Kortisonin lopetus
Yritän lopettaa prednisolon lääkitystä pikkuhiljaa. Tämän viikon ollut aivan järkyttävä väsymys ja joka paikkaa kolottaa. Kuuluukohan tämä asiaan ja kauan voi kestää? Oon aivan loppu.
Kommentit (5)
Voi johtua tuosta tai ihan vaan sattumaa. Itse pudotan yleensä vielä hitaammin kuin yleisest ohjeet käskee. Jos lääkettä riittä, niin nosta hiukan annosta niin, että otat vuoropäivin sen pienemmän ja vuoropäivin ykden pykälän isomman annoksen. Tee näin pari päivää. Sitten taas lasket tuohon alempaan tasa-annokseen.
Joo, on ihan normaalia. Kaikille ei tule, mutta monelle. Kannattaa ihan ehdottomasti lopettaa asteittain ja hitaasti. Jos lopettaa yhtäkkiä, voi pahimmillaan seurauksena olla lisämunuaisen vajaatoiminta (joka itselläni on astmalääkkeen kortisonin takia) ja sitä et todellakaan halua itsellesi, voin sen sanoa.
Juuri tuo lihasten särky ja kolotus (voi tuntua ihan että "luut" särkevät), tosi kovakin väsymys, voimattomuus kuuluvat noihin lopetusoireisiin. Kyllä ne siitä pikku hiljaa helpottuu! Aikaa en osaa sanoa, on niin yksilöllistä, mutta varaudu siihen että kun olet viimeisen noista laskevista annoksista ottanut niin viikkokin voi vielä mennä vähän köhnelössä olossa. Mutta ei välttämättä! Koita rentoutua, liiku lempeästi ja lepää.
En muista tuosta prednisolon -tabletista, mutta jos on sellainen, että voit sitä edes vähän murustaa (vaikka veitsellä tai lusikalla) niin voi ottaa laskevasti murusiakin. Kuulostaa ehkä järjettömältä, mutta pienikin murunen tuntuu.
Tsemppiä!
Mulla ollut lääkitys melkein vuoden. Aluksi 60mg ja viimeisen kuukauden enää 5mg päivässä. Tämä väsymys on jotain aivan kamalaa, hyvä että pystyssä pysyy.
Ap
Kiitos! Just tuollaista lihasten ja luiden kipua ja voimattomuutta, aivan kuin olisi jyrän alle jäänyt. Eiköhän se tästä, päivä kerrallaan.
Googlasin muuta asiaa, minkä seurauksena tälle sivustolle tulin, tuli tämä otsikko vastaan, menin katsomaan ja kas - minulla on nyt sama lääke, kuuri on ollut 3pv x 30mg, 3pv x 25mg, 3pv x 20mg, 3pv x 15mg, 3pv x 10mg, 3pv x 5mg, 3pv x 0,5mg. Nyt 1. päivä 5mg. Ja tänään olen ollut todella väsynyt.