Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hiukset pitää pestä saippoolla?

Vierailija
19.04.2020 |

Eihän sellaista ollut keskiajallakaan. Samanlaiset hiukset ihmisillä on edelleen.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saippoo?

Vierailija
2/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin rasvaa erittyy niin paljon että hivukset paakkuuntuu. Tosin haetanneeko tuokaan mittään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan nykyaikanakaan pakota pesemään hiuksia saippoolla. 

Mutta keskiajalla hiuksiakin kyllä pestiin, esim. eläinten rasvasta tehdyllä saippualla. 

Keskiajallakaan ei haluttu olla likaista ja haista paskalle. Kuukleta vaikka. 

Vierailija
5/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Olen käyttänyt vuosia Oliva-palasaippuaa. 80-90 luvulla käytin mäntysaippuaa muuten hyvä, mutta hankala huuhtoa. 

Vierailija
6/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shampoolla? Koska iholle tehty tuote ei sovi hiuksille.

Vierailija
7/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiajalla ei muutenkaan peseydytty niin usein. Hoveissa suihkuttivat parfyymia paskanhajun päälle, tavallinen rahvas vaan haisi. Se oli normaalia silloin. Ei kai siin mitä. Jos haluat palata keskiaikaiseen hygieniaan niin siitä vaan, kukapa sinua estää.

Testasin viime kesänä, olin lomasta 2 viikkoa niin, että pesin itseäni vain suolakivellä. Juu kyllä aloin haisemaan jo muutamassa päivässä, mutta olin kuullut että iho tottuu kyllä siihen eikä haise enää kun vaan jatkaa. Paskat tottui. Ehkä oma nenä olisi ajan mittaan tottunut, mutta en jäänyt odottamaan.

Vierailija
8/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saippoo? Shampoon ja saippuan välimuoto?

Vierailija
10/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lähinnä päänahka, joka kuuluu pestä rasvasta, koska se sitä erittää. Ei hiukset. Tietenkin saa olla kutisevana ja haisevana rasvapäänä, jos haluaa. Ja kyllä, se pää todellakin haisee sitten, että kannattaa ottaa muut ihmiset huomioon.

Vierailija
11/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kuukkien ja viikkien hiukset on syytä pestä saippoolla. Sitä saa pienistä kittareista. Myös tattat voi pestä samalla saippoolla.

Vierailija
12/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivat varmaan keskiajan tyypitkin mielellään pesseet shampoolla jos sellaista olisi ollut. Ihan samalla tavalla se tali heidänkin päissään härskiintyi kuten ihmisillä nykyäänkin.

Vierailija
13/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan nykyaikanakaan pakota pesemään hiuksia saippoolla. 

Mutta keskiajalla hiuksiakin kyllä pestiin, esim. eläinten rasvasta tehdyllä saippualla. 

Keskiajallakaan ei haluttu olla likaista ja haista paskalle. Kuukleta vaikka. 

Riippui kai vähän elintasoluokasta, jotkut perunaa järsivät peasantit tuskin kauheasti itseään saippuoi.

Vierailija
14/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saippoo? Shampoon ja saippuan välimuoto?

Kyllä, eli sellaista halpaa tukanpesushampoota, joka muistuttaa enemmänkin suihkusaippuaa.

Vierailija
15/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenvanhaan kun ihmiset oli parempia ja kestävämpiä sekä tietysti älykkäämpiä, niin ei pesty hiuksia.

Siis luontaisestihan hiukset suojaa uv-säteilyltä, eli auringon valolta.

Piti kirjoittaa tuo, koska monet eivät ole niin älykkäitä että tietäisivät mitä uv-säteily on.

Minä olen älykäs sen suhteen ja monen muunkin suhteen.

Ajattelin kertoa teille mitä varten Jumala loi hiukset ihmiselle päähän.

Hiukst suojelee selkää ja hartijoita valolta.

Talvisin ne antaa lämpöä.

Siksi hiukset olisi hyvä pitää pitkinä.

Päiväntasaajan alueella häpykarvoitus suojaa herkkiä alueita palovammoilta.

Siksi on aivan älytöntä leikata niitä pois, jos joutuu tempaistuksi päiväntasaajan alueelle luojan toimesta vaikkapa.

Vierailija
16/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä tänne tuon uv-säteilyn puhdistavan vaikutuksen. Eli ei niitä hiuksia tarvitse pestä jos ne auringossa saavat valopesun.

Kuolee loiset ja vaikka mitkä epäpuhtaudet.

Hiusten rasvaisuus on yksi mikä suojelee valolta.

Vierailija
17/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on lähinnä päänahka, joka kuuluu pestä rasvasta, koska se sitä erittää. Ei hiukset. Tietenkin saa olla kutisevana ja haisevana rasvapäänä, jos haluaa. Ja kyllä, se pää todellakin haisee sitten, että kannattaa ottaa muut ihmiset huomioon.

No ei kannata oikeastaan, jos eivät ole sen arvoisia.

Peseytyminen noin muutenkin sen takia että muut, ei ole älykästä.

Kyllä muiden pitää tulla vastaan ja olla sen arvoisia että viitsii peseytyä.

Jos syynä on se että muut kauhistelee hajua ja eivät arvosta, niin miksi helvetissä vaivautua?

Ei minun tarvitse hakea muilta hyväksyntää olemassaololleni peseytymällä.

Vierailija
18/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos syynä on se että muut kauhistelee hajua ja eivät arvosta, niin miksi helvetissä vaivautua?

Hiustenpesu on normaaliälyisille ja mielenterveydeltään hyvinvoiville itsestääselvä toiminto. Ei siinä tule mieleenkään mitkään, että pesenpä nyt kun muutkin. Se vaan tehdään, ihan kuten muutkin eläimet huolehtivat puhtaudestaan, niin ei ihminen sen kummempi ole. Paitsi jos on jonkinlaisen SSRI -lääkityksen tarpeessa, niin sitten ei mitkään tuollaiset normaalit asiat luonnistu.

Aika yksioikoista ajattelua. Varmasti tuollaisella mielellä varustettu elämä tuntuu turvalliselta.

Olet tyypillinen minä olen oikeassa ihminen.

Asiat on aina ehdottomasti niin kuin väität.

Kasvaisit vähän vanhemmaksi ja näkisit asioista erilaisia sävyjä, mutta ei, ei, ei, et vain kykene sellaiseen ajatteluun.

Annetaan sinun vähän kasvaa vielä.

Vierailija
19/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla o kans tollane keskiaikane renesanssinen ajatus siitä että jos joku voittaa mut tappelussa ja pakottaa pesemään hiukset ni sit pesen. Mut en ennen taistelua.

Saa olla aika kova että saa mut peseen tukan.

Vierailija
20/32 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, saan pövön