Ex-työnantaja ei toimita työtodistusta pyynnöstä huolimatta.
Voinko laittaa pyynnön uudestaansuoraan liiton kautta? Työsuhde päättynyt 4kk sitten.
Kommentit (23)
Voit. Varmasti voisit itsekin sen pyytää.
Tokihan me täällä voidaan vastata liiton puolesta, mikä onnistuu ja mikä ei..
Vierailija kirjoitti:
Meillä kai työtodistus tulee palkanlaskijalta, kysy sieltä.
Työtodistus ja palkkatodistus ovat eri asioita. Enkä tiedä kuka teidän palkanlaskija on, joten en sieltä osaa kysellä. Ellet hänen yhteystietojaan tähän jaa?
Vierailija kirjoitti:
Voit. Varmasti voisit itsekin sen pyytää.
Totta kai olen pyytänytkin. Ensimmäisen kerran silloin 4kk sitten ja toisen kerran muutama viikko sitten. Luvattu toimittaa, mutta mitään ei tule. Lain mukaan mulla on oikeus saada todistus ja työnantajalla velvollisuus se toimittaa.
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskijaltapa juu ;)
Zinc
Palkanlaskija warmaan myöntää työntekijöiden lomatkin ;)
Jos olet pyytänyt jo noin monta kertaa, kannattaa ottaa yhteys liittoon tai työsuojeluviranomaiseen.
Voipi olla, että työnantajalla on nyt isompiakin huolia. Mitä jos kirjoitat sen todistuksen itse, ja lähetät allekirjoitettavaksi?
Oliko työsuhteessasi kenties jotain ongelmia, työnkuva ei vastannut luvattua tai jotain?
Käräjille vaan suoraan, ja mahdollisimman kalliin asianajajan kanssa. Työnantajahan ne kulut maksaa.
Mä pyysin aikoinaan suullisesti työtodistuksen ja heti perään sähköpostilla.
Tuli n. viikon kuluttua.
Kirjoita itse haluamasi kaltainen työtodistus ja pyydä allekirjoittamaan asap.
Lain mukaan sinun tulee saada työtodistus.
Vierailija kirjoitti:
Oliko työsuhteessasi kenties jotain ongelmia, työnkuva ei vastannut luvattua tai jotain?
Tai kenties viranomaisia varten? Itsellä Kela on kysellyt työtodistusta kahdeksan tuntia kestäneestä torimyynnistä.
Työsopimuksen antovelvollisuus on 10 vuotta työsuhteen päättymisen jälkeen. Laita esimiehellesi ja palkkatoimistoon sähköposti jossa pyydät nopean toimituksen, laita esim. 23.4. mennessä odotat sitä.
Jos ei kuulu, ota liittoon yhteyttä ja pyydä että pyytävät. Mikäli et ole liitossa ota työsuojeluun( AVI) yhteyttä.
Tällä hetkellä monissa yrityksissä on niin paljon asioita meneillään, että on ihan voinut unohtaakin.
Käräjäjuttua (kuten joku tuolla kehoitti) tästä ei saa mitenkään, eikä kukaan juristi tai syyttäjä lähde viemään eteenpäin).
Vierailija kirjoitti:
Käräjille vaan suoraan, ja mahdollisimman kalliin asianajajan kanssa. Työnantajahan ne kulut maksaa.
Anteeksi mitä? Työnantaja saattaa siellä istua haulikko kainalossa, ja tämä on sun panos?
Tai jos on isompi firma, siellä on toimistotyöläinen ratkennut etätöissä ryyppäämään.
Jos oikeasti tarvit työtodistuksen äkkiä, soita.
Mun piti odottaa ihan isolta kunnalliselta monta viikkoa. Selitys oli kiire. Sanoin, että mulla menee kaksi minuuttia kirjoittaa se itse, käykö jos teen niin ja joku allekirjoittaa. Sitten alkoi selittellyt noku noku noku...ja tuli parissa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskijaltapa juu ;)
Zinc
Palkanlaskija warmaan myöntää työntekijöiden lomatkin ;)
Riippuu firmasta.
Pienemmissä yrityksissä usein sihteeri, projektikoordinaattori, palkanlaskija, reskontrahoitaja, juoksutyttö ja siivooja ovat sama henkilö.
Eli ei ole yhtään mahdotonta, että palkanlaskija kirjoittaisi työtodistuksia ja myöntäisi lomia. Edellisessä työpaikassani oli näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai kenties viranomaisia varten? Itsellä Kela on kysellyt työtodistusta kahdeksan tuntia kestäneestä torimyynnistä.
Tuo kelle kommentoit, tarkoitti että se työnantaja ei halua tehdä todistusta, koska siitä kävisi ilmi jotain sellaista mistä on työnantajalle ikävyyksiä.