oikean kyljen ja vatsan kutina ja kipuilu, missä vika?
Mulla on nyt jo kolmisen vuotta ajoittain, usein jopa päivittäin kutissut ylävatsa oikealta puolelta ja oikeasta kyljestä. Ei mitenkään erityisen kovasti, mutta joskus on ollut pakko vähän rapsuttaa ja tunne katoaa. Kutinaa ei ole missään muualla, vain tuolla alueella. Laajoissa verikokeissa käyty, missään ei mitään poikkeavaa, esimerkiksi maksa-arvot (joiden luulisi liittyvän tuon alueen kutinaan) olivat normaalit 16. Lisättäköön, että samalla alueella on ollut välillä jatkuvaa jomotusta tai ikäviä pistoksia, ja kipuilu vaihtaa ikään kuin paikkaa tuolla kyljessä, toisinaan tuntuu myös selkäpuolella, useimmiten kuitenkin lähellä . Kipu ei koskaan ole ollut erityisen kovaa, eikä esim särkylääkkeelle ole ollut tarvetta. Ahdistavaa kipu kyllä on.
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta, onko jotain syytä löytynyt? Lääkäri ei osannut sanoa juuta eikä jaata, koska verikokeet normaalit. Olen alle 30v nainen, normaalipainon alarajoilla enkä käytä lääkkeitä tai alkoholia.
Kommentit (7)
Multa löytyi noilla oireilla haimasyöpä. Pyydä että ottavat TT kuvat vatsasta.
Luulisi, että jos kyseessä olisi syöpää olisi oireet vaikeutuneet ja veriarvoissa edes jonkinmoisia muutoksia. Sappivaivoja olen itsekin epäillyt, ja nyt kun tarkastelin otettuja verikokeita niissä ei ole kertaakaan katsottu sappiarvoja vaikka niistä nimenomaan viimeisimmälläKIN käynnillä mainitsin! Otetaampa siis taas asian tiimoilta yhteyttä. Olen kyllä käsittänyt, että sappivaivojen yhteydessä olisi usein noita kivuliaita kohtauksia? Muistan kyllä, että joskus juuri 18vuotta täyttäneenä olisin kärvistellyt kauheassa ylävatsakivussa yhden drinkin baarissa juoneena niin että meinasi taju lähteä, ja joskus vielä nuorempana ruisleivän jälkeen lähes taju kankaalla samanlaisesta kivusta. Noiden jälkeen ei kyllä ole vastaavaa ollut.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ärtynyt paksusuoli.
Voiko se aiheuttaa kutinaa? Tuo liikkuva kipuilu kyllä vois viitata suolistovaivoihin, mutta en oo koskaan kuullut että siihen voisi liittyä kutinaa. Ripulia tai muualla vatsassa kipuja ei myöskään ole.
ap
Minulla oli noita oireita viime kesänä kun vyöruusu oli puhkeamassa, mutta ei taida olla sinulla kyse, kun kolme vuotta on kestänyt.