OAJ- Oletteko tyytyväisiä liittoon?
Itse olen kuulunut Opettajien ammattijärjestöön opiskeluajoista asti, katkotta n 20 vuotta. Liiton maksu on ollut n 30€/kk, joskus enemmänkin 1,24% palkasta. Minulla ei ole ollut työttömyysjaksoja. Olen varhaiskasvatuksessa työskentelevä kasvatustieteen kandi, ja voin sanoa että harkitsen ensimmäistä kertaa eroamista liitosta, se ei aja ollenkaan varhaiskasvatuksen opettajien etuja, mutta raha sille kyllä kelpaa.
Kommentit (32)
Eikös ne varhaiskasvatuksen opettajatkin haluta pois vuosityöajasta, miksi siihen pitäisi muualla palata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, siksi en ole ikinä siihen liittynyt, enkä tule liittymään, vuosityöajan ajaminen ja hyväksyntä on ihan käsittämätön rimanalitus liitolta.
Mitä pahaa on vuosityöajassa? Ainahan opettajat ovat valittamassa siitä, että tekevät kohtuuttoman pitkiä päiviä. Eikö olisi hyvä ruveta mittaamaan työhön kuluvaa aikaa?
Me olemme nyt kaksi vuotta mitanneet työhön kuluvaa aikaa. Minulle tuli oppituntien ulkopuolisen työn tunnit täyteen tammikuussa. Sen jälkeen olen tehnyt ilmaiseksi työtä. Lisäpalkkaa ei tule vaan pomo käski tiivistää työntekoa. Että se siitä vuosityöajasta.
Nyt olenkin sitten ottanut ihan lunkisti tämän etäajan ja laittanut oppilaat tekemään sitä sun tätä. Arvosanat annoin jo ennen pääsiäistä. Kun ei kerran makseta työstä, en minäkään sitä kunnolla tee.
Olen sikäli tyytyväinen OAJ:hin, etten ole eroamassa, mutta saisi se kyllä tehdä enemmän työtä kunnollisten palkankorotusten ja sijaisten kesäpalkkojen eteen.
Pitäisi olla järjestelmä, jossa vuosipalkka maksetaan lukuvuoden mukaan elo-touko sijaiselle (säästäköön itse siitä sen kesän osuuden) ja vakiopettajalle maksetaan kesältä hänen menettämänsä kesäpalkka, tai vaihtoehtoisesti pitäisi olla opettajille esim. perhevapaiden kanssa lomansiirtomahdollisuus.
Myös palkan pitäisi tulla oikeasti työnteon mukaan eikä suvaita minkäänlaista ilmaistyötä.
Haluaisin lisäksi kiinteän oppilasmaksimin lakiin: oppilaita saisi olla alaluokilla korkeintaan 14 ja yläkoulussa korkeintaan 18 per luokka.
Koulu ja opettajien palkkaus jääneet 70- luvulle. Ollaan poteroissaan vanhojen opetusvelvollisuuksien kanssa vaikka opetus muuttunut siitä vanhasta luennoinista. Opetustuntien ja niihin kuuluvien tehtävien lisäksi opettajan tulee tehdä 127 tuntia muita töitä eli ns. YS-aikaa. Se on opettajan omaa hyväntahotoisuutta ja alistumista jos pitää palavereja ilman korvausta. Itse pidän kirjaa omasta YS- ajastani ja rehtori on antanut luvan jäädä pois kevään kokouksista ja koulutuksista, koska työaikani on täynnä. OAJ: n valtuustoon kuuluva opettaja saa kunnassamme ylityökorvauksen ylimääräisestä YS-ajasta, koska osaa vaatia.
Vuosityöajan peruste olisi tehdä ja mitata työajanseuranta. Mutta käytännössä se on opettajan ongelma, jos ei suoridu urakasta annetussa ajassa.
Minusta vuosityöaikaa perusteltiin ettei tarvitse tehdä töitä urakalla vaan kaikki opettajien työt tulee sopia ja selvittää. Liiton mies juuri sanoi, että tämä on juuri urakkapalkka ja minun pitää tehdä siis töitä urakalla.
Osalla opettajilla ei ole lomarahoja ollenkaan (Eli maksavat kuukauden palkalla yhden kuukauden pidemmästä lomasta kuten muillakin sektoreilla).
Ja päivät on välillä pitkiä. Ohjeessa on että pidempään ei saa teettää yli 45h viikkoja, mutta kyllä helposti tiettyinä aikoina päivät on yli 11h. Ja henkilökohtaisessa vastuussa ollaan, jos homma ei suju tai omalla vastuulla on jos tehdään liian hyvää työtä.
Paras pitkään aikaan tekemäni päätös oli etota oaj:sta ja liittyä korkeasti koulutettujen työttömyyskassaan. Jää muutamakymppi kuussa enemmän käteen..
Olin OAJ:ssa kymmeniä vuosia jäsenenä lastentarhanopettajana. Puheenjohtaja vakuutti joka vuosi että kyllä palkkoja nostetaan, varsinkin pienipalkkaisilla varhaiskasvatuksen puolella olevilla opettajilla. Mitä tapahtui? Ei mitään. Surkea liitto. Toimihenkilöitä pilvin pimein. Katsokaapa OAJ:n kalenterista. Siitä näkee kuinka raskas rakenne hallinnossa on. Erotkaa hyvät opet pois sieltä! Mä tein niin myös.
Opettajilla asiat tosi hyvin. Vain yksittäiset häiriköivät oppilaat ongelmana.
Aika iso on palkka jos 60 e menee liiton maksuun. Eräs opo sanoi näin maksaneen jaa siks eros liitosta. Ja on se kumma kun opot ne ei juuri edes edes opeta, joten mistä lisätunnit??
Tutkittu juttu, että palkka ei lisää työssäjaksamista. Vaka- opet on uupuneita, mut ei se raha siihen auta.
Vuosityöajassa suurin ongelma on se että se on ns. menneen ajan tapa ajatella työntekoa, turhaa kyttäämistä laskemista ja raportointia. Nyt opettajat voi vapaasti keksiä kaikkea muuta puuhaa, kuin opettamista, samalla palkalla.