Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voin tehdä? Naapuri meluaa, uhkailee ja käyttää asuntoaan huumepesänä

Vierailija
18.04.2020 |

Osaisiko joku antaa neuvoa, mitä voisin tehdä tällaisessa tilanteessa. Sanotaan nyt alkuun, että olen aivan epätoivon partaalla ja väsynyt tähän kaikkeen. Asun kaupungin asunnossa, ja naapuriini muutti ilmeisesti jonkin sosiaalitoimen kautta venäläinen narkkari. Hän on sinänsä ihan kohtelias tavatessamme rapussa, mutta häiriköi ja meluaa useina öinä. Myös päivällä saattaa kuunnella musiikkia häiritsevän kovaa, ja tänään hän raahasi kovaääniset musiikkilaitteet parvekkeelle. Lisäksi hän majoittaa joka päivä ja yö asuntoonsa huumehörhöjä, ja käy heidän kanssaan äänekkäitä tappeluja. Poliisit ovat toisinaan tulleet paikalle. Nyt tämä viimeisin tatuoitu huumeherra kävi muutamaan otteeseen uhkailemassa ja hakkaamassa oveani, sillä olen valittanut naapurille melusta. Isännöitsijä ei saa häntä ja huumejengiä ruotuun. Olisin soittanut poliisit uhkailun vuoksi, mutta he lähtivät asunnosta pakoon tapahtuman jälkeen. Nyt tämä naapurin ystävä (se joka uhkaili) käy aina välillä oveni takana, mutta naapuri raahaa hänet pois. Mitä tässä voi tehdä? Soittaa joka ikinen kerta virkavalta, kun metelöivät?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisin ja isännöitsijän on pakko puuttua, varsinkin jos naapuritkin yhdessä tekee valituksen, itselläni ei ehkä noin pahaa häirikkö naapureita mutta tiedän miltä tuntuu kun töissä pitää käydä eikä suu nukuttua

Vierailija
22/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta ilmoitusta isännöitsijälle tarvitaan ennen kuin tyyppi häädetään?

En tiedä, olen tehnyt jo 8...

AP

Yksin?! Viralliseen valitukseen tarvitaan vähintään kolmen muunkin talon asukkaan allekirjoitus.

Yksin tein nuo, mutta kolme muuta naapuria tehnyt ainakin yhden valituksen ja joku/jotkut naapureista soitelleet poliiseja poimimaan huumejengiä pois. Isännöitsijä kyllä sanoo tekevänsä asialle jotain, mutta mitään ei tapahdu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajattelet että hän olisi yhtään enempää sosiaalitoimen asuttama kuin sinäkään? Kaupungin asunnot jaetaan ihan yhtälailla kaikkien hakijoiden kesken ilman mitään erillisiä asuttamisia. Tuetut asuttamiset tehdään sossun kautta ihan muualle kuin kaupungin asuntoihin.

Minä olen työssäkäyvä ihminen. Hän kertoi toiselle naapurille, että on ollut pitkään katkaisussa, ja on toisinaan poissa sen takia. Lisäksi kuulemma "joutui odottamaan asuntoa" pitkään. Huumepiikkejä ja tabletteja on tiputeltu välillä rapun ulko-oven eteen. Mistähän muualta mahtaa asunnon saaneen?

Hän on saanut sen kaupungin asuntotoimostosta ihan samalla tarveharkinnalla kuin sinäkin. Moni joutuu odottamaan kaupungin asuntoa pitkään, mutta se ei tarkoita että kukaan sossusta häntä sinne jotenkin majoittaisi.

Lisäksi - suomessa asuu valtava määrä venäläisiä, ihan jopa suomen kansalaisina. Onko napaurin venäläisyys jotenkin ratkaisevaa? Olisiko kivempaa jos naapurina olisi kantasuomalainen nisti? Ajattelisitko hänen olevan silloin sossun majoituksessa?

Haiskahtaa joltain itärajan venäläisvihamieliseltä junttilalta.

Vierailija
24/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ilmoita nyt aivan ensiksi poliisille jos siellä huumeita levitetään. 

Kyllä tuollaiselle häädön toki saa myös.

Vierailija
25/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita poliisit vaikka ihan sen melun takia joku kerta. Tai jos alkaa kehittyä joku muu häiriötilanne. Kyllä se homma siitä alkaa ratketa.

Vierailija
26/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajattelet että hän olisi yhtään enempää sosiaalitoimen asuttama kuin sinäkään? Kaupungin asunnot jaetaan ihan yhtälailla kaikkien hakijoiden kesken ilman mitään erillisiä asuttamisia. Tuetut asuttamiset tehdään sossun kautta ihan muualle kuin kaupungin asuntoihin.

Minä olen työssäkäyvä ihminen. Hän kertoi toiselle naapurille, että on ollut pitkään katkaisussa, ja on toisinaan poissa sen takia. Lisäksi kuulemma "joutui odottamaan asuntoa" pitkään. Huumepiikkejä ja tabletteja on tiputeltu välillä rapun ulko-oven eteen. Mistähän muualta mahtaa asunnon saaneen?

Hän on saanut sen kaupungin asuntotoimostosta ihan samalla tarveharkinnalla kuin sinäkin. Moni joutuu odottamaan kaupungin asuntoa pitkään, mutta se ei tarkoita että kukaan sossusta häntä sinne jotenkin majoittaisi.

Lisäksi - suomessa asuu valtava määrä venäläisiä, ihan jopa suomen kansalaisina. Onko napaurin venäläisyys jotenkin ratkaisevaa? Olisiko kivempaa jos naapurina olisi kantasuomalainen nisti? Ajattelisitko hänen olevan silloin sossun majoituksessa?

Ja taas rasistikortti. Ei, minulla on venäläisiä työkavereita, ystäviä ja tuttuja. Minua ei haittaa kukaan ulkomaalainen, jos käyttäytyy hyvin. Tietenkään suomalainen nisti ei olisi parempi, mutta miksi meidän pitää hyysätä ihan aikuisten oikeasti huumeiden käyttäjiä? Ja vielä kaiken lisäksi muualta tulleita, kun on omissakin tekemistä.

Sain asunnon yli 30 vuotta sitten, kun minulla oli pieni lapsi ja muuttouhka. On ehkä hieman eri syy kuitenkin myöntää asunto, kuin huumeiden käyttäjän tilanteessa?

Vierailija
27/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laittaisin poliisille vinkin, helppo käräyttää kun tiedät osoitteen. Lisäksi jos tunnet muita naapureita niin pyydä niitäkin tekemään valitus, että saisi häädön nopeammin.

Vierailija
28/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa joku tulkki kirjoittamaan paperille että mitä talossa SAA tehdä vapaasti ja mikä taas häiritsee pahemmin naapureita, eli on kielletty taloyhtiön säännöissä (esim. kovaääniset vieraat nähdään muualla). Vetoa rakennustapaan äänen kantavuudessa. Sitä ei tarvitse laittaa omalla nimellä luukusta ja se voi olla asiallinen, ei syyttävä. Jos on joku kielimuuri nyt? Hanki korvatulpat ja kuulosuojaimet varaksi, ennen kuin pääset muuttamaan. Ehkä mies ei saisi helposti muualta asuntoa, jolloin isännöitsijä on hankalassa asemassa. 

Vierailija
29/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laittaisin poliisille vinkin, helppo käräyttää kun tiedät osoitteen. Lisäksi jos tunnet muita naapureita niin pyydä niitäkin tekemään valitus, että saisi häädön nopeammin.

Teen näin. Kiitos vinkistä! En tiennyt, uskaltaako poliisille tehdä vihjettä, mutta kai se jouduttaisi asioita.

AP

Vierailija
30/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa joku tulkki kirjoittamaan paperille että mitä talossa SAA tehdä vapaasti ja mikä taas häiritsee pahemmin naapureita, eli on kielletty taloyhtiön säännöissä (esim. kovaääniset vieraat nähdään muualla). Vetoa rakennustapaan äänen kantavuudessa. Sitä ei tarvitse laittaa omalla nimellä luukusta ja se voi olla asiallinen, ei syyttävä. Jos on joku kielimuuri nyt? Hanki korvatulpat ja kuulosuojaimet varaksi, ennen kuin pääset muuttamaan. Ehkä mies ei saisi helposti muualta asuntoa, jolloin isännöitsijä on hankalassa asemassa. 

Hän puhuu ihan ymmärrettävää Suomea, aksentilla mutta puhuu ja on jutellut joskus rapussa. Ymmärsimme toisiamme, ja lupasi jopa olevansa vähän rauhallisemmin. Veikkaan, että hän on niiden kavereidensa pompoteltavissa. Kundi vaikuttaa itse aika rassukalta.

Vierailija
31/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita poliisille, isännoitsijälle ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalle / vuokranantajalle.

Joku varmasti potkii huumehörhöt pois tai/ja ottaa asunnon hallintaansa.

Vierailija
32/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahdessa? 

Täällä kaupungin taloihin majoitetaan kaikenlaista kansaa, tietysti, työssäkäyvistä narkkareihin. Ongelma on, että aina kun yksi talo saadaan rahoitetuksi, niin menee korkeintaan vuosi, ja sitten joku muuttaa pois ja se tyhjäksi jäänyt asunto osoitetaan ihmisille, jolla ei ole elämänhallinta hanskassa. 

Sanokaa mitä sanotte vuokralla asumisesta, vuokralla asujista ja ylipäätään kuntien ja kaupunkien vuokra-asunnoista. Se on kuitenkin ihan oikea ongelma, että taloon/pihapiiriin muuttaa yksi narkomaani ja sen jälkeen alkaa tapahtua. Häiriökäyttäytymistä, väkivaltaa, pyöriä alkaa hävitä, verkkovarastoihin murtaudutaan. Mekin asuimme hammasta purren kaksi vuotta talon rakentamisen ajan. Totta kai olisimme voineet muuttaa, mutta moni hyvä asia puolsi jäämistä kunnes talo on valmis. Jos omaan rappuun, tai ihan viereiseen asuntoon olisi muuttanut joku ongelmakimppu, niin tilanne olisi ehkä ollut toisin. Lapsiperheen on pakko väistää tällaisessa tilanteessa, ihan sama että itse maksaa vuokratakuunsa ja vuokransa. 

Vierailija
33/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän puhuu ihan ymmärrettävää Suomea, aksentilla mutta puhuu ja on jutellut joskus rapussa. Ymmärsimme toisiamme, ja lupasi jopa olevansa vähän rauhallisemmin. Veikkaan, että hän on niiden kavereidensa pompoteltavissa. Kundi vaikuttaa itse aika rassukalta.

Ehkä hän on sitten sen huumeporukan pompoteltavissa. Onpa hankala tilanne. Entä voisiko isännöinti hankkia talon ulko-ovelle kameravalvonnan ja vartiointifirman joksikin aikaa, että pahimmat tyypit eivät aiheuttaisi enempää riskiä siellä. Joku tuntematon porukka voi tehdä mitä tahansa toisen asunnossa, mitään tulipaloriskiä ei voi ainakaan ottaa. Tilanne on karannut yli meluineen kaikkineen.

Vierailija
34/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa? 

Täällä kaupungin taloihin majoitetaan kaikenlaista kansaa, tietysti, työssäkäyvistä narkkareihin. Ongelma on, että aina kun yksi talo saadaan rahoitetuksi, niin menee korkeintaan vuosi, ja sitten joku muuttaa pois ja se tyhjäksi jäänyt asunto osoitetaan ihmisille, jolla ei ole elämänhallinta hanskassa. 

Sanokaa mitä sanotte vuokralla asumisesta, vuokralla asujista ja ylipäätään kuntien ja kaupunkien vuokra-asunnoista. Se on kuitenkin ihan oikea ongelma, että taloon/pihapiiriin muuttaa yksi narkomaani ja sen jälkeen alkaa tapahtua. Häiriökäyttäytymistä, väkivaltaa, pyöriä alkaa hävitä, verkkovarastoihin murtaudutaan. Mekin asuimme hammasta purren kaksi vuotta talon rakentamisen ajan. Totta kai olisimme voineet muuttaa, mutta moni hyvä asia puolsi jäämistä kunnes talo on valmis. Jos omaan rappuun, tai ihan viereiseen asuntoon olisi muuttanut joku ongelmakimppu, niin tilanne olisi ehkä ollut toisin. Lapsiperheen on pakko väistää tällaisessa tilanteessa, ihan sama että itse maksaa vuokratakuunsa ja vuokransa. 

Helsingissä.

Ja täällä on tapahtunut juuri noita mainitsemiasi asioita.

AP

Vierailija
35/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa? 

Kameravalvonta? Kaikissa muissakin kerrostaloissa on ongelmia, ei vain kunnan. Eli melu kuuluu ja levotonta porukkaa, vaikkei he aineita käyttäisi. Ehkä talojen suunnittelussa pitäisi olla joku muutos eli yksityisyyttä ihmisille ja laatua. Myös tuntuu että hyvinkin erilaiset ihmiset tungetaan samaan, vaikkei elämäntyylit kohtaa - joku meluaa pitkään ja toinen etsii joskus rauhaa. Joku jotain muuta.

Vierailija
36/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sympatiani olisi häirityn naapurin puolella, mutta ap vaikuttaa niin ylimieliseltä tyypiltä että ei muuta kuin pitkiä unettomia öitä sinne vaan.

Vierailija
37/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa? 

Helsingissä.

Ja täällä on tapahtunut juuri noita mainitsemiasi asioita.

AP

Ok, se nyt ei yhtään yllättä että siellä on tätä samaa. Harmi kuitenkin, ja olen tosi pahoillani puolestasi! Täällä se muutto on vielä suhteellisen helppoa, mutta Helsingin vuokratason tietäen, niin se ei ole vain ilmoitus että nyt riitti ja seuraavana päivänä on toinen asunto katsottuna. (Lahdessa on paljon vuokra-asuntoja, vuokrat ei ole kovin korkeita, ja jos ei ole ongelmia luottotietojen kanssa, asunnon löytäminen on helppoa).

Yritä saada naapurit nyt mukaan valituksiin, ja sitten aina vaan uudestaan ja uudestaan isännöitsijän luo. Se ei vaan voi mennä niin, että kunnollinen ihminen kärsii yhden mätämunan vuoksi. 

Vierailija
38/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas rasistikortti. Ei, minulla on venäläisiä työkavereita, ystäviä ja tuttuja. Minua ei haittaa kukaan ulkomaalainen, jos käyttäytyy hyvin. Tietenkään suomalainen nisti ei olisi parempi, mutta miksi meidän pitää hyysätä ihan aikuisten oikeasti huumeiden käyttäjiä? Ja vielä kaiken lisäksi muualta tulleita, kun on omissakin tekemistä.

Sain asunnon yli 30 vuotta sitten, kun minulla oli pieni lapsi ja muuttouhka. On ehkä hieman eri syy kuitenkin myöntää asunto, kuin huumeiden käyttäjän tilanteessa?

Siis miten olet nyt joutunut hyysäämään tätä ihmistä? Ymmärrän, että hän tuottaa häiriötä, mutta tuota "meidän pitää hyysätä" -kohtaa en ymmärrä. Hän on saanut tarvinnut asunnon ja saanut kaupungilta sellaisen, aivan kuten sinäkin silloin sen pienen lapsesi kanssa (ei muuten taida olla pieni lapsi enää, joten miksi sinua vielä kyseisessä talossa hyysätään?). Kaiken lisäksi, mistä hitosta sinä tiedät, minkä maan kansalainen naapurisi on? 

Vierailija
39/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa? 

Kameravalvonta? Kaikissa muissakin kerrostaloissa on ongelmia, ei vain kunnan. Eli melu kuuluu ja levotonta porukkaa, vaikkei he aineita käyttäisi. Ehkä talojen suunnittelussa pitäisi olla joku muutos eli yksityisyyttä ihmisille ja laatua. Myös tuntuu että hyvinkin erilaiset ihmiset tungetaan samaan, vaikkei elämäntyylit kohtaa - joku meluaa pitkään ja toinen etsii joskus rauhaa. Joku jotain muuta.

Siinä meidän pienehkössä kerrostalossa oli kameravalvonta, mutta vain kellarissa, ei pihalla missä sille todella olisi ollut tarvetta. 

Eikä tämä ongelma tosiaan ole vain kaupungin omistamien talojen ongelma, mutta toisaalta kaupunki voisi näihin talojen asumisviihtyvyyteen vaikuttaa paljon nykyistä enemmän. Jos talossa on sekoitus lapsiperheitä, eläkäläisiä, työssäkäyviä lapsettomia ja kaksi hiljaista alkoholistia niin kuin meillä silloin, niin mikä ihmeen pakko on antaa se yksi vapaa yksiö narkkaripariskunnalle? Varsinkin, kun täällä ei ole mitenkään pula vapaista asunnoista. 

Ja tosiaan se, miten rakennetaan taloja, sillä on iso vaikutus. Mutta toistaiseksi rakentamista johtaa raha, ei äänieristys tai muu asumismukavuus. 

Vierailija
40/48 |
18.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa? 

Siinä meidän pienehkössä kerrostalossa oli kameravalvonta, mutta vain kellarissa, ei pihalla missä sille todella olisi ollut tarvetta. 

Eikä tämä ongelma tosiaan ole vain kaupungin omistamien talojen ongelma, mutta toisaalta kaupunki voisi näihin talojen asumisviihtyvyyteen vaikuttaa paljon nykyistä enemmän. Jos talossa on sekoitus lapsiperheitä, eläkäläisiä, työssäkäyviä lapsettomia ja kaksi hiljaista alkoholistia niin kuin meillä silloin, niin mikä ihmeen pakko on antaa se yksi vapaa yksiö narkkaripariskunnalle? Varsinkin, kun täällä ei ole mitenkään pula vapaista asunnoista. 

Ja tosiaan se, miten rakennetaan taloja, sillä on iso vaikutus. Mutta toistaiseksi rakentamista johtaa raha, ei äänieristys tai muu asumismukavuus. 

Arveletko, että narkkarit kirjoittavat asuntohakemuksiinsa, että olemme elämänhallintaidottomia, meluavia sekakäyttäjiä ja ystäväpiirimme käsittää lukuisia väkivaltaisia rikollisia? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan