Onko ambulanssiväellä jokin yleiskoodi jolla saa kerrostalojen ovikoodit auki?
Mietin jos joku soittaa hengenhädässä pystymättä liikkumaan muuta kuin vaivoin oman asunnon oven saaden auki, niin miten ambulanssiväki pääsee sisälle?
Kommentit (44)
Ajavat oven eteen ja pitävät sireenin ja vilkut päällä. Aina yksi utelias tulee ovelle. Vasaralla saa myös ikkunan rikki.
Joko huoltoyhtiö soitetaan avaamaan ovi tai sitten mennään ns. karmit kaulassa eli pelastajat avaamaan, riippuen tilanteesta.
Ei ole kaikissa taloissa ovikoodeja eikä se sitä asunnon ovea avaa se koodi kuitenkaan. Koodit ovat oikeasti aika harvinaisia suurimmassa osassa suomen koteja.
Ja milläs koodilla sitä pitäisi omakotitaloon mennä? Tai rivariin?
Jos ei vara-avainta löydy/ole niin sitten sisään mennään voimaa käyttäen, toki tilanteen mukaan tässäkin.
Meillä ja naapuriyhtiössä toimii 696969
Naapuriin oli tilattu ambulanssi mutta ilmeisesti henkilö ei itse päässyt ovea avaamaan. Alaoven avaamismetodi oli tööttäillä sinnikkäästi ambulanssin torvea ja heiluttella taskulampun valokeilaa talon ikkunoihin.
Jos tollainen koodi olisi olemassa, se ei kauaa pysyisi salassa. Ja paljastumisen jälkeen ovikoodilaitteilla ei olisikaan enää mitään virkaa.
No huoltomiehen ne poliisitkin yleensä soittaa.
Entäs postin ja sanomalehtien/mainosten jakajat?
Miksi mammat vastaavat, vaikka ei ole mitään hajuakaan totuudesta?
Ei ensihoidolla ole mitään yleiskoodeja eikä yleisavaimia. Ovikoodin voi kertoa kun soittaa hätäkeskukseen. Naapureidenkin avulla saattaa päästä rappuun mutta huoneistojen oven avauksiin tarvitaan huoltoyhtiö tai joskus hyvin harvoin esim hallituksen pj:llä on yleisavain taloon. Kiireellisissä tapauksissa pelastuslaitos hajottaa ovet voimakeinoin, yleensä tähän pyydetään ensin poliisilta lupa puhelimitse.
Vierailija kirjoitti:
Käyttävät avainta. Terveisin niitä hommia tehnyt.
Minulle näin on tapahtunut kaksi kertaa. Olen inva ja kaatunut sen verran pahasti, että jalkani on murtunut. Olen näihin tilanteisiin onneksi ollut varautunut siten, että kännykkä on ollut lähellä. Hätäkeskus kyllä osaa asiansa ja sieltä jo on kysytty miten teille pääsee sisälle. Meillä ei ole ovikoodia vaan summeri. He kysyvät, pääsetkö ovelle painamaan summeria ja onneksi pystyin ryömimään lattialla ja kepillä painamaan summeria. Oven avaaminen olikin aika kimurantti juttu mutta sekin onnistui lopulta. Huutelin oven läpi ohjeita ensihoitajille, että kun lasken kolmeen, tönäiskää ovea sisään päin samalla kun väännän siipilukosta. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Varmasti jollain dementoituneella vanhuksella on hankalaa. Veikkaan, että silloin hälytetään huoltomies tai palokunta oven avaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy soittaman ambulanssin, niin samalla aukaisee oman ovensa. Alaovesta tulevat naapurien avulla.
Joku mummukka kun on kaatunut lattialle, en nyt näe miten tämä oven käy avaamassa.
Kännykkä kädessä sattui kaatumaan just...
Monella vanhuksella on turvaranneke, ei tarvitse puhelinta avun pyytämiseen.
Jos on turvaranneke, on myös sillä firmalla joka avun tuottaa joko avain tai koodi, ne annetaan siinä vaiheessa kun ko. palvelu aktivoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy soittaman ambulanssin, niin samalla aukaisee oman ovensa. Alaovesta tulevat naapurien avulla.
Joku mummukka kun on kaatunut lattialle, en nyt näe miten tämä oven käy avaamassa.
Kännykkä kädessä sattui kaatumaan just...
Ei vanhusten turvaranneke hätäkeskukseen yhdisty, vaan jonkun turvafirman keskukseen, esim. Stella. Turva-auttajilla on avaimet, päästävät ambulanssin sisään jos tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
soittavat jonkun summeria
Niin, kun sellainenhan on jokaisessa kerrostalossa 😑
Minä heitin parvekkeelta avaimet ambulanssin henkilöstölle. Meillä ulko-ovi toimii vain avaimilla klo 21 jälkeen, muutoin koodilla.
Kyllä voi olla muitakin kuin kaatumisia syynä ettei pääse avaamaan. Jos vaikka soittaa sydänvaivojen vuoksi, tai aivotapahtuman, tila voi ambulanssia odotellessa heikentyä niin että potilas on tajuton ambulanssin saapuessa.
Joskus ambulanssityypit ovat soittaneet minun ovisummeria, kun heidän on pitänyt päästä jonkun luo samassa rapussa. En tiedä miten päässeet asuntoon sisään.
Vierailija kirjoitti:
Niil on avaimet.