Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mies ei voi harrastaa liikuntaa, kun palautuminen kestää viikon - voiko pitää paikkansa?

melkosohvaperunaitsekin
19.04.2020 |

Tehtiin viime viikolla Iltasanomien tai Iltalehden kyykkyhaaste. Miehellä ei ollut kummoinen tulos. Kiusoittelin sanomalla, että pystyn tekemään useamman kyykyn kuin hän. Kesti viikon, että hän palautui niistä edellisistä kyykyistä ja oli valmis yrittämään uudestaan. Tänään teki 30 luovutti siihen. Yritin yllyttää, että koitetaan ylihuomenna 35, mutta hän sanoi, että tästä kestää taas palautua viikon, että ennen sitä ei voi edes harkita yrittävänsä.

En ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta. Että ei voi urheilla kuin päivän viikossa, kun kroppa on sellainen, että palautuu hitaasti? Tai no eihän tuo nyt urheilua edes oikeastaan ollut...

Mies on aika sohvaperuna ja alkaa olla reilusti ylipainoinen, niin yritän jollain tavalla saada häntä liikkeelle ja syömään terveellisemmin. Törmään vaan aina näihin outoihin väitteisiin enkä osaa sanoa niihin mitään....

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies harrastaa liian rankkaa tai pitkäkestoista liikuntaa. Normaalisti palautumisen ei kuulu kestää noin kauan. Liikunta täytyy aloitta omalle kuntotasolleen sopivasti, alkuun esimerkiksi puolen tunnin reippaita kävelylenkkejä.

Vierailija
2/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on, että tottumattomalta palautuminen kestää kauemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rasittaa perustason nähden aivan liikaa kerralla, lihassoluja hajoaa liikaa. Siksi pitää aloittaa rasitus vähitellen lisäten. Toisaalta jos palautuminen on aivan poikkeavan hidasta harjoittelusta huolimatta, voi taustalla olla joku perinnöllinen lihassairaus. Näitä kuuluu suomalaiseen tautiperimään.

Vierailija
4/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies harrastaa liian rankkaa tai pitkäkestoista liikuntaa. Normaalisti palautumisen ei kuulu kestää noin kauan. Liikunta täytyy aloitta omalle kuntotasolleen sopivasti, alkuun esimerkiksi puolen tunnin reippaita kävelylenkkejä.

Jostain tälläisestä on varmasti kyse. Saa välillä innon lähteä salille, rehkii kovasti ja on tosi kipeä pitkään. Oon siitä sanonutkin, että voisi ottaa kevyemmin, mutta se ei taida olla miehekästä eikä tuota tuloksia tarpeeksi nopeasti. Tosin nyt tulos on se, että vyötärö kasvaa, että eipä tämä hänen strategiansa oikein toimi.

Kävelyille en häntä saa, vaikka käyn lenkillä kolme kertaa päivässä koiran kanssa. Itkun itku. Hän tarvitsisi ehkä jonkun ulkopuolisen auttamaan, kun minä en häntä liikkeelle saa. Oon ehkä liian energinen tai sen verran edellä, ettei hän halua edes kilpailullisena luonteena yrittää.

Vierailija
5/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sevaimo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain tälläisestä on varmasti kyse. Saa välillä innon lähteä salille, rehkii kovasti ja on tosi kipeä pitkään. Oon siitä sanonutkin, että voisi ottaa kevyemmin, mutta se ei taida olla miehekästä eikä tuota tuloksia tarpeeksi nopeasti. Tosin nyt tulos on se, että vyötärö kasvaa, että eipä tämä hänen strategiansa oikein toimi.

Kävelyille en häntä saa, vaikka käyn lenkillä kolme kertaa päivässä koiran kanssa. Itkun itku. Hän tarvitsisi ehkä jonkun ulkopuolisen auttamaan, kun minä en häntä liikkeelle saa. Oon ehkä liian energinen tai sen verran edellä, ettei hän halua edes kilpailullisena luonteena yrittää.

Miksi sitten yllytät häntä kyykkyhaasteisiin? Miehen kunto ei vielä kestä sellaista. Nyt sinä vain lisäät hänen negatiivista suhtautumistaan liikuntaa kohtaan.

Vierailija
6/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos palautuminen on aivan poikkeavan hidasta harjoittelusta huolimatta, voi taustalla olla joku perinnöllinen lihassairaus. Näitä kuuluu suomalaiseen tautiperimään.

Jaiks! Vaarinsa sai viimeisinä vuosinaan lihassairauden, joka vei lopulta nielemiskyvynkin. Ei lainkaan poissuljettua. Tosin hän kuvailee palautumista sillä tavalla, että ei pysty tekemään samaa tulosta (esim. se 30 kyykkyä) ennen kuin piiiiitkän ajan päästä. En tiedä onko tuossa oikeasti kyse palautumisesta. Pitää ehkä passittaa lääkärille vaan.

Vierailija
7/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on ymmärtänyt väärinpäin. Viikossa pitää olla yksi päivä palautumiseen, muuten voi treenata. Kävellä ja kevyesti hölkätä voi lepopäivänäkin. Mut älä kiusaa miestä tuollaisilla. Tehkää yhdessä jotain kivaa, menkä vaikka luontopolulle tai mikä nyt kiinnostaa, niin siinä tulee liikuntaa huomaamatta. Nyt ei voi ehdotella minigolfia yms kun ei tiedä koska onnistuu, mutta kun voi, niin jotain kevyttä urheilua, missä saa liikuntaa ihan kuin varkain, siitä se alkaa.

Vierailija
8/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän pitäisi löytää joku sellainen uusi laji, missä tekniikalla on iso merkitys, mutta kumpikaan teistä ei vielä osaa sitä. Tällöin voitte "kisata" toistenne kanssa reilusti, eikä mies tunne jäävänsä jälkeen.

Esim. frisbeegolfissa tulee kävelyä, mutta itse suoritus ei ole hirveän fyysinen ja vaatii enemmänkin taitoa. Joku tuon kaltainen voisi sopia teille.

Vierailija
9/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän niinku mun kaveri; kävi salilla ja rehki liikaa ja sitten haki saikkua kun oli kipee.

Ei tuossa ole muusta kyse kuin lämmittelyn ja venyttelyn puutteesta ja siitä, että rasittaa lihaksia ihan loppuloppuun asti ja maitohapoille. Tottahan ne siitä kipeytyy, mutta sillä se kipu lähtee, millä on tullutkin.

Vierailija
10/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin vähän likaa liian äkkiä. Jos on tosiaan sohvaperunatyyppiä niin pitänee aloittaa varovasti eikä kuvitella olevansa joku teräsmies.

Vierailija
11/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rapakunnossa, ei liikuntaa aloteta niin, että joka toinen päivä tehdään joku ennätys. Terve ihminen voi harasaa liikuntaa vaikka joka päivä, tosin se 1 - 2 palautuspäivää viikossa voi olla ihan hyvä idea. 

Lihaskuntoa yleensä pitää harrastaa vähintään se 3 kertaa viikossa, että tulokset paranee. Monella on se ongelma, että kuvittelee yhden kerran viikossa riittävän. Silloin lihakset on kipeät koko ajan, kun kunto ei parane. 

Tarpeeksi lyhyet sarjat ja riittävän usein. Sarjaa ruvetaan kasvattamaan vasta, kun se ei enää satu. 

Vierailija
12/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten yllytät häntä kyykkyhaasteisiin? Miehen kunto ei vielä kestä sellaista. Nyt sinä vain lisäät hänen negatiivista suhtautumistaan liikuntaa kohtaan.

Koska miestä ei saa ulos urheilemaan, enkä tiedä mitä sisällä voisi tehdä muita kuin lihaskuntojuttuja. Aikaakaan ei saa mennä paljon, kun turhautuu tosi nopeasti. Mutta oot ihan oikeassa, ehkä tähän tarvittaisiin joku ammattilainen, jolla on enemmän ideoita ja oikeita sanoja motivoimaan.

Vierailija
13/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehille se on kova pala myöntää, että ei enää olekaan "armeijakunnossa". Siis siinä kunnossa kun oli nuori mies voimissaan. Saati sitten kun tajuaa olevansa huonommassa kunnossa kuin nainen!

Revitään kerralla kauhea määrä ja ollaan kipeitä. Ei voi aloittaa oman kuntonsa tasolta, joka siis on surkea. Tuolla repimisellä ei se kunto koskaan kasva. Pitäisi vaan nöyrtyä ja aloittaa iisisti.

Mä harrastan lenkkeilyä ja mulla oli kerran hupia kun melko raskasreittisellä viiden kilometrin pururadalla ohitin alkutaipaleella hiljaa tikutellen möhömahaisen miehen joka heti alussa revitteli kovalla juoksutahdilla ja laittoi sitten kävelyksi. Hetken tasattuaan hengitystä mies sitten alamäessä taas repäisi ja josta tömisteli minut kiinni. Sittenpä alkoikin ylämäki ja taakse jäi, tällä kertaa seisomaan polviinsa nojaten :D Ei mitään tajua omasta kunnostaan ja sen jakamisesta viiden kilometrin vaihtelevalle radalle. Semmosia miehet vaan on. Kuntoharjoittelu on pitkäjänteistä puuhaa.

Koita vaan saada sille ukolle järkeä päähän.

Vierailija
14/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nyt ihan varma että mies ei kuseta sua, kun ei vaan viitsi?

Vierailija
15/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori kamalasti mutta mulla menis maku tuollaiseen mieheen aivan tyystin.

Jos kolmekymmentä oman kehon painolla tehtyä kyykkyä uuvuttaa miehen tyystin niin kunto on todella järkyttävän huono. Ja siihen päälle vielä itku maitohapoista eli pienestä ja normaalista lihaskivusta.

Ei kiitos.

Vierailija
16/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori kamalasti mutta mulla menis maku tuollaiseen mieheen aivan tyystin.

Jos kolmekymmentä oman kehon painolla tehtyä kyykkyä uuvuttaa miehen tyystin niin kunto on todella järkyttävän huono. Ja siihen päälle vielä itku maitohapoista eli pienestä ja normaalista lihaskivusta.

Ei kiitos.

No mutta onneksi se ei olekaan sun mies. Ap ei missään viestissä tarjonnut miestään kenellekään muulle, joten en tiedä mistä sait käsityksen että sinun pitäisi hänet itsellesi ottaa.

Vierailija
17/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh omakin vaimo innoitti tuohon kyykkyhaasteeseen ja hävisi aika reilusti vaikka harrastaa liikuntaa enemmän kuin minä. M. 38v

Vierailija
18/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuota kutsutaan laiskuudeksi.

Vierailija
19/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehille se on kova pala myöntää, että ei enää olekaan "armeijakunnossa". Siis siinä kunnossa kun oli nuori mies voimissaan. Saati sitten kun tajuaa olevansa huonommassa kunnossa kuin nainen!

Revitään kerralla kauhea määrä ja ollaan kipeitä. Ei voi aloittaa oman kuntonsa tasolta, joka siis on surkea. Tuolla repimisellä ei se kunto koskaan kasva. Pitäisi vaan nöyrtyä ja aloittaa iisisti.

Mä harrastan lenkkeilyä ja mulla oli kerran hupia kun melko raskasreittisellä viiden kilometrin pururadalla ohitin alkutaipaleella hiljaa tikutellen möhömahaisen miehen joka heti alussa revitteli kovalla juoksutahdilla ja laittoi sitten kävelyksi. Hetken tasattuaan hengitystä mies sitten alamäessä taas repäisi ja josta tömisteli minut kiinni. Sittenpä alkoikin ylämäki ja taakse jäi, tällä kertaa seisomaan polviinsa nojaten :D Ei mitään tajua omasta kunnostaan ja sen jakamisesta viiden kilometrin vaihtelevalle radalle. Semmosia miehet vaan on. Kuntoharjoittelu on pitkäjänteistä puuhaa.

Koita vaan saada sille ukolle järkeä päähän.

Taas nainen seittämässä, mitä miehet ajattelee ja tekee  ja päälle bravuuri möhömahaiselle lenkkeilevälle miehelle nauraminen. 

Tämä on palstan kestoahe - möhömahaiset pandex-miehet pyöräilee, keski-ikäiset miehet puhisee salilla ja nyt se tyyppi on nähty lenkillä. 

Itse sanoisin, että ihan hyvä, että lähtevät liikkeelle, koska just ne sitä liikuntaa kaipaavat. 

Vierailija
20/27 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuutos voi aiheuttaa vaikka minkälaista oiretta liikunnan jälkeen, jos nyt edes liikkua jaksaa. Raudanpuutos on kuitenkin harvinaisempi miehillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme