Helsingin kouluille kriisiohje: Lastensuojeluilmoitus tehtävä, jos perheeseen ei saada yhteyttä
Helsingin opetustoimi on kiristänyt ohjeistustaan lastensuojeluilmoitusten tekoon niiden oppilaiden kohdalla, joihin ei saada etäopetuksessa yhteyttä.
Oppilashuollon päällikkö Vesa Nevalainen kertoo, että kriisiohje annettiin peruskouluille huhtikuun alkupuolella. Ohje on tehty yhdessä sosiaalitoimen, opetustoimen ja lastensuojelun kanssa.
Ohjeistuksena on, että oppilaan ollessa poissa etäopetuksesta opettaja on yhteydessä kotiin. Jos huoltajaan ei saada yhteyttä kahteen päivään, siitä ilmoitetaan oppilashuoltoon. Jos tämä ei auta, päivän päästä tehdään lastensuojeluilmoitus.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastaa saa. Siitä pitää ilmoittaa kouluun samalla lailla kuin tavallisestikin. Parilla täppäyksellä saa Wilmaan selvitetyn poissaolon.
Onko nykyään huoltajille joku lakisääteinen velvollisuus, että kaikilla on Wilman käyttöön tarvittavat laitteet ja käyttöosaaminen? (minulla ei ole kouluikäisiä lapsia, niin en siksi tiedä)
Miten ajattelit, että lapsi saa tietoonsa koulutehtävät, jos ei mitään yhteydenpitokanavaa kodin ja koulun välillä ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastaa saa. Siitä pitää ilmoittaa kouluun samalla lailla kuin tavallisestikin. Parilla täppäyksellä saa Wilmaan selvitetyn poissaolon.
Onko nykyään huoltajille joku lakisääteinen velvollisuus, että kaikilla on Wilman käyttöön tarvittavat laitteet ja käyttöosaaminen? (minulla ei ole kouluikäisiä lapsia, niin en siksi tiedä)
Miten ajattelit, että lapsi saa tietoonsa koulutehtävät, jos ei mitään yhteydenpitokanavaa kodin ja koulun välillä ole?
Puhuin huoltajasta, en lapsesta. Lapsella voi olla yhteydenpitovälineet ja osaaminen niiden käyttöön (tässä tilanteessa kai vähän pakkokin olla), mutta se ei tarkoita, että vanhemmilla olisi. Ainakaan sitä osaamista. Esimerkkinä vaikka tuollainen mainittu kouluttamaton ja kielitaidoton ma mu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän otetaan yhteyttä? Periaatteessa huoltajalla ei ole mitään velvollisuutta vastata esim tuntemattomista numeroista tuleviin puheluihin, jotka useimmiten ovat jotain kaupustelijoita.
Wilma tai muu vastaava alusta lienee yleisin yhteydenpitoväline. Ei liene vaikeaa tarkistaa sieltä, vaikkapa kerran päivässä, onko opettaja ottanut yhteyttä. Saatavilla on myös sovellus joka lähettää puhelimeen ilmoituksen saapuneesta viestistä. Lisäksi tässä tilanteessa luulisi vanhemmilla olevan opettajan puhelinnumero, jonka voi tallentaa puhelimeen. Toki tästäkin voi tehdä ongelman, mikäli niin haluaa.
Uskon, että suurelle osalle ei ole ongelma. Se, että se ei ole ongelma sinulle tai minulle, ei kuitenkaan tarkoita, etteikö se voisi olla vaikeaa jollekin kielitaidottomalle maa han muut taja äidille.
Jos huoltajalla ei ole mahdollisuutta käyttää Wilmaa, hänen kanssaan sovitaan se yhteydenottotapa, esim. puhelu. Jokin tapa pitää olla. Yleensä sillä maahanmuuttajaäidillä on joku tuttu, joka pystyy tulkkaamaan asian opelle.
Olen keskikokoisen kunnan oppilashuollossa. Tällä hetkellä ei ole ketään, jota ei olisi saatu kiinni ollenkaan. Muutama lasu on tehty kun ei ole tavoitettu perheestä ketään pariin viikkoon.
Kokeilen vain, pystyykö tänne tosiaan noin vain kirjoittaamaan sanan "maahanmuuttajaäidillä". Olen luullut, että on kiellettyjen listalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä kaikilla on älypuhelin tai esimerkiksi tietokone kotona. Mitään lakisääteistä velvollisuutta ei ole, niissä harvoissa tapauksissa, joissa Internetiin ei ole mahdollisuutta (jos yhtään tällaista edes on), lienee mahdollisuus hoitaa asiat puhelimitse tai tekstiviestillä tai normaalitilanteessa vaikka perinteisesti reissuvihkolla.
On tietokone mutta mitäs jos ei ole vanhemmilla kielitaitoa käyttää wilmaa? Kaikista ma muperheistäkö tehdään lasu? Kuulostaa rasistiseltakäytännöltä.
Hyvä Helsinki. Veikkaan että monella lapsella on kodeissaan paha olla. Ja tämän koronan myötä vielä pahempi. Emme voi edes aavistaa mitä jotkut lapset joutuvat näkemään ja kokemaan. Ajatus on kestämätön.
Jos huoltajalla ei ole mahdollisuutta käyttää Wilmaa, hänen kanssaan sovitaan se yhteydenottotapa, esim. puhelu. Jokin tapa pitää olla. Yleensä sillä maahanmuuttajaäidillä on joku tuttu, joka pystyy tulkkaamaan asian opelle.
Olen keskikokoisen kunnan oppilashuollossa. Tällä hetkellä ei ole ketään, jota ei olisi saatu kiinni ollenkaan. Muutama lasu on tehty kun ei ole tavoitettu perheestä ketään pariin viikkoon.