Mitä ihmettä 5v tytölle lahjaksi, jolla on jo kaikkea.
Omalle lapselle mietin siis lahjaa. Hänellä on jo siis kaikkea ja yleensä annan elämyslahjoja, että yhdessä menemme tapahtumiin, reissuun yms. Mutta nyt koronan takia joudumme olemaan kotona, joten jotain materiaa pitäisi lahjaksi antaa. Hänellä on jo ihan kaikkea mahdollista. Mitäköhän sitä keksisin. Ei budejettia..
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Kiva kirja, palapeli. Lautapeli tai askerteluprojektin ainekset, joita teette yhdessä elämyksenä. Tai joku hauska ruoanlaittoprojekti. Ja piknikki joko takapihalla (jos on sellainen), metsässä tai vaikkapa vain olkkarissa.
Eikö nää oo ihan normaaleja päivittäisiä juttuja? Joo ei piknik ehkä mutta kaikki muut.
Sanajärjestysopas, jonka sinä voit lukea!
Pilalle hemmoitelu kakara, joka on aina saanut kaiken. Tulee aikuisena vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Lisää sitä kaikkea vaan. Miksi pitää ostaa niin paljon sitä kaikkea ettei edes lahjaa lapselle keksi?
Ei sen tarvitse olla paljon, että on kaikki tarpeellinen. Meidän lapset ovat oppineet himoitsemaan materiaa vasta kouluiässä, ja parhaat leikit tuntuu syntyvän siitä kun jo olemassa olevalle tavaralle keksitään uusi käyttötarkoitus, joten 5-vuotiaana oli vaikea keksiä tavaralahjoja, kun ei lapset kaivanneet tavaraa. Heillä oli "kaikki" mikä vanhemmasta tuntui tarpeelliselta (siis joku perusvalikoima joka on haluttu lapselle tarjota, että löytyy sekä nukke että autoja vaikka lapsi ei olisi erikseen osannut pyytää), ja enempää eivät toivoneet tai enemmästä suuresti innostuneet.
Korvikset oli itsellä lapsena kaikista suurin toive, äiti oli sanonut että saan ne vasta 15-vuotiaana, sitä ikää odotin kuin kuuta nousevaa, onneksi odotus lopulta päättyikin jo 9-vuotiaana. Omani sai isosiskonsa vanavedessä jo 5-vuotiaana, vähänhän oli nuori mutta ei ole koskaan katunut. Eli mielestäni hyvä lahja.
Tänä vuonna meillä on lahjatoivelistalla merenneito-pyrstö/uikkari.
Ja jos elämyslahjan voisi antaa niin olisi se Fööni (?), siis se tuulitunneli
Meinasin juuri tulla ehdottamaan korviksia. Ne on kivat synttärilahjaksi ja tyttö ei ole mitenkään enää liian pieni niihin.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin juuri tulla ehdottamaan korviksia. Ne on kivat synttärilahjaksi ja tyttö ei ole mitenkään enää liian pieni niihin.
Kuka on kuka ei. Niin kauan, kun omat muksut eivät osaa pitää näppejään pois haavoista, en ehdoin tahdoin ala heille korvareikiä laittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää sitä kaikkea vaan. Miksi pitää ostaa niin paljon sitä kaikkea ettei edes lahjaa lapselle keksi?
Ei sen tarvitse olla paljon, että on kaikki tarpeellinen. Meidän lapset ovat oppineet himoitsemaan materiaa vasta kouluiässä, ja parhaat leikit tuntuu syntyvän siitä kun jo olemassa olevalle tavaralle keksitään uusi käyttötarkoitus, joten 5-vuotiaana oli vaikea keksiä tavaralahjoja, kun ei lapset kaivanneet tavaraa. Heillä oli "kaikki" mikä vanhemmasta tuntui tarpeelliselta (siis joku perusvalikoima joka on haluttu lapselle tarjota, että löytyy sekä nukke että autoja vaikka lapsi ei olisi erikseen osannut pyytää), ja enempää eivät toivoneet tai enemmästä suuresti innostuneet.
Ap tässä. Samaa mieltä. Ei se sitä tarkoita, jos lapsellani on kaikki tarpeellinen, niin on pilalle hemmoteltu kakara. Minulle kaikki tarpeellinen on 3 kallax hyllyn lokerollista leluja. Perus tarpeet, että on siistit vaatteet, ruokaa, katto pään päällä, harrastukset,harrastus välineet, vanhemman kanssa yhteinen aika ja perus arki.
Meillä päin koruliikkeet eivät rei'itä alle 7-vuotiaiden korvia.
Minä ostin lapselleni tämmöinen ratsastettavan ponin:
https://lekmer.fi/pony-cycle/s/2566
Kyllä on vuosikaudet menty hurjaa kyytiä ympäri taloa. On myös tosi kestävä! Itse tilasin ulkomailta, mutta olen nähnyt nyttemmin näitä myös Prismassa ja lelukaupassa myynnissä.
Sellainen nauhoitussoitin jolla voi tehdä omia tarinoita ja uutislähetyksiä. Oli kasettiaikaan todella kiva ja siskojeni kanssa tekemät nauhoitukset on vieläkin tallessa (C-kasettina). Näitä lasten ”karaokelaululaitteita” On vaikka millaisia ja niistä saisi kivaa tekemistä sekä yksin että yhdessä. Tavaraa tietysti eikä ole sillä tavalla pitkäikäinen että 10 vuotta jaksaisi sitä
Käyttää, mutta hauska laite ja jää kivoja muistoja (nauhoittaa suoraan koneelle mp3 nykyisin). Puhelimessa on toki nauhoitus mutta ei mikkiä. Enkä antaisi 5 vuotiaan puhelimella muutenkaan nauhoittaa mitään ilman valvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Samaa mieltä. Ei se sitä tarkoita, jos lapsellani on kaikki tarpeellinen, niin on pilalle hemmoteltu kakara. Minulle kaikki tarpeellinen on 3 kallax hyllyn lokerollista leluja. Perus tarpeet, että on siistit vaatteet, ruokaa, katto pään päällä, harrastukset,harrastus välineet, vanhemman kanssa yhteinen aika ja perus arki.
Jos tilanne on tämä, että lapsen huonekalut on jotain Ikeaa, niin sitten ehdottaisin niihin upgreidausta. Kyllä lapsikin ansaitsee asialliset huonekalut ja kun valitset ne huolella, niistä on iloa pitkään.
Yhteinen kiva tekeminen. Metsäretki. Yhdessä teette eväät. Lapsi saa suunnitella kanssasi. Osta retkiruokaikuvälinesetti lahjaksi.
Kurinpitovälineitä. Ei lapsenkaan elämän ole syytä olla pelkkää hemmottelua.
Ehdottomasti jotakin tekemistä! Kirjoja, värityskirjoja, taidetarvikkeita, joku helppo soitin, joku käsityö jota voi näpertää (itse sain 6-vuotiaana lahjaksi sellaisen kirjontatyön, missä oli valmis kuva ja siihen piti vaan kirjoa se kuvio paketissa tulleilla langoilla. Mielestäni paras lahja ikinä!), savea josta voi muovailla, huovutusjuttuja joista voi tehdä itselleen vaikka ”lemmikin”, palapelejä, rubiikin kuutio.... mahdollisuuksia on niin monia!
"jolla on jo kaikkea", onko?
Ostin aikanaan veljenpojalle mm. gyroskoopin Amazonista. Tämänkaltaisen:
https://www.amazon.co.uk/Tobar-01544-Gyroscope-Silver-10cm/dp/B000H6W52…
Sitä jaksoi pyörittää ja ihmetellä aivan uskomattoman paljon. Muutenkin ostelin usein "tiedepainotteisia" lahjoja, koska olen itse hyvin tiedemyönteinen. Muut sitten ostelivat tavallisempia. Nyt on jo muutama laudatur hänelle tullut ja loput arvosanat selviää lähiaikoina. Ei, ei ole minun ansiotani. Kiinnostaako kaikkia (varsinkaan tyttöjä) tällaiset? Ei varmaankaan, mutta ainakin te feministi-tasa-arvo-intoilijat voisitte kokeilla "Science Toys"-osastoa korvisten sijaan/lisäksi. Suomesta löytyy heikosti, joten ulkomailta tilaten, jolloin toimitusajat pitkiä. 5-vuotias ei vielä osaa itse sanoa, mitä kaikkea kiinnostavaa maailmasta löytyy. Eikä noissa yleensä rahallisesti kovin isoa vahinkoa tapahdu jos ei olekaan mieluinen. Kokeilemalla selviää.
T: Mies
Vierailija kirjoitti:
"jolla on jo kaikkea", onko?
Ostin aikanaan veljenpojalle mm. gyroskoopin Amazonista. Tämänkaltaisen:https://www.amazon.co.uk/Tobar-01544-Gyroscope-Silver-10cm/dp/B000H6W52…
Sitä jaksoi pyörittää ja ihmetellä aivan uskomattoman paljon. Muutenkin ostelin usein "tiedepainotteisia" lahjoja, koska olen itse hyvin tiedemyönteinen. Muut sitten ostelivat tavallisempia. Nyt on jo muutama laudatur hänelle tullut ja loput arvosanat selviää lähiaikoina. Ei, ei ole minun ansiotani. Kiinnostaako kaikkia (varsinkaan tyttöjä) tällaiset? Ei varmaankaan, mutta ainakin te feministi-tasa-arvo-intoilijat voisitte kokeilla "Science Toys"-osastoa korvisten sijaan/lisäksi. Suomesta löytyy heikosti, joten ulkomailta tilaten, jolloin toimitusajat pitkiä. 5-vuotias ei vielä osaa itse sanoa, mitä kaikkea kiinnostavaa maailmasta löytyy. Eikä noissa yleensä rahallisesti kovin isoa vahinkoa tapahdu jos ei olekaan mieluinen. Kokeilemalla selviää.
T: Mies
Kiva idea! Tyttö kyllä tykkää kaikista tiedejutuista ja usein katseleekin kaikkea avaruusvideoita planeetoista yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne on tämä, että lapsen huonekalut on jotain Ikeaa, niin sitten ehdottaisin niihin upgreidausta. Kyllä lapsikin ansaitsee asialliset huonekalut ja kun valitset ne huolella, niistä on iloa pitkään.
Ostan lapselle kunnolliset huonekalut sitten, kun ei enää niihin piirtele tai liimaile tarroja.
Fillari, keppihevonen, pampuloita, tangleteazer, askartelutarvikkeita..varsinkin meillä tuo viimeksi mainittu on kovaa valuuttaa, paperia, kartonkia, tarroja, höyheniä ym kuluu järkyttäviä määriä.