Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin tulee valittaa jos verottaja verottaa kuollutta hallintaoikeudesta?

Vierailija
16.04.2020 |

Tai kuolinpesää. Eikö verottaja tiedä, että hallintaoikeus ei periydy. Jolloin edes kuolinpesää ei voida lähestyä kiinteistöverolla. Mutta lähestyttiinpä kumminkin.

No, vastaus on tietenkin, että verottajalle pitää valittaa. Valitinkin, ja sanoin, että korjatkaa virheenne, jos te koitatte verottaa sellaisesta, mistä ei voi lain mukaan verottaa, ei ole mun ongelmani.
Verottajan mielestä minun pitää toimittaa sinne lomake 3743 ja hankkia vielä valtakirja kaikilta pesän osakkailta siitä, että kuolinpesä ei ole asiassa verovelvollinen!
Ainoa hauska vain on se, että hallintaoikeus oli vainajan eläessä puoliksi leskellä ja vainajan kuoltua se jää kokonaan leskelle. Omaisuus taas on kokonaan minun. (Kyse ei ole puolisoiden asunnosta.)

Tuo valtakirjan vaatiminen asiassa on hauska. Nyt minun pitäisi verottajan mielestä vaatia verotuksen oikaisevaan valtakirjaan allekirjoitus henkilöltä, jolle maksu korjauksen jälkeen osoitetaan, eli leskeltä!
Mitäs siinä tapauksessa tehtäisiin, ettei leski allekirjoittaisi valtakirjaa? Minun pitää nyt siis vaatia valtakirjaa ihmiseltä, jolle kiinteistövero tulee, jos hän allekirjoittaa sen. Tulisi se varmaan korjattua ja pesälle palautettua myöhemmin siinä tapauksessa, että leski ei antaisi valtakirjaa, mutta jos leski haluaisi olla venkula, niin verottaja ei voi vain korjata itse tekemäänsä virhettä!
Asiassa on kuitenkin mahdollisesti annettavissa aikaisempi exit. Se, että verottajalle saattaisi kuulemma riittää korjauslomakkeen numero 3743 lähettäminen ilman valtakirjaa. Mikä helpotus!

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi