Kumpi parempi: Aukko CVssä vai merkintä kesätöistä marjanpoimijana
Kommentit (16)
jos mäkkärin kassalta pääsee vr:n hallintoneuvostoon ja siitä sosiaali- ja terveysministeriksi niin miksei myös marjanpoimijasta voisi tulla vaikka presidenttiä tässä maassa
Miksi ikinä olisi huonompi asia olla töissä? Normaalit ihmiset arvostavat ahkeruutta ja kaikkea työtä.
Jos jollain konstilla onnistut pääsemään marjanpoimijaksi niin ehdottomasti mainitse se jokapaikassa. Harva suomalainen siihen kelpaa kun pitää olla 15 vuoden kokemus alalta.
Vielä 1950-luvulla jokaisen koulun oppilaan tuli kerata puolukoita kouluun, jotta saatiin puolukkapuuroa.
Cv:tä katsotaan vain joihinkin kesätöihin ja hanttihommiin.
Riippuu mihin haet ja millainen on muu työkokemus, kaikkea ei tarvitse tunkea, jos on oikeanlaista meriittiä esittää ja sen poisjäävän voi kuitata ylimalkaisesti.
Vuonna 2020 ja marjapoiminta voi olla todella kova yhdistelmä. Se osoittaa että löytyy asennetta.
Tietenkin merkintä kesätöistä marjanpoimijana koronakesänä 2020.
Kesätyö marjanpoimijana. Osoittaa, ettet ole luuseri, joka kaihtaa töitä.
Mikä merkitys on tänä päivänä aukoilla cv:ssä, kun pätkätyö on lisääntynyt ja on ihan luonnollista, ettei koko ajan ole töissä. Välillä pätkätyöläisenkin on saatava lomaa. Ja toiseksi monilla cv kursseilla opetetaan, ettei cv: hen nykyään laiteta kaikkia työpaikkoja vaan ne, joilla on merkitystä siinä paikassa johon haet. Ei kukaan jaksa selata montaa sivua lyhyitä työsuhteita, jos työhistoriaa on ehtinyt kertyä paljonkin. Eri juttu, jos niitä ei ole paljoa.
CV kannattaa kirjoittaa sen mukaan, mitä työtä hakee. Esim. jos haet kirjanpitoalalle, kaikki osaaminen ja työkokemus siltä alalta on merkittävää. Moni muu asia ei. Työantajaa tuskin kiinnostaa, että olit kaksi kuukautta siivoojana vuonna 1998. Samoin tuon marjanpoiminnan voi mielestäni jättää pois. Jos haastattelussa kysytään, mitä teit tuona väliaikana, voit sanoa että työllistyit tilapäisesti erilaisiin hanttihommiin. Sekin kertoo siitä, että olet valmis tekemään töitä vaikket olisi niistä innostunut.
Mun miespuolinen kaveri, joka valmistuu maisteriksi nyt toukokuussa, sanoi minulle, ettei hän aio edes hakea töitä kesällä, koska hän ei halua ottaa riskiä, että saa Koronan. Ja hän ei edes kuulu riskiryhmään vaan on nuori ja perusterve.
Mun faija, joka on eläkkeellä, taasen sanoi, ettei kenenkään pitäisi nyt käydä töissä. Mietin vaan, että mites jos ruokakaupan työntekijät, siivoojat, postin työntekijät, teollisuuden työntekijät, rekkakuskit ja roskakuskit lopettaisivat työnsä, niin miten tämä yhteiskunta pyörisi?
Mä en usko, että muutaman kuukauden aukot cv:ssä ovat ongelma varsinkin nykyaikana, ku. Pätkätyöt ovat yleisiä.
Riippuu niin monesta asiasta. Marjanpoiminta voi olla isokin juttu, jos haet sen jälkeen jotain hanttihommia. Etenkin siinä tapauksessa, jos olet aiemmin tehnyt jotain kevyttä toimistotyötä. Marjanpoiminta osoittaa sen että asennetta löytyy eikä ajatus fyysisestä, yksitoikkoisesta työstä pienellä palkalla pelota.
Varmasti riippuu monestakin asiasta, mutta itse kun teen rekrytointia, arvostan niitä, jotka ovat jaksaneet pidempään tehdä jotain "pask*duunia".
Otan aina työhaastatteluun hakijan, joka on joskus nuorena tehnyt puhelinmyyntiä pidemmän aikaan (olettaen siis, että hän täyttää välttämättömät kriteerit työhön). Kertoo jotakin ihmisen työmoraalista, jos jaksaa työttömyyden sijaan tehdä pidempään hommia, joita kukaan ei halua tehdä!
Sitä taas ei missään nimessä kannata ansioluetteloon kirjata, jos on viikon tai pari ollut puhelinmyyjänä, jakanut lehtiä, poiminut mansikoita tmv. "ei niin hohdokasta työtä" ja sitten lopettanut homman kun ei ollutkaan kivaa.
CVn aukot ei ole tärkeitä. Tärkeämpää on miten olet käyttänyt aikasi.