Opettajaksi opiskeleminen töiden ohessa
Haluaisin kuulla kokemuksia opettajaksi opiskelemisesta töiden ohessa. Minua kiinnostaisi opiskella maisterivaiheen jälkeen alan opettajaksi mutta miten tämä käytännössä onnistuu ja kannattaako se, onko työllistyminen esimerkiksi ammattikorkeakouluopettajaksi kuinka todennäköistä?
Olen itse havainnut, että juurikin ammattikorkeakouluissa opettavien opettajien opetuksen laatu vaihtelee ihan todella paljon ja mietin, että onko koulutuksilla suuri ero siihen lopputulokseen, että millaiseksi opettajaksi valmistuu ja millaiset valmiudet opettajuuteen saa?
Ihan yleisiä kokemuksia opettajuudesta, opinnoista ja alasta olisi todella mielenkiintoista saada. Olen aina ollut hyvä opettamaan ja neuvomaan, mutta joskus mainitessani urahaaveestani entiselle opettajalleni hän oli sitä mieltä, että minä en ole opettaja-ainesta. Mitä lienee tämäkin sitten tarkoittaa..
Kommentit (9)
Työtilanne on huono ja kilpailu on kovaa. Hae ihmeessä, jos keksit miten päihität haussa esim. kokeneet yliopistonlehtorit, jotka ovat väitelleet
Minkä töiden? Jos olet töissä opettajana, työnantaja on varmasti suopea ja voit esim. tehdä harjoittelut työpaikallasi. Jos sen sijaan olet muissa töissä, ei tule varmaan onnistumaan. Opiskelin maisterintutkintoni ohessa opettajan pätevyyden ja tuo lukuvuosi oli kyllä jatkuvaa pakollista läsnäoloa.
Vierailija kirjoitti:
Työtilanne on huono ja kilpailu on kovaa. Hae ihmeessä, jos keksit miten päihität haussa esim. kokeneet yliopistonlehtorit, jotka ovat väitelleet
Tämä on omasta mielestäni vialla rekrytointijärjestelmissä. Se, että joku on ''kokenut yliopiston lehtori'', ei tarkoita automaattisesti sitä, että hän olisi sopivin opettamaan jotain tiettyä ainetta. Käytännön kokemuksen omaava vähemmän opettanut henkilö voi olla paljon sopivampi ja pätevämpi. Mutta minkä teet?
Vierailija kirjoitti:
Minkä töiden? Jos olet töissä opettajana, työnantaja on varmasti suopea ja voit esim. tehdä harjoittelut työpaikallasi. Jos sen sijaan olet muissa töissä, ei tule varmaan onnistumaan. Opiskelin maisterintutkintoni ohessa opettajan pätevyyden ja tuo lukuvuosi oli kyllä jatkuvaa pakollista läsnäoloa.
Mun tapauksessa kyseessä ole opettajan työt vaan täysin eri alan työt, mutta myös sen alan, jolle haluaisin suuntautua opettamaan. Haluaisitko kertoa lisää itse koulutuksesta, olisi mukava kuulla minkälaista opiskelu oli?
Pedagogiset opinnot on käytännössä kokopäivätyötä. Varsinkin alussa on paljon luentoja ja ne harjoitteluvaiheet on sikaraskaat. Lopussa on vapaampaa kun tehdään tutkielmaa jne.
t. aineenope
Joo, läsnäolopakkoa paljon. Ei onnistu töiden ohessa, ellet sitten pysty tekemään iltaa ja viikonloppuja. Hyvin työläs lukuvuosi oli, työläämpi kuin muut yliopistovuodet. Toki eri aineissa työmäärät jonkin verran vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Pedagogiset opinnot on käytännössä kokopäivätyötä. Varsinkin alussa on paljon luentoja ja ne harjoitteluvaiheet on sikaraskaat. Lopussa on vapaampaa kun tehdään tutkielmaa jne.
t. aineenope
Mitä aineita opetat? Mietin vain, kun itse olen mafy-ope ja pedavuosi oli mielestäni kaikista opiskeluvuosista ylivoimaisesti kevyin. Harjoittelukin oli rentoa ja helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. aineenope
Mitä aineita opetat? Mietin vain, kun itse olen mafy-ope ja pedavuosi oli mielestäni kaikista opiskeluvuosista ylivoimaisesti kevyin. Harjoittelukin oli rentoa ja helppoa.
En ole tuo jolta kysyt, mutta vastaan kuitenkin.. ainakin kielissä pedagogiset olivat aamusta-iltaan työllistäviä, tuntui, että asui Norssissa tai sahasi yliopiston ha Norssin väliä. Minulla on kaksi maisterin tutkintoa kahdesta eri tiedekunnasta, eli jonkinlaista vertailupohjaa on yo-opinnoista.
Kurssit hyvin usein läsnäolopakollisia isossa osassa yliopistoja, joten kannattaa varautua, että pitää pystyä joustamaan työstä