Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko järkevää maksaa kevätulkoilupuvusta yli satanen?

Vierailija
18.04.2020 |

Alle satasella ja tarjouksesta jo muutamalla kympillä saa jo varsin hyviä tuulenpitäviä ulkoilupukuja joissa on huput, vetoketjutaskut, vedenhylkivyyssuojaukset ym. ominaisuudet. Silti monasti pelkkä takki voi maksaa satasen tai jopa pari kolme sataa. Paljonko on sinusta järkevä hinta takki + housut setille?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ulkoilee paljon ja haluaa säänkestävän ulkoilupuvun, joka ei hiosta niin kannattaa kyllä maksaa vähän enemmän.

Vierailija
2/35 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä menee yli satasen. Oliko mun setti jotain 130 euroa.

En maksa takista yli 100 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et taa,pukua,itse. Eikä neulapysy kädessä.

Vierailija
4/35 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin Umbron kevätulkoilupuvun joka maksoi noin 60 €. Vettähylkivä tuulipuku on miellyttävä päällä ja se suojaa tuulelta ja vesisateelta. Siinä on hyvät taskut puhelimelle ja avaimille ym. Säädettävä kiinteä huppu on kätevä sujauttaa päähän jos sää menee oikein pahalsi ja oikein kunnolla sataa ja tuulee. Miksi olisi pitänyt maksaa enemmän?

Vierailija
5/35 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän maksaa, sitä parempi säänkestävyys ja hengittävyys eli käyttömukavuus. Kai noilla satasen halpiksillä pärjää, jos ulkoilee tyyliin 20 min kerrallaan ja harvakseltaan.

Vierailija
6/35 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin ihan luki siinä mukana tulleessa mainoslapussa että teemme varusteita säällä kuin säällä ulkoileville ja tuulipuvun NovaMicro kangas on kevyt, hylkii vettä ja suojaa sinut sateelta ja tuulelta. (4)

Vierailija
7/35 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilumyyjä sanoi että halvoissa vettähylkivissä tuuliasuissa on vaarana että jos sade yltyy oikein rankaksi niin vesi voi mennä kankaasta läpi.

Vierailija
8/35 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin ihan luki siinä mukana tulleessa mainoslapussa että teemme varusteita säällä kuin säällä ulkoileville ja tuulipuvun NovaMicro kangas on kevyt, hylkii vettä ja suojaa sinut sateelta ja tuulelta. (4)

Että ihan luki? Kyllä se sit varmasti suojaa. 🙄

Vierailija
9/35 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että ihan luki? Kyllä se sit varmasti suojaa. 🙄

Eri asia onkin sitten että minkä verran se suojaa. Varmaan kyllä suojaa kevyeltä sateella ja tuulelta mutta miten on kun vettä ropisee kunnolla ja tuuli tuivertaa...

Vierailija
10/35 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, moni firma tosiaan tekee vaatteita säähän kuin säähän eli löytyy eri mallistot halpisten käyttäjille ja sitten urheilijoille. Esim. Haglöfsillä on halpiksia, jotka ei todellakaan ole niin hyviä kuin heidän kalliimmat vaatteet.

Vierailija
11/35 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, moni firma tosiaan tekee vaatteita säähän kuin säähän eli löytyy eri mallistot halpisten käyttäjille ja sitten urheilijoille. Esim. Haglöfsillä on halpiksia, jotka ei todellakaan ole niin hyviä kuin heidän kalliimmat vaatteet.

Paljonko maksaa "halpa" Haglöfsin takki? Kuinka hyvin se kestää vettä ja tuulta? Eikö haglöfsin kalleimmat ole jotain pro-malleja jotka on tarkoitettu vuorikiipeilijöille, sillä mittapuulla varmaan jo halvinkin pesee Umbron tuulipuvun.

Vierailija
12/35 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun halvin ulkoilupuku on maksanut 25 €. Ei se kyllä sitten kovin kummoinen olekaan. Se ei edes hylji vettä vaan imaisee saman tien pisarat niin että jo kevytkin sadekuuro menee hetkessä läpi ja jos tuulee vähänkin kovempaa niin tuuli menee läpi. Mitoituskin on aikalailla lötkö.

Vierailija
13/35 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin pelkän takin 160€:llä. Pitää vettä ja tuulta, kevyesti paras takki mikä minulla on ikinä ollut.

Hinta kyllä kirpaisi, sitä en kiellä. Mutta pärjään tuolla vuosikymmenet, kun pysyn samoissa mitoissa.

Vierailija
14/35 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urheilumyyjä sanoi että halvoissa vettähylkivissä tuuliasuissa on vaarana että jos sade yltyy oikein rankaksi niin vesi voi mennä kankaasta läpi.

Häh? Ei tuota kertomaan myyjää tarvita. ”Vettä hylkivä” ei edes väitä olevansa vedenpitävä.

Vierailija
15/35 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Ei tuota kertomaan myyjää tarvita. ”Vettä hylkivä” ei edes väitä olevansa vedenpitävä.

"Vettähylkivä naisten tuulipuku suojaa sinut tuulelta ja vedeltä." Kai sen nyt silloin pitäisi vesisadetta kestää ellei sitten vettä tule saavista kaatamalla, näin myyjäkin selitti.

Vierailija
16/35 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko vettähylkivällä ja vedenpitävällä on eroa käytännössä?

Vierailija
17/35 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat ulkoilupuvulla?

Tuulipuku tarkoittaa yleensä sellaista kahisevakankaista pukua, jossa ei ole ollenkaan kosteussuojausta, koska sen on tarkoitus suojata vain tuulelta. Siinä ei ole kosteudelta suojaavaa kerrosta, koska se kerros maksaa ja ilman sitä tuotteen hengittävistä on parempi. Siinä saattaa jopa lukea dri fit ja/kuivuu nopeasti. Mikä ei suinkaan tarkoita, että se ei kastuisi, se kastuu nopeasti ja kuivuu nopeasti.

Softshell tuotteet ovat niitä vähän lämpimämpiä, pehmeitä päältä, paksumman tuntuisia, sisävuori lämmin, usein fleecemäinen. Ne pitävät tuulta ja vettä jonkun verran, siis tyyliin tihkusateessa voi ulkoilla tunnin verran kastumatta. Tänä talvena olleet ihan ykkösvaatteet.

Sitten on ne ihan oikeat ulkoiluvaatteet, kuoritakit ja -housut, kevyet ja tuulenpitävät. Mutta vedenpitävyys, se ilmoitetaan vesipilareina, joku 1350-3000 on ihan surkea, juuri sen 1/2 tuntia tihkusateessa. Heti kun sataa kunnolla, kastuu läpi. 5000-8000 on varmaan useimmille, koiralenkkeilijöille ja leikkipuistoissa seisoskelijoille riittävä. Goretexissä se on muistaakseni vähintään 28000 ja tuulenpitävyys myös hyvä, mutta tämä näkyy sitten hengittävyydessä. Goretexia on 1-, 2- ja 3-kerroksisena (kerrokset laminoitu yhteen), vuorellisena, jne. Kaikissa eri ominaisuudet ja näistä pitää valita se itselle sopivin.

Alle satasella varmaan löydät edullisimmillaan tarjouksista (-50%) esim Haglöfsin ja Haltin takkeja. Ja niiden ominaisuudet varmasti ovat sitä Umbroa paremmat. Ja laatu myös. Siitä kannattaa ihan oikeasti maksaa, takille voit helposti odottaa 10 vuoden käyttöikää, enemmänkin. Toki takkiin saat käytettyä 500-600 euroa, mutta onko se sitten oikeasti tarpeen? Ne ovat sitten sinne oikeasti vaeltajille ja vastaavaan käyttöön tarkoitettuja. Housuja, kunnollisia, tuskin alle 100 euron löydät. Niiden mallit eivät niin usein vaihdu kun takeissa, joissa myydää edellisen kauden mallistoa edullisesti. Mutta alle 150,- varmasti löydät jo montakin vaihtoehtoa, josta valita.

Vierailija
18/35 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen testannut tuon Umbron tuulipuvun vedenpitävyyden siten että laitoin suihkun hiljaa valumaan ja menin sen alle seisomaan noin minuutiksi. Huppu oli päässä ja takin alla oli puuvillainen huppari joka säilyi lähes täysin kuivana, ainoastaan hupun kohdalle oli tullut ihan pieni kostea läikkä mutta sekään ei ollut läpi asti vaan sisäpuolelta huppu oli kuiva. Olkapäät ja rinnanpäällinen oli hupparista täysin kuivana. Sateessa ei ole vielä tarvinut sen kanssa ulkoilla mutta varmasti kesän mittaan sekin eteen tulee.

Vierailija
19/35 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kuinka paljon ulkoilee keväällä?

Vierailija
20/35 |
19.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä mallissa olisi D-mitoituksella tasokkaita naisten ulkoiluasuja. Entä onko softshell-tuotteissa mikromuoveja? Entä goretexin ekologisuus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän