Kaunein tai koskettavin maakuntalaulu
Minulle se on aina ollut Nälkämaan laulu eli kainuulaisten maakuntalaulu. Enkö edes ole Kainuusta kotoisin, mutta siinä on jotakin minua syvästi koskettavaa.
Kommentit (18)
Minun pienen kotipaikkakuntani laulu. Paikkakuntalaisen tekemä, reipas, kauniit sanat.
En vain muista sanoja tarkkaan, mutta siinä ylistettiin kotiseudun kauneutta ja kaunis paikkahan se olikin, tosin tekijä itse asui kivalla paikalla missä se kauneus näkyi.
Vierailija kirjoitti:
Nälkämaan laulu. Etenkin nyt tulee kuunneltua paljon, siitä saa vielä toivoa.
"Meidän on uudesta luotava maa..."
T. Kainuulainen
Tästä etenkin alla oleva säkeistö on hieno.
"Taival lie hankala - olkoon vaan.
Luonto lie kitsas - siis kilpaillaan.
Kolkassa synkeän syntymämaan
pirttimme piilkööt paikoillaan.
Vainojen virmat vaietkaa!
Rapparit, ryöstäjät kaiotkaa!
Miekkaa ei tarvis, tarmoa vaan,
puolesta hengen ja heimon ja maan"
Tuo laulu jotenkin huokuu sitä suomalaista sisua. Kun oli suo kuokka ja Jussi eikä muuta kuin ankeutta, mutta täältä p***kele tullaan!
Oulun maakuntalaulu - Paska Kaupunki by Kauko Röyhkä
"Laulu kotiseudulle" eli "Oi päivät seutuvilla Päijänteen."
http://www.putkilahti.net/k120630f.php
Pidän siitä enemmän kuin Keski-Suomen kotiseutulaulusta.
https://www.keskisuomi.fi/keski-suomi/keski-suomen_kotiseutulaulu
Martti Korpilahti on sanoittanut molemmat laulut.
Savolaisen laulusta koskettava pätkä
Useinpa pelto kultainen
se sulla kellerti,
kun meidän vaivan, viljehen
kumohon löi vihollinen
ja poltti tuhkaksi.
Ja monta kertaa sattui niin,
kun meitä vainot löit,
kun vaimot, lapset kaadettiin
ja miehet sortui sotihin,
sä rauhan leipää söit.
Jos kielin voisi kertoa
näkönsä vanhat puut,
ja meidän vaarat virkkoa,
ja meidän laaksot lausua,
sanella salmensuut;
Niin niistäpä useampi
hyv' ois todistamaan:
"Täss' Savon joukko tappeli,
ja joka kynsi kylmeni
edestä Suomenmaan!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. KainuulainenTästä etenkin alla oleva säkeistö on hieno.
"Taival lie hankala - olkoon vaan.
Luonto lie kitsas - siis kilpaillaan.
Kolkassa synkeän syntymämaan
pirttimme piilkööt paikoillaan.
Vainojen virmat vaietkaa!
Rapparit, ryöstäjät kaiotkaa!
Miekkaa ei tarvis, tarmoa vaan,
puolesta hengen ja heimon ja maan"
Tuo laulu jotenkin huokuu sitä suomalaista sisua. Kun oli suo kuokka ja Jussi eikä muuta kuin ankeutta, mutta täältä p***kele tullaan!
Ja siis melkeinpä pakko on aina Nälkämaan laulu kajauttaa autossa, kun Kainuun raja ylitetään (täältä Pohjois-Pohjanmaalta tulee usein siellä käytyä). Lapsuuteni Savossa ja Pohjois-Pohjanmaalla asuneena en Savon laulusta muista kuin pari sanaa ja mahtipontista Kymmenen virran maata (Pohjois-Pohjanmaa) inhoan.
Näin pohjalaisena sanon, että Nälkämaan laulu. Se on komeaa kuunneltavaa mm. Sotkamon Jymyn saapuessa vieraaksi (en tiedä soitetaanko aina koti- tai vierasotteluissa).
Kymenlaaksolaisena tietenkin Kymenlaakson laulu, ei mitään mutinoita!
Tietenkään suloisessa Suomessamme ei ole maata armaampaa kuin kaunis Karjalamme :) . Se soi ilon ja surun hetkellä. Viimeksi lauloin sitä kyynelten läpi rakkaan ihmisen hautajaisissa, oli itse halunnut, että sitten laulatte sen, tunteella ja reippaasti.
Nälkämaan laulu ihan ehdottomasti. Äidin puoleinen suku sotkamosta, siksi tuo laulu. Soitettiin myös se äidin hautajaisissa, äiti aina hyräili kyseistä laulua.
Lapista kotoisin olevana kannatan Kymmenen virran maata, mutta kyllä sittenkin Nälkämään laulu liikuttaa eniten. Moni on ehkä unohtanut, että vastikään Suomessa on nähty nälkää ja raadettu töissä hädin tuskin leipä siitä saaden.
Oman maakuntani laulu on läheisin. Sitä laulettiin koulussa juhlissa ja muutenkin.
Muista lauluista pidän eniten Nälkämaan laulusta ja Kesäpäivä Kangasalla -laulusta. Nälkämaan laulu on komeaa kuultavaa kuoron esittämänä. Karjalaisten laulu on koskettavin. Minulla on sukujuuria Karjalassa.
Nälkämaan laulu on koskettavin!
Niin muuten tällainen rokahtava Keski-Suomen maakuntalaulu kuului äsken radiossa. Kuunnelkaapa:
Vierailija kirjoitti:
Nälkämaan laulu on koskettavin!
Niin muuten tällainen rokahtava Keski-Suomen maakuntalaulu kuului äsken radiossa. Kuunnelkaapa:
Siis Keski-Suomen kotiseutulaulu :)
Se satakuntalaisten laulu on kiva, vaikka en ole siellä päinkään asunut.
T. Kainuulainen