Miksi hiukset pitää pestä saippoolla?
Eihän sellaista ollut keskiajallakaan. Samanlaiset hiukset ihmisillä on edelleen.
Kommentit (32)
Kommunistinen mummoni oli oikeassa.
Hiusten pesu ja kampaamot ovat kapitalistien juoni viedä köyhiltä rahat turhuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Hiusten pesu ja kampaamot ovat kapitalistien juoni viedä köyhiltä rahat turhuuksiin.
Minun fasistinen isoisäni oli samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun liberaali tätini on aivan eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Olen käyttänyt vuosia Oliva-palasaippuaa. 80-90 luvulla käytin mäntysaippuaa muuten hyvä, mutta hankala huuhtoa.
Se Oliva on muuten sitten ihan tavallista palasaippuaa. Jos saippuapesu sopii, voi kokeilla muitakin. Kasviöljypohjaiset (oliivi-, kookos-, palmu-) toimivat usein paremmin kuin talipohjaiset (sodium tallowate, esim. "kissasaippua" Le Chat).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan nykyaikanakaan pakota pesemään hiuksia saippoolla.
Mutta keskiajalla hiuksiakin kyllä pestiin, esim. eläinten rasvasta tehdyllä saippualla.
Keskiajallakaan ei haluttu olla likaista ja haista paskalle. Kuukleta vaikka.
Riippui kai vähän elintasoluokasta, jotkut perunaa järsivät peasantit tuskin kauheasti itseään saippuoi.
Peruna tuli Eurooppaan vasta myöhemmin. Keskiajan peasantit järsivät nauriita, ja keittivät saippuansa eläinrasvasta.
No mulla on semmonen millin sänki niin ei sitä tartte kun vedellä pestä parin päivän välein. Eikä hilseile. Vesi vanhin voitehista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vihervassari homo setamies on aivan mielipuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun monarkiaa kannattava isoenoni naapuri on jämähtänyt johonkin historian pyörteisiin.
Pesen kloritella joka aamu. Kuolee samalla koronat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun monarkiaa kannattava isoenoni naapuri on jämähtänyt johonkin historian pyörteisiin.
Kertoisin tähän fingerpori-vitsin, jos kehtaisin mistä se saippua tehdään
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Pesen kloritella joka aamu. Kuolee samalla koronat.
Minun DDR:ää edelleen avoimesti suitsuttava tätini joka oikeasti näyttää sedältä on sitä mieltä että tuo on herrojen kotkotuksia ja ainoa elämän sisältö on kuulantyöntö.
Toivottavasti sinulla on aurinkoinen mieli ja hyvä päivä tänään! 😊 Hyvää kevättä ja parempaa mielialaa sinulle ja toivottavasti peset hiuksesi - haisuleista ei kukaan tykkää! 🤭😉