Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ilkeät tai ystävälliset ihmiset yleensä näyttääkin siltä?

Vierailija
16.04.2020 |

Kohteleeko ympäristö tietyn näköisiä ihmisiä lapsesta asti jollain tavalla, mikä saa heidät käyttäytymäänkin niin?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska ilkeys ja ystävällisyys ei näy missään fyysiologisessa kasvonpiirteessä, vaan ilmeissä. Ja ilmeet heijastelevat sitä, mitä ihmiset tuntevat ja ajattelevat.

Vierailija
2/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kasvonpiirteillä on väliä. Joku voi luonnostaan näyttää esim. vihaiselta, surulliselta tai yltiöpositiiviselta sitä olematta. Tämä ohjaa ihmisen käyttäytymistä niin ettei sitä itse välttämättä ymmärrä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näyttää tympeältä saa myös tympeää kohtelua. 

Vierailija
4/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä näy. Itse olen resting bitch face, ja todella lämmin ja mukava ihminen. Tuosta ennakkoluulostasi johtuen sinulta on mennyt sivu suun oikein kivoja ja mukavia ihmisiä elämässäsi.

Vierailija
5/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä otaksun ap juuri niinkuin sanoit. Itsellä on ystävällinen naama, enkä mielestäni ole mitenkään erityisen hieno ihminen. Yleensä minua kuitenkin kohdellaan aika kiltisti eikä oleteta, että käyttäytyisi hyökkäävästi, vilpillisesti tms. Olen aina ihmetellyt, että ihmiset tuntuvat luottavan minuun tosi helposti.

Vierailija
6/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä näy. Itse olen resting bitch face, ja todella lämmin ja mukava ihminen. Tuosta ennakkoluulostasi johtuen sinulta on mennyt sivu suun oikein kivoja ja mukavia ihmisiä elämässäsi.

Sama juttu. Ihmiset on aivan idiootteja, en edes jaksa laskea kuinka monta kertaa joku on käskenyt hymyilemään tai ihmetellyt olenko surullinen, kun olen naama peruslukemilla ja aivan iloinen.

Sädekehäilmiö on sitä, kun kauniissa ihmisissä nähdään hyvät puolet ja huonoja vähätellään / jätetään ne huomiotta ja rumissa päin vastoin. 

Ystävieni kanssa olen myös puhunut siitä jaetusta kokemuksesta, että jos joku ihminen on aivan hirveä narttu, hän alkaa näyttää epämiellyttävältä vaikka olisi objektiivisesti kaunis. 

Vierailija
7/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kasvonpiirteillä on väliä. Joku voi luonnostaan näyttää esim. vihaiselta, surulliselta tai yltiöpositiiviselta sitä olematta. Tämä ohjaa ihmisen käyttäytymistä niin ettei sitä itse välttämättä ymmärrä. 

Jatkan: vihaisen näköiset saattavat ottaa mm. miellyttäjän roolia kompensoidakseen ensivaikutelmaansa. Aikamoni on tainnut myös huomata kuinka kauniit ihmiset saavat anteeksi monta luonteenpiirrettään. Ulkonäöllä on vaikutusta siihen miten ympäristö kohtelee.

Vierailija
8/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä otaksun ap juuri niinkuin sanoit. Itsellä on ystävällinen naama, enkä mielestäni ole mitenkään erityisen hieno ihminen. Yleensä minua kuitenkin kohdellaan aika kiltisti eikä oleteta, että käyttäytyisi hyökkäävästi, vilpillisesti tms. Olen aina ihmetellyt, että ihmiset tuntuvat luottavan minuun tosi helposti.

Siis en nyt ole mitenkään erityisen kamalakaan ihminen, mutta pystyisin tosi helposti halutessani hyväksikäyttämään ihmisten kiltteyttä. Varmaan olen konkreettista hyötyäkin saanut esim. työpaikan sillä perusteella, kun vaikutin olevani "niin hyvä tyyppi". Lisäksi mulla on nimi, joka ehkä lisää kiltteyden vaikutelmaa.

Muista syistä onkin ollut kuitenkin tosi vaikea elämä, joten kateellinen ei kenenkään kannata olla.

Vierailija
9/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan sosiaalisten tilanteiden pelkoa, joten on selvää, että minusta ei erityisemmin välitetä. En juuri hymyile, silmiin katsominen on vaikeaa. Jos joskus harvoin erehdyn palvelumyymälöihin, minua ei palvella. Kiusattu toki myös. 

Vierailija
10/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisistä yleensä huokuu monella tasolla moni asia. Varmaan jokunen poikkeus mahtuu sekaan, mikä on toki harmi tai kamaluus tilanteesta riippuen. Varmaan tässä herkkyydessä aistia näitä merkkejä on sitten suuria eroja ihmisten välillä, kuten kaikessa muussakin.

Itse olen aikuisiällä hyvin harvoin, jos koskaan, arvioinut ihmisen pahasti vihkoon jo ensivaikutelman perusteella. Lämpenen kunnolla hitaan puoleisesti muutenkin, mikä voi helpottaa tätä arviointia.

Vierailija
11/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kysymys tuli mieleeni kun luin tätä artikkelia https://www.mashed.com/93822/famous-chefs-jerks-real-life/

ja siinä selatessani ja kuvia katsellessani ajattelin että niinpä olin heistä arvellutkin, että eivät ole mukavia ihmisiä. Vaikka olen nähnyt heistä aiemminkin vain kuvia tai vähän videota. 

Ei kaikista tietty, esim Jamie Oliver yllätti ja Gordon Ramsaysta olin ajatellut että pohjimmiltaan hän on mukava tyyppi.

Mutta kauhean monesta noista pelkän kuvan perusteella ajattelisinkin, että pysyisin esim asiakaspalvelijana mahdollisimman kaukana.

AP

Vierailija
12/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisistä yleensä huokuu monella tasolla moni asia. Varmaan jokunen poikkeus mahtuu sekaan, mikä on toki harmi tai kamaluus tilanteesta riippuen. Varmaan tässä herkkyydessä aistia näitä merkkejä on sitten suuria eroja ihmisten välillä, kuten kaikessa muussakin.

Itse olen aikuisiällä hyvin harvoin, jos koskaan, arvioinut ihmisen pahasti vihkoon jo ensivaikutelman perusteella. Lämpenen kunnolla hitaan puoleisesti muutenkin, mikä voi helpottaa tätä arviointia.

Mutta oletko tehnyt sen ensivaikutelman puhtaasti pelkän ulkonäön perusteella? Et siis esimerkiksi katseen, eleiden, puhetyylin tai äänensävyn perusteella? 

Vierailija
13/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikroilmeet

Vierailija
14/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tarkastelevat alitajuisesti toisten ihmisten ilmeitä, eleitä ja äänensävyjä. Olemme yhteisöissä eläviä olentoja, joten toisten tunnetilojen lukeminen on meillä syvällä geeneissä. Ilkeä ihminen todellakin heijastaa ilkeytensä ilmeisiinsä ja yleiseen olemukseensa. Sanoisin, että tietyt kasvojepiirteet ennustavat myös luonteenpiirteitä. Onhan älykkäillä ihmisilläkin keskimäärin korkeampi otsa.

Vierailija
15/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kysymys tuli mieleeni kun luin tätä artikkelia https://www.mashed.com/93822/famous-chefs-jerks-real-life/

ja siinä selatessani ja kuvia katsellessani ajattelin että niinpä olin heistä arvellutkin, että eivät ole mukavia ihmisiä. Vaikka olen nähnyt heistä aiemminkin vain kuvia tai vähän videota. 

Ei kaikista tietty, esim Jamie Oliver yllätti ja Gordon Ramsaysta olin ajatellut että pohjimmiltaan hän on mukava tyyppi.

Mutta kauhean monesta noista pelkän kuvan perusteella ajattelisinkin, että pysyisin esim asiakaspalvelijana mahdollisimman kaukana.

AP

Mitä mieltä olet Ellen DeGeneresistä?

Vierailija
16/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuvauvojakin kohdellaan eri tavoin riippuen ilmekartastosta ja siitä kuinka rohkeasti ottavat kontaktia ynnä muuta sellaista. Pirtsakkaa iloluontoista vauvaa usein ihastellaan ja huomioidaan. 

Vierailija
17/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastan sosiaalisten tilanteiden pelkoa, joten on selvää, että minusta ei erityisemmin välitetä. En juuri hymyile, silmiin katsominen on vaikeaa. Jos joskus harvoin erehdyn palvelumyymälöihin, minua ei palvella. Kiusattu toki myös. 

Pelokas näyttää vihaiselta ja sulkeutunut ei niin luotettavalta. 

Vierailija
18/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Mitä mieltä olet Ellen DeGeneresistä?

No hmm.. mietin että hänessä on ehkä jotain hämärää pohjalla, koska en esimerkiksi osaa kuvitella häntä hoitamassa jotain lemmikkiä tai villieläintä koko sydämestään. Siis jotain empatiaongelmaa.

AP

Vierailija
19/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsekkaat kasvot, isot pyöreät silmät, pyöreä nöpö nenä, ja täyteläiset kauniin malliset huulet. Miehet ovat aina kommentoineet että olen mallia ”söpö”. Olen myös hyvin siro ja lyhyt 149 cm pitkä.

Olen mummo, juoppo ja turistimagneetti. Metrossa tuntemattomat alkavat jutella. Turistit kysyvät opastusta. Kassamyyjät avautuvat minulle, minulle myyjä on kehunut vaatteistani, kynsiäni kauniiksi, rintojani kauniiksi (kun ostin alusvaatteita). Siis asioita sanovat mitä normaalisti eivät uskalla sanoa.

Baarissa miehet kommentoivat ulkonäköäni.

Olin työpaikan pääovien edessä tietokonesalkun kanssa, kun odotin taxia. Ohikulkija kutsui viettämään kanssaan iltaa, ja kysyi olenko eduskunnasta kun näytin kuulemma sivistyneeltä :D

Minulle on siis hyvin matalakynnys tulla juttelemaan.

Väitän sen johtuvan pienuudestani, lapsekkaasta ja ”söpöstä” ulkonäöstä ja että näytän lempeältä ja turvalliselta.

En ole sellainen näyttävä, pitkänainen jota kaukaa ihaillaan kauneudestaan. Vaan olen se ”naapurintyttö.”

Vierailija
20/35 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta oletko tehnyt sen ensivaikutelman puhtaasti pelkän ulkonäön perusteella? Et siis esimerkiksi katseen, eleiden, puhetyylin tai äänensävyn perusteella? 

En toki kun kyseessä on tosielämän kohtaamiset. Pelkistä kuvista voi päätellä jotain, mutta ei tietenkään varmuudella mitään. Osa tosin näyttää umpimulkuilta jo kuvistakin ja todistajalausunnot tosielämästä vahvistaa tämän julkkisten kohdalla.

Rikolliset tyhjine tai psykopaattisine katseineen, ovat oma klassinen ryhmänsä myös. Tosin näiden tunnistusta olisi mukava testata virallisessa kokeessa, eikä vain rikosjuttujen yhteydessä ihmetellessä.