Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeasti potilaat kuolisi ilman sairaanhoitajia

Vierailija
19.04.2020 |

Lääkärit eivät tiedä, missä osaston lääkkeet on, eivät osaa sekoittaa antibiootteja tai tehdä iv-nesteitä, eivät tiedä, missä tarvikkeet on. Vanhemmat lääkärit, poislukien anestesiologit, eivät monestikaan saa laitettua potilaalle suonikanyylia. Tässä nyt muutamia mieleen tulleita asioita. Toki lääkärit voivat oppia nuo, mutta ehtisi pari potilasta kuolla, jos kaikki olisi vain lääkärien varassa. Ärsyttää, kun hoitajien työtä täällä vähätellään. Potilaan hoitoon tarvitaan toimiva tiimi ja hoitajalla on siinä tärkeä osa.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne potilaat oikeasti kuole sen enempää jos ei ole lääkäri tai ei ole hoitajaa. Silloin vain osasto suljetaan. Potilaat kotiutetaan tai siirretään jonnekin muualle. Jos muuallakaan ei ole tilaa hoito jää saamatta tai ehkä läheiset joutuvat sen hoitamaan.

Teholta vaan kotiin?

Kyllä sitäkin tapahtuu etenkin korona potilaiden osalta. Jos hoitajia ei teholla ole tai ei ole lääkäreitä ei ole tehoakaan vaan potilaat hoidetaan muualla.

Sun logiikallasi olisi kai sitten ihan sama vaikka suljettais kaikki sairaalat? Jos kerran kaikki on sellaista että sen voi hoitaa kotonakin?

Enemmänkin se on tämän yhteiskunnan logiikka. Toki ole itsekin sitä mieltä että valtaosan hoidosta voi toteuttaa kotona jos sitä halutaan. Yhteiskuntamme ei kotihoitoa arvosta vaikka pyrkii sitä lisäämään. Lisäämisen pohjalla taloudelliset arvot.

Vierailija
22/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajan ei tarvitse juuri muuta lääketieteestä osata kuin lääkeannostuksen ja pistämisen. Loppu on ihan pelkkää rutiinityötä, jonka kouluttamattomatkin voisi hoitaa.

No, minä olen psykiatriaan erikoistunut sairaanhoitaja ja voin kertoa, että en ikinä pärjäisi vaikkapa ortopedisella osastolla, jos minun pitäisi tästä suoriltaan sinne lähteä töihin. Erikoistumisalani on niin erilainen kuin sisätauti-kirurgisen sh:n ja tarvitsisin kunnollisen perehdytyksen ennen kuin voisin työskennellä vaikkapa juurikin ortopedisella osastolla. Vaikeaa ymmärtää miten täysin kouluttamaton selviytyisi tuosta noin vain ihan missä tahansa sh:n työssä, kun ei se onnistu ihan koulutetulta sairaanhoitajaltakaan... Mutta jatkakaa vain tätä hoitoalan alasampumista, jos siitä tulee itselle parempi olo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi varmaan ottaa hoitajilta lääkeluvat pois, jotta eivät luulisi olevansa tosiaan pikkulääkäreitä. Hoitotyö on arvokasta, mutta se ei ole lääkärintyötä. Hoitotyö on suorittavaa työtä.

Vierailija
24/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei läheiset saa edes antibiootteja ja kipulääkkeitä ilman reseptiä. Eikä niitä osaa tipassa laittaa ja oikeita määriä ilman ohjeita ja kokemusta.

Ei kyllä hoitajakaan voi antaa niitä lääkkeitä ilman lääkärin määräystä. Tipan osaa lääkärikin laittaa jos haluaa.

Tipan oppii siivoojakin laittamaan jos haluaa.

Hoitajan työhön kuuluu kuitenkin muitakin hommia kuin tipan laitto ja olisi suotavaa että niistä lääkkeistä jotain ymmärtäisi.

Lääkärillä on omat vastuunsa, hoitajilla omansa ja siivoojallakin omansa.

Vierailija
25/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja täälläkin ja olen päättänyt vaihtaa alaa kunhan korona on taputeltu. Ei jaksa enää tätä ilmapiiriä mikä näkyy hyvin tässäkin ketjussa. Olen työskennellyt myös mm. Britanniassa ja siellä työtä arvostettiin ihan toisella tavalla kuin Suomessa eikä tällaista hoitajien työtä parjaavaa, aliarvioivaa ja alentavaa keskustelua olisi voinut kuvitellakaan kuulevansa siellä. Eikä voisi kyllä kuvitellakaan, että Suomen kansa taputtaisi lääkäreille ja hoitajille iltaisin kannustukseksi ja kiitokseksi kuten Espanjassa tehdään ;) 

Vierailija
26/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitaja täälläkin ja olen päättänyt vaihtaa alaa kunhan korona on taputeltu. Ei jaksa enää tätä ilmapiiriä mikä näkyy hyvin tässäkin ketjussa. Olen työskennellyt myös mm. Britanniassa ja siellä työtä arvostettiin ihan toisella tavalla kuin Suomessa eikä tällaista hoitajien työtä parjaavaa, aliarvioivaa ja alentavaa keskustelua olisi voinut kuvitellakaan kuulevansa siellä. Eikä voisi kyllä kuvitellakaan, että Suomen kansa taputtaisi lääkäreille ja hoitajille iltaisin kannustukseksi ja kiitokseksi kuten Espanjassa tehdään ;) 

Ihan uteliaisuudesta, taputetaanko siellä kannustukseksi ja kiitokseksi myös palomiehille ja poliiseille?

Vierailija
27/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa tuottavat, valmistavat ja sitä myyvät ovat vielä tärkeämpiä. Samoin vesihuolto. Sähkö. Nämä on tärkeämpiä kuin terveydenhuolto. Terveydenhuolto on "luksustoiminto", joka ei ole pakollista. Ruuan ja veden saaminen on.

Eli hoitajat voi painua kuuseen. Tsiljoonakertainen palkka välittömästi ruuantuottajille, jakelijoille yms. Ne on paaaljon tärkeämpiä kuin jotkut hoitajat kääntelemässä mummuja osastoilla.

Ja tämä hieman ironialla, mutta en jaksa enää lukea yhtään näiden hoitsujen typerää rutinaa.

Vierailija
28/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne potilaat oikeasti kuole sen enempää jos ei ole lääkäri tai ei ole hoitajaa. Silloin vain osasto suljetaan. Potilaat kotiutetaan tai siirretään jonnekin muualle. Jos muuallakaan ei ole tilaa hoito jää saamatta tai ehkä läheiset joutuvat sen hoitamaan.

Teholta vaan kotiin?

Kyllä sitäkin tapahtuu etenkin korona potilaiden osalta. Jos hoitajia ei teholla ole tai ei ole lääkäreitä ei ole tehoakaan vaan potilaat hoidetaan muualla.

Sun logiikallasi olisi kai sitten ihan sama vaikka suljettais kaikki sairaalat? Jos kerran kaikki on sellaista että sen voi hoitaa kotonakin?

Enemmänkin se on tämän yhteiskunnan logiikka. Toki ole itsekin sitä mieltä että valtaosan hoidosta voi toteuttaa kotona jos sitä halutaan. Yhteiskuntamme ei kotihoitoa arvosta vaikka pyrkii sitä lisäämään. Lisäämisen pohjalla taloudelliset arvot.

Ole hiljaa kun selvästi sulla ei ole pienintäkään käsitystä mitä sairaanhoitajan työ on. Pelkkiä mielikuvia. Varmaan olet käynyt omaistasi tapaamassa vanhusten hoivakodissa, nähnyt siellä miten lähihoitaja auttaa vanhuksia liikkumaan, syöttää heitä ja vetää jotain tuolijumppaa tai vastaavaa. Sitten sen perusteella ajattelet että ”kyllä minäkin tuon osasisin”. Tiedoksesi: jopa siellä vanhusten paikoissa ne lähihoitajatkin tekevät tuon näkemäsi lisäksi paljon muuta, mistä sinulla ei ole harmainta haisuakaan. Erikoissairaanhoidossa työskentelevistä sairaanhoitajista taas ei voi edes puhua samassa yhteydessä!

Vierailija
29/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa tuottavat, valmistavat ja sitä myyvät ovat vielä tärkeämpiä. Samoin vesihuolto. Sähkö. Nämä on tärkeämpiä kuin terveydenhuolto. Terveydenhuolto on "luksustoiminto", joka ei ole pakollista. Ruuan ja veden saaminen on.

Eli hoitajat voi painua kuuseen. Tsiljoonakertainen palkka välittömästi ruuantuottajille, jakelijoille yms. Ne on paaaljon tärkeämpiä kuin jotkut hoitajat kääntelemässä mummuja osastoilla.

Ja tämä hieman ironialla, mutta en jaksa enää lukea yhtään näiden hoitsujen typerää rutinaa.

Jätä lukematta sitten.

Vierailija
30/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta, taputetaanko siellä kannustukseksi ja kiitokseksi myös palomiehille ja poliiseille?

Ai että, sait heitettyä piikin lääkäreitä ja hoitajia kohtaan, pointsit sulle. Minä en tiedä taputtavatko palomiehille ja poliiseille, mutta fakta on se, että Espanjassa lääkärit ja hoitajat työskentelevät valtavan paineen alla ihmishengistä taistellen, priorisoivat ketä hoidetaan ja ketä ei. Sairastuvat itse, on post-traumaattista stressireaktiota jne. Ei siellä vinguta siitä, että kulmakaupan leipurille ei nyt kukaan ole taputtanut vaan kaikki ymmärtävät, että kaikista kovin paine on lääkäreillä ja hoitajilla. 

Vierailija
31/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajana kannan nyt korteni tähän sinun toivomaan kekoon ja vaihdan alaa. Toivottavasti sinä pysyt terveenä etkä tule tarvitsemaan terveydenhuollon palveluja. 

Vierailija
32/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että, sait heitettyä piikin lääkäreitä ja hoitajia kohtaan, pointsit sulle. Minä en tiedä taputtavatko palomiehille ja poliiseille, mutta fakta on se, että Espanjassa lääkärit ja hoitajat työskentelevät valtavan paineen alla ihmishengistä taistellen, priorisoivat ketä hoidetaan ja ketä ei. Sairastuvat itse, on post-traumaattista stressireaktiota jne. Ei siellä vinguta siitä, että kulmakaupan leipurille ei nyt kukaan ole taputtanut vaan kaikki ymmärtävät, että kaikista kovin paine on lääkäreillä ja hoitajilla. 

Anteeksi, olen pahoillani. Nyt on siis jumaloitava sairaanhoitajia ja lääkäreitä, muita yhteiskunnan toiminnan kannalta elintärkeitä tahoja ei saa arvostaa. Tosin olisi ihan suotavaa muistaa sairaanhoitajien ja lääkäreiden lisäksi muutkin sairaaloissa työtä tekevät...

Vierailija
33/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan vähän herkillä, mutta tuli niin huono olo, kun luki näitä kommentteja täältä siitä miten suunnilleen kaikki hoitajat voisi vetää vessanpöntöstä alas. Olen myöskin sairaanhoitaja ja minulla on juuri takana pitempi työputki ja vapaapäivää tässä vietän ja huvikseni aloin lukea tätä ketjua. Näköjään työni on täysin merkityksetöntä, valitan vain ja haluan lisää palkkaa. Kiitos tästä kaikesta, kyllä nyt taas tietää paikkansa. 

Vierailija
34/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teholta vaan kotiin?

Ole hiljaa kun selvästi sulla ei ole pienintäkään käsitystä mitä sairaanhoitajan työ on. Pelkkiä mielikuvia. Varmaan olet käynyt omaistasi tapaamassa vanhusten hoivakodissa, nähnyt siellä miten lähihoitaja auttaa vanhuksia liikkumaan, syöttää heitä ja vetää jotain tuolijumppaa tai vastaavaa. Sitten sen perusteella ajattelet että ”kyllä minäkin tuon osasisin”. Tiedoksesi: jopa siellä vanhusten paikoissa ne lähihoitajatkin tekevät tuon näkemäsi lisäksi paljon muuta, mistä sinulla ei ole harmainta haisuakaan. Erikoissairaanhoidossa työskentelevistä sairaanhoitajista taas ei voi edes puhua samassa yhteydessä!

Olen tähän menessä ollut parikymmentä vuotta hoitotyössä. Laman aikana töitä oli niin vähän että vaihdoin välillä alaa muualle. Se voi olla edessä myös syksyllä kun yksiköitä suljetaan taloudellisista syistä. Uskon että minulla on ihan hyvä kuva hoitotyön arjesta yhteiskunnassamme niin laman kuin nousu kauden aikana. Hoitotyötä meillä ei arvosteta, ei sitä arvosta edes hoitajat. Hoitajat arvostavat lähinnä niitä toimenpiteitä joissa he avustavat lääkäreitä.

Vierailija
35/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan vähän herkillä, mutta tuli niin huono olo, kun luki näitä kommentteja täältä siitä miten suunnilleen kaikki hoitajat voisi vetää vessanpöntöstä alas. Olen myöskin sairaanhoitaja ja minulla on juuri takana pitempi työputki ja vapaapäivää tässä vietän ja huvikseni aloin lukea tätä ketjua. Näköjään työni on täysin merkityksetöntä, valitan vain ja haluan lisää palkkaa. Kiitos tästä kaikesta, kyllä nyt taas tietää paikkansa. 

Tervetuloa kerhoon. Jatkuvasti täällä saa lukea kaikkien muidenkin ammattien ja töiden vähättelyä. Jos otat nokkiisi siitä, että sairaanhoitajia pidetään yhtä tärkeinä tai turhina kuin muitakin, niin sitten otat.

Vierailija
36/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, olen pahoillani. Nyt on siis jumaloitava sairaanhoitajia ja lääkäreitä, muita yhteiskunnan toiminnan kannalta elintärkeitä tahoja ei saa arvostaa. Tosin olisi ihan suotavaa muistaa sairaanhoitajien ja lääkäreiden lisäksi muutkin sairaaloissa työtä tekevät...

Aina voi saivarrella. Voihan sitä sitten jakaa vaikka taputusvuorot ettei kenellekään tule paha mieli. Klo 12.00 taputetaan jätehuollolle, klo 13 kaupan työntekijöille, klo 14 leipureille, klo 15 toimittajille, klo 16 urheilijoille, klo 17 lentokapteeneille, klo 18 armeijan henkilökunnalle, klo 19 palo -ja pelastustyöntekijöille, klo 20 sairaaloiden työntekijöille, klo 21 juuri sinulle <3

Vierailija
37/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se nyt niin kauheaa, jos lääkärit ja hoitajat saavat kiitosta :D

Vierailija
38/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taputetaanko ihmisille, jotka hikihatussa yrittävät pohtia ja tehdä töitä sen eteen, että talous saataisiin pysymään joten kuten kunnossa? Taputetaanko ihmisille, jotka tällä hetkellä yötäpäivää yrittävät auttaa yrityksiä? Taputetaanko ihmisille, jotka työskentelevät yötäpäivää tuotantolinjoilla, että saadaan tarvittavia tarvikkeita?

Mikä helvetti siinä on, että sairaanhoitajat ovat jotenkin eriarvoisessa asemassa siinä että tekevät työnsä? Wohoo, voidaan sanoa, että mitäs sitten jos jätämme työmme tekemättä, niin oltaisiin ongelmissa. Olisimme ongelmissa, jos kaikki jättäisivät tekemättä työnsä. Huoh.

Vierailija
39/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ilman kaupan ja kuljetusalan ammattilaisia suurin osa väestöstä kuolisi nälkään, ilman jätehuollon ammattilaisia hukkuisimme paskaan ja ihan uudenlaiset taudit leviäisivät jne. Kaikki työ on arvokasta ja osaltaan mahdollistaa yhteiskunnan toiminnan ja ihmisten hyvinvoinnin sekä terveyden. Ei ole mitään syytä nostaa yhtä ammattiryhmää jalustalle. Esim. koronalle altistuminen on kestämätön peruste palkankorotusvaatimukselle, ihan samalla tavalla sille altistuvat esim. kaupan työntekijät.

Itse en kuulu mihinkään em. ryhmistä.

Vierailija
40/46 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei hoitajat saa kanyylia vaan aina on haettu lääkäri. Huah, toi aloitus!

Aloitushan sanoikin että poislukien anestesiologit. Ne on juuri niitä jotka hälytetään kanyylia laittamaan kun hoitajalta ei onnistu. Hoitaja joka työssään kanyloi säännöllisesti saa varmasti kanyylin paikalleen paremmin kuin useimmat lääkärit, mutta anestesialääkärin toimenkuvaan kanylointi kuuluu niin oleellisesti, että ovat saaneet paljon enemmän harjoitusta kuin juuri kukaan hoitaja. Lisäksi anestesialääkäreillä on mahdollisuus käyttää apuna ultraäänilaitetta, jos eivät itsekään löydä suonia tunnustelemalla. Kanylointi nyt on sellainen homma jossa koulutustaso ei ole se merkitsevä tekijä, vaan harjoituksen määrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme