Rakkaat ammattikokit
Käsitän varsin hyvin, että kukaan ammatitaitonen kokki, ei anna parhaita reseptejään julkisuuteen.
Mutta voistitteko nyt, yhteishegessä vastata muutamiin, ruuanlaiton peruskysymyksiin, kuten:
Miten se rasva pitää ruskistaa jauhelihan kypsyttämiseen?
Miksi toisinaan rasva aiheuttaa vain ns. jauhelisan "kiehumiseen" mutta ei todella ei todella ruskisumiseen.
Ja onko teflon paistipannu, kaikkein huonoin väline, paistamiseen ja ruuan kunnolliseen ruskistamiseen ja hyvään lopputuloksenn,
Olisn tosi kiitollinen kaikista mahdollisista asiaa koskevista koskevista viesteistä, sillä vasta nyt on toden teolla, olen alkanut valmistaa ruokaa kotona. Sitten teinivuosieni jälkeen.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on kysymys ammattikokeille: Miksi aina kun yritän paistaa lettuja, rasva palaa, ja joudun joka välissä puhdistamaan pannun, ja laittamaan uutta rasvaa lettu paistinpannuun?
Liian kova lämpö.
Ammattikokeille kysymys: Mikä ja millainen paistinpannu on paras kypsentämään naudan sisäfile pihvit.
Minulla teflon paistinpannu, ja tulokset tuollaisten pihvien kypsentämisessä ovat todella ikävät.
Itse ruskistan jauhelihan ilman rasvaa pinnoitetulla paistinpannulla(teflon-tai keraaminen pinnoite). Jos liha rupeaa kiehumaan pannulla, on pannu ollut liian kylmä tai sitten paistat liian pienellä lämmöllä. Reilu lämpö niin ruskistuu kyllä teflonillakin 😉
Voisitteko suositella kotikäyttöön parasta paistinpannua, jolla kaikkien pihvien kypsentäminen sujuu ensiluokkaisesti.
Mikä paistinpannu tuollaiseen olisi paras?
Ainakaan teflonpannut eivät täytä vaatimusta kunnon pihvien paistamisesta.
Mikä lämpötila on paras liedellä pihvien kypsentämiseen, jos haluaa sellaisen täyskypsän pihvin?
Ja miten kauan sitä pitää kypsentää, jotta saa täys kypsän naudan täyskypän filepihvin.
Onko todellakin niin, että hiiliteräspannu on paras pannu ahkerille kotikoneille?
Miksi aina väheksytään kaikkia teflon paistipannuja?
Mistä sen tietää miten kuuma pannu on? Onko siihen mitään mittaria? Miten kuumassa se jauheliha pitää paistaa? Entä kokolihapihvi? Minulla on jokin pinnoitettu pannu ja se on loistava kananmunan paistamiseen, mutta voiko sen kuumentaa niin kuumaksi kuin lihalle olisi hyväksi? Minulla on valurautapata, voinko paistaa sen pohjalla lihan jos pinnoitettu pannu ei käy? Niin, sitten palaamme ensimmäiseen kysymykseen: minulla on kaasuliesi mutta mistä tiedän, miten kuuma pannu on?
Huoh, niin paljon kysymyksiä, niin vähän vastauksia!
Ihan tavan kotikokkina suosittelen kaikken valurauta pannua.
Sen huoltaminen vaatii työtä, mutta lihasta pitävät käyttävät vain ja ainostaan valurautapannua, pannulla paistettavaan lihaan.
En ole ammattikokki, vaan kokenut kaikenlaisen lihan kypsentämiseen tottunut kotikokki.
Myös uunikypsentämisseen. riistalihan savustukseen ja säilömiseen ym. sellaiseen.
Haloo, ammattikokit, vastauksia odotellaan asiantuntijoilta...?
Vierailija kirjoitti:
Itse ruskistan jauhelihan ilman rasvaa pinnoitetulla paistinpannulla(teflon-tai keraaminen pinnoite). Jos liha rupeaa kiehumaan pannulla, on pannu ollut liian kylmä tai sitten paistat liian pienellä lämmöllä. Reilu lämpö niin ruskistuu kyllä teflonillakin 😉
tai liikaa lihaa kerrallaan.
Se on vaan niin, ettei teflon paistinpannuja edes saaa käyttää tietyissa lämpötiloissa.
Siis lieden kovinta lämpöä ei voi käyttää jos kypsentää ruokaa teflon pannulla. Ne eivät kestä kovaa lämpöä.
Valurauta paistinpannu on erittäin hyvä, kaikkeen ruuan valmistukseen, ja nykyisin niitä on saatavilla useimmille liesityypeille.
Ja hyvien pihvien valmistukseen tarvitaan kokemusta, paljon kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen tietää miten kuuma pannu on? Onko siihen mitään mittaria? Miten kuumassa se jauheliha pitää paistaa? Entä kokolihapihvi? Minulla on jokin pinnoitettu pannu ja se on loistava kananmunan paistamiseen, mutta voiko sen kuumentaa niin kuumaksi kuin lihalle olisi hyväksi? Minulla on valurautapata, voinko paistaa sen pohjalla lihan jos pinnoitettu pannu ei käy? Niin, sitten palaamme ensimmäiseen kysymykseen: minulla on kaasuliesi mutta mistä tiedän, miten kuuma pannu on?
Huoh, niin paljon kysymyksiä, niin vähän vastauksia!
Kokeilemalla. Ensin epäonnistumalla ja lopulta onnistuen. Jokainen pannu ja hella on erilainen.
Jos ruskistuu likaa laita pienemmälle, jos on harmaata ja vetistä lisää lämpöä.
Pihviin otetaan pinta tosi kuumalla pannulla ja sitten hetkeksi uuniin. Kotimaisesta lihasta on vaikeaa saada mureita pihvejä
Paistan nykyään 400 gramman jauhelihan niin, että laitan sen kokonaisena pannulle, annan hetken olla ja käännän toisinpäin. Sitten katkon sen neljään osaan ja naputtelen murusiksi. Ei irtoaa nestettä juuri lainkaan, koska pannu ei jäähdy.
Minullakin on kysymys ammattikokeille: Miksi aina kun yritän paistaa lettuja, rasva palaa, ja joudun joka välissä puhdistamaan pannun, ja laittamaan uutta rasvaa lettu paistinpannuun?