Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä sinusta tuntuisi, jos vanhempasi olisivat jakaneet lapsuuskuvasi someen?

Vierailija
17.04.2020 |

Miten on? Itse olen erittäin tyytyväinen, että sain viettää lapsuuteni ennen digiloikkaa ja someaikaa!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaisi. Ammattilaisen tyylillä ottamia kuvia olen itsekin jakanut lapsuudestani nyt aikuisena.

Vierailija
2/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä olisi ollut todella, todella vaivaannuttavaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisihan niitä mukava katsella ja muistella vanhoja aikoja

Vierailija
4/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaisi. Ammattilaisen tyylillä ottamia kuvia olen itsekin jakanut lapsuudestani nyt aikuisena.

Näissä oletkin itse saanut valita, mitä jaat. Nykylapsilla ei tätä mahdollisuutta usein ole

Vierailija
5/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko siinä eroa että niitä paperikuvia jaettiin ympäri sukua mummoille ja kumminkaimoille? Jonkun liki tuntemattoman isotädin piirongin päällä oli mun alaston vauvakuva.

Vierailija
6/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ne minun pikkupippelikuvat on siellä perhealbumissa piilossa eikä kaiken kansan nähtävillä fasebookissa

Vierailija
7/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidiltäni pyydettiin minun kuvaa ehkäisymainokseen.

Vierailija
8/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat eivät tiedä rikkovansa lakia, levittäessään lastensa kuvia nettiin. Yksi teini nosti aikoinaan oikeusjutun vanhempiaan vastaan ja voitti.

Vierailija
9/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä oletkin itse saanut valita, mitä jaat. Nykylapsilla ei tätä mahdollisuutta usein ole

Totta. Mutta en ole nähnyt heidän ottaneen yhtään sellaista kuvaa, jossa olisi ollut esim. intimiteetti vaarassa

Lisäski teini-iässä tienasin hyvin olemalla mukana mainoksissa

Silloinkin toki vanhempani katsoivat tarkasti sen missä olimme mukana. mm. kalustemainoksissa, museokuvissa jne.

tämä oli 90-luvun alussa.

Vierailija
10/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat eivät tiedä rikkovansa lakia, levittäessään lastensa kuvia nettiin. Yksi teini nosti aikoinaan oikeusjutun vanhempiaan vastaan ja voitti.

Oliko se se sveitsin juttu? mä yritin etsiä siitä päätöksen mutta en löytänyt. Linkkaisitko, niin jaan kaverilleni jolle puhuin tuosta

Vierailija
11/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu vähän millaisia kuvia, missä yhteydessä ja kenelle ne näkyvät.

Yleisesti ottaen jos äitini olisi julkaissut minusta kuvan missä leikin tai olen keinussa niin en nyt siitä nokkiini olisi ottanut. On myös huomioitava että on vähän eri asia verrata tämän päivän lapsikuvia somessa kuin 20 vuotta sitten. Kun nämä tämän päivän lapset ovat teinejä, voivat lapsuuskuvat vanhempien somessa olla hyvinkin normaalia ja tavallista jolloin sitä ei edes hävetä samalla tavalla. Se on vähän niinkuin ennen oli valokuvat seinillä ja albumeissa.

Vierailija
12/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais Victoria unohtua hetkessä kun Samuli hässii Elinan kanssa ihan kevyin mielin.

Vierailija
13/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen kysymys. Ikäänkuin kysyjältä unohtuisi, että lapsuus on ajan ja yhteisöjen normittama. Ennen ei ollut somea mihin jakaa.

Sama kuin kysyisit, että miltä tuntuu kun vanhempasi ajoivat 80-luvulla autolla ja polttivat samalla tupakkaa. Oi aikoja, oi tapoja.

Vierailija
14/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onko siinä eroa että niitä paperikuvia jaettiin ympäri sukua mummoille ja kumminkaimoille? Jonkun liki tuntemattoman isotädin piirongin päällä oli mun alaston vauvakuva.

On isokin ero. Isotädin piirongin päältä sitä kuvaa ei nähnyt koko maailma. Netissä näkee. Eikä isotädin piirongin päältä kuvaa saa ties mihin mainostarkoituksiin. Neitistä saa. 

Vierailija
15/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta ole kuin yksi nakukuva pienenä ja vanhempani ovat sentään sen verran fiksuja ettei se olisi koskaan päätynyt nettiin. Muut minusta otetut kuvat ihan ok, ei haittaisi.

On kaverit joskus jakaneet lapsuuden kuvia facebookiin joissa meikäläinen on vilahtanut ja jopa mainittu, so what? Mitään känniörvellyksiä ei harrastettu, kuvat ovat olleet oikein kivoja muistoja.

Vierailija
16/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikoina valokuvia ei myöskään otettu samaan tahtiin kuin nykyään, eikä kallista filmiä tuhlattu luvuttomiin kuviin tuhruisista taaperoista tai murjottavista koululaisista. Sitä paitsi, ennen kuin kuvat olivat jaettavissa, ne täytyi kehittää, johon meni useampia päiviä, eli spontaani levittäminen oli mahdotonta.

Vierailija
17/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi se tuntua oudolta, jos vaikkapa äitini olisi joka päivä ladannut minusta kuvia julkiselle sometilillensä. Etenkin, kun en itse postaile kuvia itsestäni

Vierailija
18/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli niin päissään aina, ettei pystynyt kuvia ottamaan.

Vierailija
19/19 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kuulisi kunniansa, jos jakaisi minusta minkään ikäisenä kuvia nettiin. Onneksi se ei ole edes mahdollista, koska äiti osaa käyttää nettiä vain pankkiasioiden hoitoon ja uutissivujen lukemiseen. Hänellä ei ole edes sähköpostia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä