Ylinopeussakon määräytyminen, kun ylinopeus 7km/h?
Sain juuri omaPostiin ylinopeussakon, kamera kun räpsähti sunnutaina (en ole näitä ennen saanut vaikka olen jo 20 vuotta ajellut, eli ihan hyvä saavutus). Ylinopeus mulla oli 7km/h, ajoin siis 60km/ alueella 67km/h. Sakko 170e??
Finlexin sivu sanoo:
"Jos suurin sallittu nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa, moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettajalle voidaan määrätä suurimman sallitun nopeuden tahallisesta tai huolimattomuudesta tapahtuneesta ylityksestä:
1) enintään 10 kilometrillä tunnissa 70 euron liikennevirhemaksu;
2) yli 10 kilometrillä tunnissa ja enintään 15 kilometrillä tunnissa 140 euron liikennevirhemaksu;
3) yli 15 kilometrillä tunnissa ja enintään 20 kilometrillä tunnissa 170 euron liikennevirhemaksu."
Laskussa ei mitään yhteystietoja komisariolle paitsi tuo kirjaamon meiliosoite. Haluan ymmärtää et mitä ymmärrän väärin, sillä oman järkeni mukaan sakon ei pitäisi olla 100€ enempää?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on rahastusta. Onko tuo siis tulevaa lakia että sakot nousee?
No kyllä itse järkytyin! Mies tuossa sanoi että hän itse saanut joskus 70€ sakon kun ajeli yli 10km/h ylinnopeutta. Hän oli siis sitä mieltä että tämän sakon olisi pitänyt olla pienempi.
Tämän löysin eka : https://moottori.fi/liikenne/jutut/nain-paljon-ylinopeus-maksaa-1-kesak…
eli:
Rikesakon tilalla on nyt liikennevirhemaksu, eikä ajokorttia enää menetä toistuvista pikkurikkeistä.
Myös ylinopeuksista lankeavat seuraamukset uusiutuvat. Vanhan rikesakon tilalla on nyt liikennevirhemaksuksi kutsuttu sanktio. Liikennevirhemaksu siis myönnetään enintään 20 km/h ylinopeuksista, sitä suuremmista nopeuksista seuraa edelleen sakkorangaistus.
Nopeusrajoitus Ylinopeus Liikennevirhemaksu
20–60 km/h alle 10 km/h 100 eur
20–60 km/h 11–15 km/h 170 eur
20–60 km/h 16–20 km/h 200 eur
70–120 km/h alle 10 km/h 70 eur
70–120 km/h 11–15 km/h 140 eur
70–120 km/h 16–20 km/h 170 eur
Rajoituksesta riippumaton Yli 20 km/h kuljettajan tulojen mukaan
Noihan on väärin
Nämä on siis ne 1.6.2020 voimaan astuvat!
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa uudessa laissa rikesakot laskee. Jatkossa pienestä ylityksestä selviää satasen sakolla, kun nyt menee 170€. Sakotukseen tulee yksi porras lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä itse järkytyin! Mies tuossa sanoi että hän itse saanut joskus 70€ sakon kun ajeli yli 10km/h ylinnopeutta. Hän oli siis sitä mieltä että tämän sakon olisi pitänyt olla pienempi.
Tämän löysin eka : https://moottori.fi/liikenne/jutut/nain-paljon-ylinopeus-maksaa-1-kesak…
eli:
Rikesakon tilalla on nyt liikennevirhemaksu, eikä ajokorttia enää menetä toistuvista pikkurikkeistä.
Myös ylinopeuksista lankeavat seuraamukset uusiutuvat. Vanhan rikesakon tilalla on nyt liikennevirhemaksuksi kutsuttu sanktio. Liikennevirhemaksu siis myönnetään enintään 20 km/h ylinopeuksista, sitä suuremmista nopeuksista seuraa edelleen sakkorangaistus.
Ymmärsinkö oikein että jos ajan 60 alueella 61 tulee 100 euron sakko?
Kyllä, 100€ sakko jos ylittää edes kilsalla tuon rajoituksen.
ap
Nythän nopeudesta 61 on periaatteessa 170€ sakko. Mutta ei käytännössä, koska poliisin puuttumiskynnys on 9km/h ja siitä vähennetään 2km/h, jolloin sakko tulee 7km/h ylityksen mukaan. Tämä luultavasti säilyy käytäntönä myös jatkossa. Poliisi varmaan teidottaa näistä puuttumiskynnyksistään ennen kesäkuuta.
"Voin vakuuttaa, ettette tosiaan ole ainut ettekä ensimmäinen joka on hieman ”ennakoinut” uutta tieliikennelakia sakkosummien suhteen."
Poliisi meilasi :)
ap
Jos vielä spekuloidaan tuota ap:n saamaa rikesakkoa, niin jos hän olisi ajanut 1km/h hitaampaa, niin ei olisi tullut sakkoa vaan huomautus.
Jos sakko tuli ylinopeudesta 7km/h, niin siitä on vähennetty tutkan näyttämästä 2km/h ja tutka siis näytti 69km/h ja tuon mittari näytti luultavati jotain reilua seitsemääkymppiä, eli kyllä siinä ihan selvää ylinopeutta on ajettu.
Vierailija kirjoitti:
"Voin vakuuttaa, ettette tosiaan ole ainut ettekä ensimmäinen joka on hieman ”ennakoinut” uutta tieliikennelakia sakkosummien suhteen."
Poliisi meilasi :)
ap
Ihmettelen vähän että tuo uusi laki on löytyy ajantasaisesta lainsäädännöstä. Erästä toista lakia etsiessäni sitä ei löytynyt ajantasaisesta lainsäädännöstä edes heti sen voimaan tultua.
Mutta eikös oikeuskäytännössä ole selainen tapa että jos uusi laki on rikollisen kalta edeullisempi, niin sitä tulisi noudattaa, vaikka rikos olisikin tapahtunut vanhan lain voimassa ollessa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.poliisi.fi/turvallisuus_ja_valvonta/sakkolaskuri
Muuten hyvä, mutta tuollaiset ylitykset eivät mene päiväsakoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli:
Ymmärsinkö oikein että jos ajan 60 alueella 61 tulee 100 euron sakko?
ap
Tuskin käytännössä, eiköhän poliisi edelleen katso läpi sormien pienet ylitykset, kuten tähänkin asti. Lakihan ei sillä tavalla muutu, että se poistaisi mahdollisuuden käyttää harkintaa puuttumiskynnyksessä.
ap