Avioero ja talo ei mene kaupaksi
Erosta on nyt 10 kk. Mies jäi meidän omakotitaloon, minä muutin vuokralle. Yritettiin taloa myydä jo ennen eroa ja nyt uudestaan. Ei vain tunnu menevän kaupaksi eikä mies ala lunastamaan osuuttani siitä. Siinä on 80 000e minulle kuuluvia rahoja. Saankohan ikinä niitä? Alkaa jo tuntua, että en.
Miten teillä muilla eronneilla meni asuntoasia?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko talo kenties Pieksämäellä ?
Ei ole. Talo on Pieksänmäellä.
Ap
Olet vitsikäs, mutta se on oikeasti Pieksämäki ei pieksänmäki
Ap, kai mies maksaa sinulle vuokraa?
No ei varmasti mene kaupaksi jos mies ei halua, että menee. Sehän laittaa jotain pallihien ja pierun hajua pintoihin kun tulee ihmisiä näyttöön.
Kuuleppas. Olen pahoillani puolestasi, mutta ei siellä talossa ole "sinulle kuuluvia 80000e..." Minulla on myös takana tuore ero. Asianajaja sanoi.että toki voitte määritellä itse talolle ne arvon ja voitte käyttää arvioijaa paikalla, mutta todellinen talon hinta on se, minkä siitä myyntihetkellä saa. Mekin asuttiin pienemmällä paikkakunnalla, jossa talot ei oikein enää mene kaupaksi.
Asianajaja neuvoi meitä mahdollisimman hyvään sopu ratkaisuun. Me tehtiin niin, että vaimo ja lapset jäi taloon ja minä lähdin pois. Vaimo ns lunasti minut ulos siten, että otti lainat omiin nimiinsä. En saanut siis euroakaan, mutta ei jäänyt velkaakaan minulle. Toki hävisin siinä rahallisesti varmaan 10-25 tuhatta niin sanotusti, mutta toisaalta, talo ei välttämättä olis menny kaupaksi vuosiin... Tai ois voinu mennä, mutta myyntihinta pahimmillaan ois voinu olla niin, että jäis vähän velkaa maksettavaksi. Saatiin näin homma nopeasti selväksi ja lapsille ja eksälle jäi se ns oma koti.
Et valitettavasti voi tietää talosi arvoa, etkä sitä mitä sulle siitä jää, ennekuin talo on myyty. Suosittelen sopu ratkaisua.
Miehesi ei ole sinulle vuokranmaksuvelvollinen vaikka asuu siellä. Talonne on yhteisomistuksessa edelleen eikä miehelläsi ole vuokranmaksuvelvollisuutta omasta talostaan sinulle. Toki asumiskulut voivat kuulua hänelle kokonaan. Mutta jos jotain isoa hajoaa, niin olet vastuussa 50/50 niin kauan, kuin olet omistajana.
T:asianajaja
Hetkinen. Olette siis jo yhdessä yrittäneet myydä taloa eikä mennyt kaupaksi. Mikä sai sut kuvittelemaan että erotalo menisi yhtään paremmin kaupaksi? Taitaa olla niin. että sua on kuzzetettu ihan huolella. Eksä sai jäädä ilmatteeksi asumaan yksinään taloon ja sinä maksat ylläpitoa/lainaa sekä omaa asuntoasi.
win-win, ei todellakaan. Toivottavasti eksäsi maksaa edes vuokraa sulle.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi ei ole sinuulle vuokranmaksuvelvollinen vaikka asuu siellä. Talonne on yhteisomistuksessa edelleen eikä miehelläsi ole vuokranmaksuvelvollisuutta omasta talostaan sinulle. Toki asumiskulut voivat kuulua hänelle kokonaan. Mutta jos jotain isoa hajoaa, niin olet vastuussa 50/50 niin kauan, kuin olet omistajana.
T:asianajaja
Et ole oikea asianajaja. Kyllä joutuu maksamaan asumiskorvausta. Minä jouduin maksamaan exälle 400 euroa/kk kun jäätiin lasten kanssa yhteiseen asuntoon ja ex muutti pois.
Asumiskorvaus ei ole itsestäänselvyys. Sen voi oikeus toki määrätä, mutta sille on omat perusteet. Itsestään selvää velvollisuutta "vuokranmaksuun" avioeron yhteydessä yhteisestä talosta ei ole poismuuttaneelle osapuolelle. Jotta korvausvelvollisuus myönnettäisiin, tulee hyödyn asumaan jääneelle osapuolelle olla merkittävä.
Mies pois ja talo vuokralle. Hyvällä tuurilla vuokralaiset ostavat, kun ovat saaneet jonkun aikaa kokeilla siinä asumista
Vierailija kirjoitti:
Asumiskorvaus ei ole itsestäänselvyys. Sen voi oikeus toki määrätä, mutta sille on omat perusteet. Itsestään selvää velvollisuutta "vuokranmaksuun" avioeron yhteydessä yhteisestä talosta ei ole poismuuttaneelle osapuolelle. Jotta korvausvelvollisuus myönnettäisiin, tulee hyödyn asumaan jääneelle osapuolelle olla merkittävä.
Mikähän on merkittävä hyöty tällaisessa tilanteessa?
Merkittävä hyöty katsotaan tapauskohtaisesti. Lähtökohtahan on se, että talo on myynnissä ja mahdollisesta myyntivoitosta kuitataan yhteiset velat pois ja jäljelle mahdollisesti jäävä osuus sitten jaetaan. Esimerkiksi se, että toinen osapuoli jää omasta tahdostaan asumaan taloon ja suostuu maksamaan kaikki asumiseen liittyvät kulut yksin sillä aikaa, kun talo on myynnissä, pienentää merkittävää hyötyä. Joissain tapauksissa asumaan jäänyt puoliso voi myös asunnon myynnin aikana lyhentää yhteistä jäljellä olevaa lainaa yksin ja siten "maksaa vuokraa" poismuuttaneelle osapuolelle.
Asumiskorvauksen määrääminen oikeudellisiin perustein katsotaan aina tapauskohtaisesti.
Meidän naapurissa oli samanlainen tilanne. Talo oli myynnissä 2,5 vuotta. Oltiin ihan varmoja, ettei se mene ikinä kaupaksi. Kylppäri on märkä ja keittiössä 70-luvun pinnat. Muutenkin huonon mallinen talo. Niin vaan ne sitten sen sai kaupaksi. Tarjouskaupalla meni, ja sanotaanko, että törkeän halvalla hinnalla. Velkaa niille jäi, mutta muuten olivat tyytyväisiä.
Laitathan linkkiä tai tietoja talosta, niin pohdin... Onko talo kuinka iso? Asun Jyväskylässä, mutta voisin asua Pieksämäelläkin...
Mun veli maksoi eksälleen että sai pois kokonaan elämästään. Alkoi sitten myydä taloa sen jälkeen ja kesti kaksi vuotta että sai myytyä. Joutui laskemaan hintaa useaan otteeseen. Kai sun ex maksaa sulle jotakin siitä että asuu sun ja hänen yhdessä omistamassa talossa? Ei hän siellä ilmaiseksi voi asua. Ei kai hänellä mikään kiire sitä ole myydä kun voi siinä yksikseen asua ja sinä maksat osan. Tätini maksoi aikanaan vuokraa eksälleen kun heillä ero ja jäi lasten kanssa yksin yhteiseen taloon. Se vuokra oli sama kuin lapsista saatava elatusmaksu. Lapset saivat isältään kuitenkin muuten kaikenlaista.
Markkinataloudessa hinta tosiaan määrittyy siinä vaiheessa, kun ostaja ja myyjä pääsevät yhteisymmärrykseen siitä hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on 80 000e minulle kuuluvia rahoja.
Se, kuinka paljon siinä on sinulle kuuluvia rahoja, riippuu kyllä siitä, millä hinnalla talo menee kaupaksi.
Jos tuo 80000 euroa on esim. puolet siitä millä talon aikoinaan ostitte, ja nyt talo menisi kaupaksi 140000 eurolla, siinä on 70000 euroa sinulle kuuluvia rahoja.
Omistusasunnot ovat kuin arvopapereita: Hinta vaihtelee ja voi laskeakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on merkittävä hyöty tällaisessa tilanteessa?
https://yle.fi/uutiset/3-8432811
tuo jätetään usein hyödyntämättä, kun neliöistä/tiloista puhutaan.
Appiukolla oli aikoinaan riitaisa ero, silloisesta naisystävästä.
Hän osti puolikkaan talon, mutta kappa piti järjestellä niin, että vasta kaupanteko tilaisuudessa ex naisystävälle selvisi kuka olikaan ostaja.
Ei ole. Talo on Pieksänmäellä.
Ap