Auttakaa! Gigantissa ei enää palautusoikeutta!!
Kävin tänään Gigantissa etsimässä lapselle puhelinta lahjaksi ja myyjä möi minulle erään luurin kehuen sen olevan hintaluokassaan erinomainen ostos. No, menin ostamaan puhelimen ajatellen että voihan sen vaihtaa tarvittaessa. Kotona lueskelin arvosteluja tuotteesta ja se lytättiin lähes kaikissa niissä! Juurikin mainittiin, ettei esim. lapseni suosikkipeli (ei edes mikään kovin grafiikaltaan vaativa) toimi puhelimessa kunnolla. Löysinkin toisen paremman samanhintaisen puhelimen, mutta Gigantin nettisivuilla on maininta että palautusoikeus on väliaikaisesti peruttu koronan takia! Siis mitä! Tästä ei ollut liikkeessä mitään mainintaa, tai en ainakaan huomannut.
Onko kukaan onnistunut vaihtamaan tuotetta tuon uuden däännön jälkeen, eli 6.4 jälkeen? Auttakaa, miten saan puhelimen vaihdettua? En halua antaa lapselleni lahjaa, jonka tiedän olevan huono :(
Kommentit (18)
Niinpä. Tänään kassalla näin kyltin aiheesta. Se piti itse huomata. Myyjä ei sanonut mitään. Kätevä syy tämä korona lopettaa palautukset. Toivottavasti saat apua, ole jämäkästi yhteydessä ei liikkeeseen vaan jonnekin ylemmäs ja valita rankasti ettei asiasta mainittu mitään ja vasta oston jälkeen tuli tieto tekstistä. Ihan tarkoituksella jättävät sanomatta asian.
Aina ensin otetaan selvää, sitten vasta ostetaan
Soitto pankkiin jos maksoit luottokortilla.
Pidä puolesi. Siitä olisi pitänyt tiedottaa.
Millä perusteella voidaan kieltää vaihto toiseen tuotteeseen?
T. Ap
Vaihto ja palautusoikeus on muutenkin vapaaehtoinen niin minne ajattelit voivasi valittaa.
Onko kukaan saanut vaihdettua tuotetta tämän uuden säännön jälkeen?
Tiedän, on kaupalle vapaaehtoista, mutta mistä kuluttaja voi tietää yhtäkkisistä muutoksista oikeuksissa, jos niistä ei tiedoteta!?
Ap
Etpä voi oikeastaan muuta kuin myydä itse puhelimen eteenpäin.
Kyllä tämä syy on aivan selvällä suomenkielellä sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella voidaan kieltää vaihto toiseen tuotteeseen?
T. Ap
Ihan sillä että olet jo sen luurin ostanut. Ei kaupalla liikkeestä ostaessa ole mitään velvollisuuksia ehjää tuotetta vaihtaa. Ja viallinenkin saatetaan kuntoon tai vaihdetaan vastaavaan, jos ei mahdollista korjata.
Kiva tietää, en osta sieltä mitään.
Kyllä XXL onnistuu vaihto vaikka kenkiä olisi käyttänyt. Ostin sieltä juoksukengät.
Myyjä sen kertoi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella voidaan kieltää vaihto toiseen tuotteeseen?
T. Ap
Vaihto toiseen tuotteeseen ei ole mikään kaupan velvollisuus, vaan lisäpalvelu, jota he atrjoavat asiakailleen.
Koronan aikaan tuota lisäpalvelua ei ole.
Kun asiastaon ilmoitus tiskillä ja netissä, niin silloin asiakkaan on vaikea selittää olevansa oikeassa.
Jos olisit erikseen kysynyt palautusoikeudesta tilanne olisi toinen
Ap on väärässä. Oletusarvoisesti virheettömällä tavaralla ei ole palautusoikeutta. Ostajan pitää nähdä tieto palautusoikeudesta jos sitä edellyttää.
Ota yhteyttä ja sano ettei myyjä kertonut muuttuneista käytännöistä. Mielestäni olisi ollut hyvän tavan mukaista kertoa että käytäntö on koronan takia muuttunut.
Jos ei auta, niin yhteys kuluttaja asiamieheen.
Älä käytä puhelinta.
Myy torissa se puhelin 10e ostohintaa kalliimmalla ja osta sitten se toinen. Torissa kaikki on ylihintaista.
Ei ole lakisääteinen asia, joten tuskin kuluttaja-asiamies auttaa.
Tutustuit tuotteeseen netissä ostamisen jälkeen? Tuo kuuluu tehdä ENNEN tuotteen ostamista. Kai kuitenkin kerroit myyjälle mihin tarkoitukseen puhelinta etsit? Ja jos myyjä on myynyt tuon puhelimen pelaamiseen ja se ei kuitenkaan siihen sovellu, on tällöin tuoteessa ”virhe”. Eli se on myyty käyttötarkoitukseen, johon se ei sovellu.
Mutta veikkaanpa, että olet tuijottanut pelkästään hintaa. Myyjä on ehkä jopa suositellutkin parempaa mallia, mutta pihinä ihmisenä et ole edes kuunnellut näitä ”kamalia myyntipuheita”. Ja siinä tapauksessa olet antanut ymmärtää, että tiedät mitä haluat. Nyt sait sen.
Ps. Kännyköillä ei normaalistikaan ole palautusoikeutta Gigantissa.
Lällärikamaa