Parisuhteessa olevat, millaisia riitoja teillä on?
Kuvailkaa tyypillisiä riitojanne, mistä alkaa ja miten eskaloituu. Miten päättyy,?
Ja ne jotka eivät riitele koskaan, teidän ei tarvitse kertoa sitä täällä.
Kommentit (32)
Lapsenhoito, lapsen tarpeiden huomioiminen, yhteinen aika pariskuntana (minä kotihiiri, mies menevä) minun tarpeiden huomioiminen, raha, huonot ruokailutottumukseni, minun raivokohtaukset, minun suuttumiset. Viimeksi riitaa tuli juuri äsken kun potkaisin ovea kun yritin saada lasta nukahtamaam jota hän oli yrittäny itse nukuttaa jo tunnin.
Miksi ei saa kertoa, että ei riitele? Eikös ole ihan hyvä tietää, että kaikki parit eivät riitele?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saa kertoa, että ei riitele? Eikös ole ihan hyvä tietää, että kaikki parit eivät riitele?
Kun kaikki tietää sen jo.
Ap
En nyt sanoisi että riitoja, mutta pientä kinaa ja väsynyttä motkotusta.
Alkaa esim. jos jompi kumpi väsynyt, stressaantunut tms, ja näkee jotain jota toinen "aina" tekee ja siihen purkautuu sitten ärsytys.
Esim. minä väsyneenä, töistä tullessani ja ärsyyntyneenä valmiiksi seuraavan päivän töistä näen eteisessä taaaas miehen työvaatteet mytyssä lattialla.
Sanon miehelle "ja taaaas nää on tässä, mten ihmeessä voi olla aikuiselle ihmiselle niin tavattoman vaikeaa ripustaa ne naulakkoon, hitto että mua rasittaa"
Mies mutisee vastaukseksi jotain ja minä pyörittelen silmiäni.
Niin kauan ollaan kuitenkin yhdessä jo oltu, ettei tästä jaksa enää mitään metakkaa nostaa.
Ja lohduttaudun (ja hillitsen ärsyyntymistäni) ajatuksella siitä, että miestä ärsyttää väsyneenä yhtälailla mm. mun kierrätysastiat, joita laiskasti tyhjentelen, ja ne pursuaa sitten aina yli. Mies pitää väsyneenä samanlaisen motkotuksen mulle niistä, kun minä mytätyistä vaatteistaan eteisessä.
Toinen vähän marisee jotain, toinen kokee sen syytöksenä, motkottaa vastaan, Siihen toinen taas vastaa astetta kovemmin. Lopulta on sotatila päällä, huuto, itkua raivoa. Sitten vähän murjotusta. Parinpäivän päästä ollan niinkuin ei oltaiskaan. ON yritetty tätä kierrettä katkaista, ei oo onnistunut.
Talojen rakennusaikana joskus hermostuttiin kun joku työvaihe ei onnistunut. Muutama min huutoa ja työkalujen heittelyä. Silläaikaa toinen käveli talon ympäri ja kävi keittämässä kahvit.
Joskus tulee riitaa rahasta kun mies ostelee ruokarahoista tupakkaa, herkkuja ja limua. Mun mielestä turhia juttuja. Jaksan naputtaa muutaman minuutin kun ei se kuitenkaan tehoa.
Joskus kiukuttelen siitä ettei läheisyys meidän välillä ole sellaista kun haluaisin. Mies pahoittelee ja halaa. Ja unohtaa sitten taas koko jutun.
Ollaan huonoja riitelemään. Riidat on aina asiasta ei henkilökohtaisuuksia.
24v yhdessä
Yleensä pienistä asioista riidellään väsyneenä ja nälkäisenä. Ja kumpikin kun tekee pääasiassa kotoa käsin töitä niin joskus vaan on tullut liikaa nähtyä toisen naamaa. Silloin pieni kina tulee vaikka tiskeistä tai roskista, mutta se menee ohi yhtä nopeasti kuin alkoikin. Isompia riitoja on sitten ajankäytöstä. Minä siitä valitan miehelle. Hän on yrittäjä ja todella sitoutunut työhönsä (eli työnarkomaani), välillä se menee yhteisen sovitun menon edelle ja aiheuttaa tietenkin hirveän riidan. Se on meillä ikuisuusongelma.
Vierailija kirjoitti:
Tähän mennessä ollut yksi riita. Yritin käydä vakavaa keskustelua ja mies vastaili meemisutkautuksilla, minulla meni hermot.
Riitelitte siis viesteillä?
Vierailija kirjoitti:
En nyt sanoisi että riitoja, mutta pientä kinaa ja väsynyttä motkotusta.
Alkaa esim. jos jompi kumpi väsynyt, stressaantunut tms, ja näkee jotain jota toinen "aina" tekee ja siihen purkautuu sitten ärsytys.
Esim. minä väsyneenä, töistä tullessani ja ärsyyntyneenä valmiiksi seuraavan päivän töistä näen eteisessä taaaas miehen työvaatteet mytyssä lattialla.
Sanon miehelle "ja taaaas nää on tässä, mten ihmeessä voi olla aikuiselle ihmiselle niin tavattoman vaikeaa ripustaa ne naulakkoon, hitto että mua rasittaa"Mies mutisee vastaukseksi jotain ja minä pyörittelen silmiäni.
Niin kauan ollaan kuitenkin yhdessä jo oltu, ettei tästä jaksa enää mitään metakkaa nostaa.
Ja lohduttaudun (ja hillitsen ärsyyntymistäni) ajatuksella siitä, että miestä ärsyttää väsyneenä yhtälailla mm. mun kierrätysastiat, joita laiskasti tyhjentelen, ja ne pursuaa sitten aina yli. Mies pitää väsyneenä samanlaisen motkotuksen mulle niistä, kun minä mytätyistä vaatteistaan eteisessä.
Tämä kuulostaa ihan meiltä :) Onneksi tosi harvoin satutaan pahalle päälle samaan aikaan, joten yleensä aina se toinen jaksaa olla menemättä mukaan motkotukseen, joten kunnon riitaa ei pääse syntymään.
Mieheni ei ole sellaista tyyppiä joka jaksaisi sanallisesti kertoa tunteistaan minulle. Ei kehu kauniiksi, ei kerro että rakastaa ellen itse sano sitä ensin ja silloinkin vastaus on ”mäkin sua”, ei koskaan puhu mulle kauniita ja söpöjä juttuja. Joskus menee hermo ja sitten suollan suustani kaikenlaista ilkeää (et rakasta kuitenkaan, olet kanssani säälistä, olet kanssani kun et parempaa saanut, jne) ja mies kuuntelee viilipyttynä ja pitää sitten mykkäkoulua kun olen loukannut häntä. Sitten asiat puhutaan halki, kerron että minulla on sellainen olo ettei hän rakasta ja arvosta minua. Hän parantaa tapansa muutamaksi kuukaudeksi ja sitten taas käydään sama kinastelu ja keskustelu. Suunnilleen kahdesti vuodessa nahistellaan tästä, muista asioista ei riidellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän mennessä ollut yksi riita. Yritin käydä vakavaa keskustelua ja mies vastaili meemisutkautuksilla, minulla meni hermot.
Riitelitte siis viesteillä?
Ei, ihan kasvotusten. Yritin keskustella asiasta x ja kysyin miehen mielipiteitä ja hän vastaa meemijutuilla :D Siks varmaan menikin niin ihon alle.
Ekaan seitsemään vuoteen ei riidelty koskaan. Sitten riideltiin rahasta, rahasta ja rahasta. Sitten seesteisempää. Eduskunta-vaalien alla riideltiin politiikasta persu vastaan vihreä ja nyt on riidelty siitä millainen kumpikin on. Mies on omissa maailmoissaan ja minä kuulemma valitan vaikka yritän vain jutella jotain.
Yleensä meidän kränät syntyy, kun oletetaan että toinen toimii tietyllä tavalla, mutta ei toimikaan niin. Eli puhtaasti kommunikoinnin puutteesta. Ääntä korotetaan harvoin, minulla kun on paha tapa suuttuessani pitää mykkäkoulua. Lapsena jouduin kuuntelemaan vanhempieni huutoriitoja ja sen takia olen itse mieluummin hiljaa. Usein ei onneksi riidellä, eikä riidat ole vakavia.
Mies valittaa ettemme vietä tarpeeksi aikaa yhdessä tai etten puhu tunteistani, minä valitan kun ei ole tarpeeksi seksiä. Yritä siinä sitten löytää yhteinen sävel.
Toinen aikuisista lapsista aiheuttaa riitoja.
Miehen huonot elämäntavat jotka näkyvät terveydessä.
Seksi eli sen määrä eli mies on monesti liian väsynyt tai jotain.
Raha, seksi, viina, toiset naiset.
Ihan pari kertaa ikinä riidelty ja ne on ollut aina tosi stressaavissa tilanteissa. Yleensä toisen itsehillintä pettää ja toinen suuttuu siitä kun toinen suuttu. Riidat päättyy viimeistään viiden minuutin päästä siihen että kumpikin pyytää vuolaasti anteeksi ja selittää miksi tunsi niin kuin tunsi.
Riippuu varmaan parisuhteen pituudesta.
Nyt kun parisuhetta on takana 20 vuotta riitelemme epäjärjestyksestä. Mieheni mielestä imurointi on siivousta, minun mielestäni osa siivousta. Talo on 270m2 ja esim. Eteinen, ruokapöytä, keittiöntaso, vessat,kaapit, lattioiden pesu: niiden siivous jää aina minulle.
Miehen jääräpäisyys oman terveyden huolehtimisesta, siitä tulee riitoja: ei käy suuhygienistilla, koska käy hammaslääkärillä paikkauttamassa hampaansa. Ja suu haisee. Vain suuhygienisti puhdistaa hampaat, mutta sitä mies ei usko.
Ei hoida kuorsausongelmaansa. Menee marttyyrinä toiseen huoneeseen nukkumaan.
Silmälasit hankki, mutta ei käytä niitä, kysyy vaan 'mikä minun silmissä on, kun näyttää niin sumealta' kun pitäisi lukea jotain.
Näistä edm. Asioista ärsyynnyn ja niistä riidellään.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan parisuhteen pituudesta.
Nyt kun parisuhetta on takana 20 vuotta riitelemme epäjärjestyksestä. Mieheni mielestä imurointi on siivousta, minun mielestäni osa siivousta. Talo on 270m2 ja esim. Eteinen, ruokapöytä, keittiöntaso, vessat,kaapit, lattioiden pesu: niiden siivous jää aina minulle.
Miehen jääräpäisyys oman terveyden huolehtimisesta, siitä tulee riitoja: ei käy suuhygienistilla, koska käy hammaslääkärillä paikkauttamassa hampaansa. Ja suu haisee. Vain suuhygienisti puhdistaa hampaat, mutta sitä mies ei usko.
Ei hoida kuorsausongelmaansa. Menee marttyyrinä toiseen huoneeseen nukkumaan.
Silmälasit hankki, mutta ei käytä niitä, kysyy vaan 'mikä minun silmissä on, kun näyttää niin sumealta' kun pitäisi lukea jotain.
Näistä edm. Asioista ärsyynnyn ja niistä riidellään.
Lisään vielä yhden: lapsen läksyt. Mies ei jaksa niissä auttaa ja minun mielestä myös hänen pitäisi jaksaa. Toisella lapsella oppimisvaikeuksia ja hänen taivuttelemisensa läksyjen tekoon toisinaan vaatii aikamoista työtä.