Olenko mielestäsi köyhä vai varakas?
Asun pääkaupunkiseudulla omakotitalossa, jonka arvo on noin 300000 euroa. Lainaa on jäljellä 95000 euroa ja tilillä on rahaa 85000 euroa. Käyn töissä ja palkallani pärjään ihan ok. Minulla ei ole tapana tuhlailla ja viihdyn parhaiten kotona.
Kommentit (30)
Ei kovin kummoinen mötikkä rahaa, ja halpa talo seutuun nähden.
Et edes sähkö-Jaguaria saisi ilman osamaksua.
Mutta et ole köyhäkään. Siitä välistä.
Jos olet 19-vuotias, olet ikääsi nähden varakas.
Olen pitänyt itseäni köyhänä tai ainakin pienituloisena, sillä tienaan vähemmän kuin sairaanhoitajat tai opettajat. Minulla on myös kaksi lasta elätettävänä. ap
Aika keskituloiselta kuulostaa. Varakas tuo minulle mieleen yläluokkaisuuden ja sitä et tietenkään noilla rahoilla ole. Et ole myöskään köyhä, koska köyhä elää jonkun asian puutteessa, oli se sitten ruoka, huvi tai vaatteet.
Melko köyhältähän tuo kuullostaa. Talon oikea myyntihinta lienee n. 200 000 kun olet saanut lainat maksettua ja vain köyhät pitävät muutamaa kymppitonnia säästötilillä, rikkaat olisivat jo tehneet tuolla rahamäärällä osakesalkun, joka mätsäisi talon arvoon.
Siltä väliltä eli about keskiluokkainen omaisuuden suhteen. Tulojen puolesta saatat olla luokiteltavaksi köyhäksi, sitä en tiedä. Itse ihmettelen vain sitä, miksi pidät tilillä 85 000 euroa. En atrkoita, että pitäisi tuhlata niitä, vaan ihmettelen, miksi et sijoita.
Vierailija kirjoitti:
Siltä väliltä eli about keskiluokkainen omaisuuden suhteen. Tulojen puolesta saatat olla luokiteltavaksi köyhäksi, sitä en tiedä. Itse ihmettelen vain sitä, miksi pidät tilillä 85 000 euroa. En atrkoita, että pitäisi tuhlata niitä, vaan ihmettelen, miksi et sijoita.
Minut on kasvatettu säästämään pahanpäivän varalle ja haluan, että käteisvaroja on aina muutama kymppitonni turvana. Suunnitelmissa on myös remontoida taloa ja vaihtaa uudempaan autoon, tosin aikaisintaan viiden vuoden kuluttua. Ei tuosta summasta kovin paljoa sijoitettavaksi jäisi. Enkä ymmärrä sijoittamisesta mitään. ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin kummoinen mötikkä rahaa, ja halpa talo seutuun nähden.
Et edes sähkö-Jaguaria saisi ilman osamaksua.
Mutta et ole köyhäkään. Siitä välistä.
no reilusti enemmän rahaa kuin suomalaisilla kotitalouksilla. Itseasiassa yli 75% on vähemmän kuin AP:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut on kasvatettu säästämään pahanpäivän varalle ja haluan, että käteisvaroja on aina muutama kymppitonni turvana. Suunnitelmissa on myös remontoida taloa ja vaihtaa uudempaan autoon, tosin aikaisintaan viiden vuoden kuluttua. Ei tuosta summasta kovin paljoa sijoitettavaksi jäisi. Enkä ymmärrä sijoittamisesta mitään. ap
Eli aiot sittenkin törsätä rahat. ;) Sitä nimittäin on auton hankkiminen ja talon remontoiminen (ellei aio remontoida itse ja laittaa taloa myyntiin). Tietysti rakenteita, kuten putkia, on pakko uusia, mutta käytännössä tuo on ihan kuluttamista. Mutta tietysti te kuluttajat olette tärkeitä, jotta me sijoittajat saamme taottua rahaa. :)
Mielestäni olet kyllä jo aika varakas. Miten olet onnistunut tuollaisen puskurin itsellesi säästämään? Kauan olet säästänyt? paljonko laitat säästöön per kk?
Maksaako mies isomman osuuden kuluista tms?
Miksi ihmeessä tililläsi on rahaa 85000? Järkyttää aina katsoa kun ihmiset makuuttavat jäätäviä summia tileillään.
t. pankkivirkailija
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tililläsi on rahaa 85000? Järkyttää aina katsoa kun ihmiset makuuttavat jäätäviä summia tileillään.
t. pankkivirkailija
Kuten kerroin, en ymmärrä sijoittamiseta mitään ja minulla on paljon käyttökohteita, joihin aion laittaa rahaa menemään lähivuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olet kyllä jo aika varakas. Miten olet onnistunut tuollaisen puskurin itsellesi säästämään? Kauan olet säästänyt? paljonko laitat säästöön per kk?
Maksaako mies isomman osuuden kuluista tms?
Minulla ei ole miestä, olen totaali-yh. Aloitin asp-säästämisen jo nuorena opiskelijana. Periaatteeni on ollut aina, että "ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot". Minulla ei ole asumisen lisäksi muita isoja kuluja. Viihdyn parhaiten kotona ja harrastukseni ovat ilmaisia tai suht edullisia. En säästä mitään tiettyä summaa kuukaudessa, vaan siirrän aina ylijääneen osan toiselle tilille. Pikkuhiljaa sitä on kertynyt. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. pankkivirkailija
Kuten kerroin, en ymmärrä sijoittamiseta mitään ja minulla on paljon käyttökohteita, joihin aion laittaa rahaa menemään lähivuosien aikana.
Mutta saahan sijoitusvarat realisoitua, ilman kustannuksiakin jopa. Ei sun kannata niitä missään nimessä nollakorolla tilillä makuuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. pankkivirkailija
Ei sijoittamisesta tarvi onneksi ymmärtää juuri mitään, kun sijoittaa johonkin hajautettuun rahastoon. Käyhän pankissa sijoitusneuvojan juttusilla. Nyt on hyvä aika ostaa, kun on sijoitusmarkkinoilla alennusmyynti käynnissä.
Olet keskimääräisesti toimeentuleva, mutta hyvä sellainen. Miksi et maksa asuntolainaasi pois. Oikein mukava, kun jollakin on noin hyvässä kunnossa oma talous.
Vierailija kirjoitti:
Olet keskimääräisesti toimeentuleva, mutta hyvä sellainen. Miksi et maksa asuntolainaasi pois. Oikein mukava, kun jollakin on noin hyvässä kunnossa oma talous.
Lainan poismaksua olen välillä miettinytkin, mutta korot ovat olleet niin alhaalla, etten ole viitsinyt tehdä sitä. Pankki saattaisi kuitenkin keksiä taas jonkun jutun, jolla rahastaa ylimääräistä, jos maksan lainan pois etuajassa. Se on muuttanut ennenkin sääntöjä yksipuolisesti, joten en halua ottaa riskiä. Jos korot lähtisivät hurjaan nousulaukkaan, niin siinä tapauksessa voisin maksaa lainan pois tai osan siitä.
Nyt on sellainen olo, että haluan vähän nauttia säästöistäni ja käyttää niitä itseeni (=kotiini). ap
Miten voisit edes olla köyhä?