Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nykyään myydään heikosti kestäviä virveleitä ja muita onkia?

Vierailija
20.04.2020 |

Meinaan, minulla on vieläkin 80-luvulta lasikuituvirveleitä, jotka oikeasti kestävät. Meinattiin silloinkin että siiman pitäisi olla mahdollisimman ohutta että saa heitettyä pitkälle, mutta mitä vielä, siima katkeaa helposti jos tulee isompi hauki, tai heittää kaislikkoon ja viehe jää kiinni, että pitää riuhtoa irti. Tulos oli että vähintään 0,40 mm paksuinen siima pitää olla. Sen jälkeen ei olla menetetty yhtäkään viehettä, vaikka 6 kilon hauki olisi ottanut kiinni, tai kaislikkoon tai kiveen olisi viehe jäänyt kiinni.

Nykyajan paskavirvelit on tehty jostakin hiilikuidusta, ja kärki suunnilleen yhtä kestävä kuin suolatikku, sen kun otat ja napsautat poikki. Ei kestä vapa mitään kolhuja, tai jos taitat sen vahingossa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kieltämättä totta. Edellinen heittonapa jonka ostin(oli halpa) katkesi ekalla reissulla. Noh ei saa halvalla hyvää.

Vierailija
2/9 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska niitä ostetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et vaan osaa käyttää niitä. Vavalla ei riuhdota, vaan se asetetaan siiman kanssa saman suuntaisesti. Sitten siima kiristetään ja rämpäytetään "kitaran kieltä" pari kertaa. Jos viehe ei irtoa, kiedotaan siima käden ympärille ja vedetään poikki.

Sillä lötköllä lasikuituvavalla ei jigaus ja vertikaali onnistu.

Vierailija
4/9 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no ei kyllä mikään jigaus tai vertikaali kiinnosta. Minä olen aina kalastellut merellä, ja siellä kaislikossa, ja muuta kuin haukia tai ahvenia ei virvelillä sieltä saa. Siinä ei tarvitse mitään hifistellä, hyvä kalasää on se tärkein, ollaan saatu muutamassa tunnissa yli 10 haukea kahteen pekkaan syksyllä kun hauet syövät hyvin. Ja aina kirkasta metalliviehettä ollaan käytetty, ja 80-luvun virveli. Kun on huono kalasää, ei tule kalaa, vaikka miten hifistellään nykyaikaisilla vieheillä ja vavoilla.

Kuhaakin saa tavallisella virvelillä, kunhan siihen kiinnittää muutaman lisäviehen ja käyttää pääviehettä painona, ja vetää pohjaa myöten vaikka soutamalla. Ollaan saatu monta kuhaa tällä tavalla, taaskaan ei mitään erikoisia satojen eurojen arvoisia turhia vapoja ei tarvita. Onki on yksi, minkä voi tehdä vaikka itse pitkästä kepistä ja sinne sitoo siiman. Matoja voi kaivaa ihan itse maasta, mutta pienet syöttikalat parempia, jos haluaa vain ahvenia.

Vierailija
5/9 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysiimat on hyviä, mutta ne ei kestä mekaanista kulutusta. Tosin nykyään vähän paremmin, kuin silloin kun fireline tuli markkinoille. 

Hyvä vetolujuus, huono kulutuksen kesto oli alussa vaivana. Nykyään myös kulutuksen kesto on parantunut 

Esim. Spider Wire kestää koko kestän käyttöä ..

Zinc

Vierailija
6/9 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kesän

(tosin ketjukin on 10 wuotta wanha, mutta oli jo ne silloin sen verran kestäviä, että kesän kestivät)

Zinc

Mulla meni joskus iso hauki sillain kansa siinä ennen Porkkalan niemeä, että se kierteli itsensä kaisloihin ja eihän se kestänyt mekaanista kulutusta .. 

Sinne katos. Oli se joku 7-8 kiloinen ..

Zinc

Vierailija
7/9 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuidun perään pitää sitoa metrin pätkä fluoro carbonia (leader/peruke) vähintään .70 mm paksuus. Parantaa huomattavasti kestoa.

Vierailija
8/9 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta saisi uusia myytyä ensi kesänä.

Vierailija
9/9 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaa laadukkaat vehkeet ja käyttää niitä oikeisiin tarkoituksiin niin kestää.

Mulla on 3 eri kokoista settiä.

Yhtä käytän jiggailuhommiin 0.10 siimalla

Toinen on yleisvapa jota käytän uistinten heittelyyn 0.25 siimalla

Kolmas on hauki ja vetohommiin .40 siimalla

Kaikissa pennin kelat, joissa ikuinen takuu.

Vapoja menee sillointällöin, yleensä jos jää pohjaan vedellessä.

Jos vapa ei kestä .40 siiman poikkeamiseen asti niin sulla on liian kevyisiin hommiin tehty vapa sille siimalle.