyllä nastoista nyt kesärenkaita enemmän iloa on lumellakin. Tietäisit tämän jos joskus olisit autoa talvella (tai ylipäätään koskaan) ajanut.

Olen ajanut autoa 30+ vuotta ja viimeiset 10 vuotta kitkarenkailla eikä vielä ole sellaista keliä Suomessa tullut vastaan etteikö niillä olisi pärjännyt.

Itselläni on ollut ajokortti 31 vuotta ja siitä viimeiset 21 talvea olen ajanut kitkarenkailla. Minun puolestani nastarenkaat voitaisiin vaikka kieltää tai ainkin haittaverottaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etelässä nimenomaan tarvitaan nastat, kun pakkasilla on lähinnä hemmetin liukas jäärata tiellä eikä lunta.

Tänä talvena Turussa ei ole ollut ensimäistäkään päivää että olisi tarvinnut nastarenkaita. Eikä niitä päiviä ole minään talvena enempää kuin sormia yhdessä kädessä.

Vierailija
24/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin, kaksi päivää myöhemmin maassa oli 10cm lunta (koko talvena ei ole yhdessä yössä satanut niin paljon) ja tiet aivan jäässä. Pakko oli lähteä viemään koiraa eläinlääkäriin, joten aika vaarallinen reissu oli. Vaihdoin nastat takaisin, sen jälkeen on kahtena aamuna heränyt lumivalkeaan aamuun. Joo, en tod vaihda noita ennen kuin pitkälle vapun jälkeen.  

Lumessa nastoilla ei ole mitään merkitystä pidon kannalta, nasta lisää pitoa ainoastaan jäällä.

Lukaseppa vielä kerran toi mun viesti. Ja kyllä nastoista nyt kesärenkaita enemmän iloa on lumellakin. Tietäisit tämän jos joskus olisit autoa talvella (tai ylipäätään koskaan) ajanut.

Olen ajanut autoa 30+ vuotta ja viimeiset 10 vuotta kitkarenkailla eikä vielä ole sellaista keliä Suomessa tullut vastaan etteikö niillä olisi pärjännyt.

Sama homma, kortti ollut nyt 31v ja päivittäin ajelen paljonkin. Ainoa kolari, minkä ikinä olen ajanut on kitkarenkailla, kun ne ei pidä jäällä, jota tienpinnat täällä etelässä on käytännössä koko talven, yhtään.

Aivan täyttä tuubaa jauhat. Et tiedä ajamisesta yhtään mitään jos et suomen talvessa pärjää kitkarenkailla. Yli 20 vuotta ollu kitkat alla ympäri suomenmaan ja ei ole vielä renkaiden takia koskaan jääny mihinkään menemattä. Tosiaan nää nasta jyrsimet pitäisi laittaa niin isolle verolle että rupeis ihmisiä kitkat kiinnostaa. Ja ajotaito.

Vierailija
25/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

P

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma, kortti ollut nyt 31v ja päivittäin ajelen paljonkin. Ainoa kolari, minkä ikinä olen ajanut on kitkarenkailla, kun ne ei pidä jäällä, jota tienpinnat täällä etelässä on käytännössä koko talven, yhtään.

Aivan täyttä tuubaa jauhat. Et tiedä ajamisesta yhtään mitään jos et suomen talvessa pärjää kitkarenkailla. Yli 20 vuotta ollu kitkat alla ympäri suomenmaan ja ei ole vielä renkaiden takia koskaan jääny mihinkään menemattä. Tosiaan nää nasta jyrsimet pitäisi laittaa niin isolle verolle että rupeis ihmisiä kitkat kiinnostaa. Ja ajotaito.

Nastarenkaatkin on aika paljon kehittyneet 20 vuodessa, ne voi aika hyvin mielin laittaa alle nykyään vaikka kelit olisi vaihtelevia...

Vierailija
26/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etelässä nimenomaan tarvitaan nastat, kun pakkasilla on lähinnä hemmetin liukas jäärata tiellä eikä lunta.

ei tarvi .

T: 14 vuotta kitkoilla etelässä ajanut ilman yhtään itse aiheutettua kolaria.

Et ehkä ole itse aiheuttanut, mutta näköjään kitkoilla ei pystynyt väistämään, kun joku muu törppöili.

T: 22 vuotta nastoilla ajanut ilman yhtään kolaria - omasta tai muiden syystä. Olen myös väistänyt aika monen kitkatörpön kolmion takaa eteen luistelemista ja täten parantanut kitkailijoiden onnettomuustilastoja.

Vierailija
27/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei tarvi .

Et ehkä ole itse aiheuttanut, mutta näköjään kitkoilla ei pystynyt väistämään, kun joku muu törppöili.

T: 22 vuotta nastoilla ajanut ilman yhtään kolaria - omasta tai muiden syystä. Olen myös väistänyt aika monen kitkatörpön kolmion takaa eteen luistelemista ja täten parantanut kitkailijoiden onnettomuustilastoja.

Vaikea on väistää jos olet juuri pysähtynyt punaisiin liikennevaloihin tai Kehä 2:n ruuhkassa toisen auton perään ja nastarengaspelle päättää silti tulla takaluukusta sisään autollansa. Nämä 2 kolaria on tapahtunut viimeisen 5 vuoden aikana. TOinen kerta oli punaisissa valoissa Pasilassa vasemmalle kääntyvien kaistalla...

Vierailija
28/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihda. Ovat pohjoisessa säilytyksessä, eikä nyt suositella matkustamaan. Antakoot sakot.

Vierailija
29/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ollut ajokortti 31 vuotta ja siitä viimeiset 21 talvea olen ajanut kitkarenkailla. Minun puolestani nastarenkaat voitaisiin vaikka kieltää tai ainkin haittaverottaa. 

Joo, ja varmaan aika monen mielestä koko yksityisautoilu voitaisiin vaikka kieltää.

Vierailija
30/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei tarvi .

Vaikea on väistää jos olet juuri pysähtynyt punaisiin liikennevaloihin tai Kehä 2:n ruuhkassa toisen auton perään ja nastarengaspelle päättää silti tulla takaluukusta sisään autollansa. Nämä 2 kolaria on tapahtunut viimeisen 5 vuoden aikana. TOinen kerta oli punaisissa valoissa Pasilassa vasemmalle kääntyvien kaistalla...

Kummasti noita kasaantuu yhdelle ihmiselle... Kokeile vähän ennakoida äläkä tee lukkojarrutusta, jos valo vaihtuu kymmenen metrin päässä keltaiseksi.

Vierailija
31/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesärenkaat Varsinais-Suomessa mökillä ja itse Uudellamaalla. Marinin mielestä nyt ei ole oikea aika lähteä mökille.

Vierailija
32/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kitkat niin ei tule ongelmia. Ei ole myöskään tullut eteen keliä, jolloin en olisi pärjännyt. Välillä joutuu ajamaan varovaisemmin kuin joskus toisena päivänä, mutta niinhän se talvella tuppaa menemään. Poikani opetin ajamaan pari vuotta sitten, eikä ole ajanut kuin kitkoilla. Eikä ole pelti rytissyt eli jos tuollainen maitoparta pärjää kitkoilla, niin ihme ettei kokenut automies.

Vierailija
33/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on vielä osa teistä jäässä, vaikka päätiet onkin sulat. Ei vielä pariin viikkoon mitään asiaa kesärenkailla kaikkialle. 

Vierailija
34/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin tänään vaihdettavaksi, mutta rengashotelliin ei saa aikaa, ei edes tälle viikolle.

Vierailija
35/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennuste sanoo että mahdollisesti pakkasta joka yö seuraavan 10 päivän ajan. Ja eikö eteläänkin luvattu lunta vapuksi?

Vierailija
36/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumankauta joka vuos nää kitkarengasuskovaiset paasaa tätä samaa.

Vierailija
37/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei tarvi .

Kummasti noita kasaantuu yhdelle ihmiselle... Kokeile vähän ennakoida äläkä tee lukkojarrutusta, jos valo vaihtuu kymmenen metrin päässä keltaiseksi.

Peräänajo EI ole koskaan edelläajavan syy, varsinkaan jos hän seisoo jonossa tai punaisissa valoissa.

T:ohis.

Vierailija
38/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei tarvi .

Peräänajo EI ole koskaan edelläajavan syy, varsinkaan jos hän seisoo jonossa tai punaisissa valoissa.

T:ohis.

korjaus: peräänajettavan.

Ja jännä detail. Kitkat EHTII pysähtyä, mutta nastat ei.. Ja sitten sanotaan että kitkoilla ei tee mitään...

T:ohis

Vierailija
39/39 |
21.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan niin, että jos kaikilla olis kitkarenkaat alla talvikelissä, tiet kiillottuisivat aivan luistinradoiksi. Nastat sentään rouhii jäätä sen verran että kitkoillakin pärjäilee jollain lailla.