Rehevien rakastajat - Kehopositiivisuutta?
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/fd5f29c1-2d9f-49ac-a2a3-77a5eb7…
"Kalifornian Sacramentossa asuvan Chrisin, 25, äidillä on vaikeuksia hyväksyä poikansa tyttöystävää. Joysta, 28, on tulossa vielä enemmän, sillä Chris aikoo kosia tätä. Lori vetoaa poikaansa, että tämä ottaisi aikalisän. Miksi? Koska Joy on isompikokoinen."
Nykyään tulee useampia ohjelmia näistä "isokokoisemmista" ihmisistä. Ei siinä mitään ja on hienoa, että erilaisista ihmisistä tehdään ohjelmia. Mutta miksi aina "rehevä" tai "isompikokoinen" näissä ohjelmissa tarkoittaa vähintään 250 kiloista ihmistä. Kyseessä ei ole silloin mielestäni mikään positiivisesti kuvailtu "rehevyys" vaan täysin sairaalloisen henegenvaarallinen lihavuus. Minusta tuntuu, että nykyään (ja korostetusti ameriikassa) yritetään kehopositiivisuuden nimissä luoda illuusiota siitä, että on ok olla sairaalloisen lihava ja onnellinen siitä. Minusta tämä on vähän vaarallinenkin trendi kun nuoret sukupolvet ovat jo aika lihavia muutenkin.
Odottelen tässä seuraavaksi positiivisuuden hengessä TV -sarjoja "Juoppo ja iloinen siitä", "Onnelliset pirivanhemmat" tai "Rakkaani on ihana linnakundi".
Kommentit (43)
keho+ on sitä että syödään ja lihotaan , ja muiden pitää se hyväksyä ja kehua ja sitten auttaa kun ei itse pysty tekemään mitään enään. se on myös rohkeutta olla sellainen kun haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina ollut rehevä/muodokas mutta painanut enimmillään nyt tällä hetkellä 95kg ja olen 170cm pitkä. Kilot johtuvat tasan omasta laiskuudesta ja ajan puutteesta, minulla 4kk vauva jonka myötä kiloja tuli lisää, painoin ennen raskautta 75-80kg. Yritän koko ajan saada painoa pois pikkuhiljaa, aikaa vain tähän vauvan kanssa ei meinaa löytyä. Mieheni pitää minusta tälläisenä, on sanonut monesti pitävänsä naisista millä muotoja muttei tietenkään liikaa. Olen sanonut että sanoo vaan reilusti jos häiritsee etten oikeasti suutu koska itseä asiaå hieman häiritsee ja ajattelin tehdä asialle jotain.
Tuollainen ylipaino kun näissä ohjelmissa on niin on hengenvaarallista eikä hyväksi kenellekkään, tuon miehen kannattaisi kannustaa naistaan tuossa laihtumaan, vai liekö hänellä läskifetissi vaikka muuta väittäämihin ei aika riitä? Syömiseen?
Sinulla ei taida olla lapsia ollenkaan kommentistasi päätellen. Itsellä myös pieni vauva ja silloin ku vauva nukkuu ja aikaa olisi niin pitä tehdä muita juttuja esimerkiksi kotitöitä tai jopa syödä itse koska vauva kun hereillä niin hänellä usein kausia jolloin tosi vaativa ettei melkein vessaan pääse yksin saati että kerkeäisi treenata. Muutaman kerran kokeillut ja vauva rupeaa aina huutamaan kun yrittää esim jumpata kotona eikä siitä tule mitään.
ainiin unohdin nää uniikit lumihiutaleet, jotka laihtuu vaan treenaamalla. Sitä suklaalevyä ei kuitenkaan voi jättää syömättä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen näitä naisia puolet pienempi - eli hyvin iso kotimaisella mittapuulla. Painoa on n. 110 kg.
Tähän väliin tiedoksi, että olen ollut isompikin. Olen pudottanut painoa, ja jonossa lihavuusleikkaukseen. Taustalla vaikea äitisuhde, ja kotona opetettu lohtusyöminen. Nyt aikuisena opettelen pois vahingollisista tavoista, tavoitteena on olla normaalipainoinen.
Mun mies tykkää mun muodoista nyt - ja on tykännyt aiemminkin. Tavatessamme olin n. nykyisessä koossani, välillä paino käynyt korkeammallakin. Hän tsemppaa mua painonpudotuksessa, mutta saattaa napata kiinni takapuolesta ja kehua ääneen, kuinka mulla on hyvät muodot. Rakastellessa hyväilee mua joka paikasta, myös tuosta mahanröllykästä, joka itseä ärsyttää.
Mies on sanonut rakastavansa mua, ja kaikkea mitä mukana tulee. On se sitten isompi tai pienempi kroppa. Näin uskon olevan myös näiden "rehevien" tapauksessa. Toki siis tätä ohjelmaa en ole nähnyt, mutta uskon kyllä, että kaiken kokoisilla ihmisillä on mahdollista olla sekä rakastunut, että rakkauden kohde.
Ison vartalon glorifionti ei sitten mielestäni ole ollenkaan tervettä. Jo tässä mun painossa on tukalaa olla, enkä voi edes kuvitella kuinka työlästä olisi helppokin liikkuminen silloin, kun kroppa kantaisi kaksinkertaista painoa. Toivoisin näihin ohjelmiin erilaista otetta: ei sairaalloisuuden normalisointia vaan apua näille ihmisille. Uskon, että omakin matkani painon kanssa taistellessa olisi ollut helpompi, jos avun hakemiseen ei liittyisi niin paljon häpeää.
Olen onnellinen puolestasi liittyen parisuhteeseesi ja myös arvostan sitä, että tiedostat sairaalloisen ylipainon vaarat (onneksi sulla nyt huomattavasti parempi tilanne). Kaiken kokoisilla ihmisillä on tietenkin oikeus ja mahdollisuus rakkauteen, mutta mun mielestä outoa on just tuo "sairaalloisuuden normalisointi", noissa ohjelmissa koska tuollaisesta tulee vaan vakavia terveysongelmia ihmisille. Ymmärrän hyvin esimerkin nuoren miehen äitiä, joka pyytää poikaansa vieä harkitsemaan avioitumista, koska todennäköisesti avioelämä toisi mukanaan paljon terveysongelmia.
ap
Mikä sinua, ap, tuossa ohjelmassa ja siitä tehdyissä lehtijutuissa kiehtoo niin paljon, että haluat keskustella niistä? Miksi et vain hypännyt jutun yli, kuten me muut?
Ei minua siinä kiehdo mikään, enkä ole katsonut yhtään jaksoa, luin vaan tuon lehtimainoksen ja kummaksun ainoastaan sitä, että miksi ihmeessä tehdään ohjelmia, joissa sairaalloinen ylipaino eli tappava sairaus nähdään positiivisessa valossa. Eikö jollakin jenkkikanavalla ollut myös joku naisihminen, joka kyllästyi tohtori Now:n neuvoihin ja avasi menstyksekkäästi oman TV- sarjansa "Onnellinen lihavana" (eli 250 kiloisena) tai vastaavaa. Näin tuosta ohjelmasta yhden episodin ulkomailla oleskellessani, joten en tiedä suomenkielistä käännöstä tai jos sitä edes Suomessa on esitetty koskaan.
Kritiikkini kohteena ei ole ylipaino sinänsä. Ei minusta ole outoa, että ihmisellä on 20 kiloa ylipainoa ja elämä hallussa, mutta valtava ja sairaalloinen ylipaino ei ole kenellekään hyväksi, eikä mielestäni sellaisesta kannattaisi tehdä roolimallia.
Eihän nuo mitään roolimalleja ole, suurin osa ihmisistä katsoo noita ihmisiä vain tirkistelyn ilosta. On vaan hauskaa viihdettä katsella, kun sairaalloisesti ylipainoinen hytkyy menemään ja yrittää saada itseään ylös sängyltä.
Surullisinta tässä on se, että nämä ihmiset ovat tosiaan SAIRAITA. Me saadaan huvia siitä kun sairaat ihmiset heiluttelee jenkkakahvojaan telkkarissa vaikka nämä ihmiset pitäisi saada hoitoon. Samalla tavalla kun vaikka syöpäsairaat. Ei tuollainen lihavuus ole minkäänlainen valinta.
Kiinnitin jutussa huomiota kuvatekstiin: "Joy toivoisi olevansa vähän pienempi, jotta arkielämä helpottuisi. Chrisistä hän on juuri sopivan kokoinen." (IL)
Miten Chris siis suhtautuisi, jos Joy onnistuisi laihduttamalla parantamaan elämänlaatuaan (ja terveyttään)? Tukeeko Chris tavoitteessa Joyta? Jos hän ei tue, eihän sellainen ole rakkautta vaan itsekeskeistä omien mielihalujen täyttämistä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Kiinnitin jutussa huomiota kuvatekstiin: "Joy toivoisi olevansa vähän pienempi, jotta arkielämä helpottuisi. Chrisistä hän on juuri sopivan kokoinen." (IL)
Miten Chris siis suhtautuisi, jos Joy onnistuisi laihduttamalla parantamaan elämänlaatuaan (ja terveyttään)? Tukeeko Chris tavoitteessa Joyta? Jos hän ei tue, eihän sellainen ole rakkautta vaan itsekeskeistä omien mielihalujen täyttämistä.
Voisi jopa sanoa, että Chris:in fetissi valtavan kokoisesta naisesta on tietyllä tavalla narsistisen sairasta, jos ottaa huomioon, että rakas voi kuolla milloin tahansa sydänkohtaukseen, muista sairauksista puhumattakaan. Entäpä lapset (joiden tekemisen hankaluuksista ja myöhemmin lasten hoidosta en edes halua ajatella) Eli Chris:in mukaan nainen kärsiköön, koska valtava ylipaino on seksikästä HÄNEN mielestään. Hyvä sentään, että Joy on tietoinen ongelmastaan!
On täysin normaalia tykätä rehevästä ja pyöreästä, mutta kuvien perusteella kyseessä olevat naiset eivät ole normaalin reheviä ja pyöreitä, kuten ohjelmasta tehty juttu antaisi ymmärtää. He ovat valtavan ja sairaan ylipainoisia.
ap
On ok olla sairaalloisen lihava ja onnellinen siitä, jos ei nyt hirveästi mitään julkista terveydenhoitoa rasita. Amerikalla toisaalta on sotimiseenkin rahaa...
Kehopositiivisuushan ei edelleenkään tarkoita lihavuuden ihannointia. Just luin oliko 5 lapsen äiti, hoikka, kaunis, joka kuvaili itseään kehopositiiviseksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei näissä koskaan ole tilanne toisinpäin? Eli normikokoinen nainen joka rakastaa yli 200-kiloista miestä koska tällä on niin ihana vartalo?
Naiset harvoin ihastuvat pelkkään vartaloon ainakaan seurustelusuhteeseen aikovat.
USA:ssa joku 100 kiloinen on vielä heidän mielestään normaalikokoinen, joten ei sellaisesta voi tehdä tällaista tirkistelytositv:tä.
Faith kirjoitti:
Ei nämä tue. Näitä pariskuntia on siinä hengenvaarallisesti lihava -sarjassa. Tämä on yksi alistamisen muoto. Toinen on niin lihava, että on jo avuton ja tarvitsee sen toisen apua kaikessa. Nämä ”syöttäjät” syöttävät kumppaninsa mielellään sellaiseen kuntoon että liikuntakyky menee kokonaan.
Noin iso ihminen täytyy pyöritellä jauhoissa ennen hommia, jos tiedätte mitä tarkoitan..
Kiire on huono tekosyy sille ettei laihdu. Ruokavalio on painonhallinnasta 80% liikunta on vain hienosäätöä. Esim. Joku 80kg nainen kuluttaa jollain tunnin hölkkälenkillä joku 400-500kcal ja mitä se on ruuassa? Pari voileipää. Tai pari RIVIÄ suklaata. Laihtua voi vaikka sohvalla makaamalla, jos ruokailu on kunnossa.
Vaikka itse pidänkin muodokkaista ja usein ylipainoisista naisista, niin tämän ohjelman naiset ovat kyllä jo niin isoja että varmasti ovat suuressa vaarassa sairastua ylipainon aiheuttamiin sairauksiin
Vierailija kirjoitti:
Kiire on huono tekosyy sille ettei laihdu. Ruokavalio on painonhallinnasta 80% liikunta on vain hienosäätöä. Esim. Joku 80kg nainen kuluttaa jollain tunnin hölkkälenkillä joku 400-500kcal ja mitä se on ruuassa? Pari voileipää. Tai pari RIVIÄ suklaata. Laihtua voi vaikka sohvalla makaamalla, jos ruokailu on kunnossa.
2 palaa suklaata,ei riviä
Katsoiko joku eilen tätä? Lähtökohtaisesti ajattelin että onko ulkonäöllä väliä jos aidosti rakastaa mutta oli todella surullista katsoa kun se yksi mies kielsi sairaalloisesti ylipainoista ja terveysongelmista vaimoaan menemästä lihavuusleikkaukseen koska tykkää siitä että rouva on lihava ja jopa toivoisi että olisi vieläkin isompi. Tuollainen mies ei rakasta naistaan aidosti ihmisenä, vain tietyntyyppisenä esineenä. Se nuori pari vaikutti aidosti rakastuneelta. Joy oli jo niin iso että hirvittää todella terveys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina ollut rehevä/muodokas mutta painanut enimmillään nyt tällä hetkellä 95kg ja olen 170cm pitkä. Kilot johtuvat tasan omasta laiskuudesta ja ajan puutteesta, minulla 4kk vauva jonka myötä kiloja tuli lisää, painoin ennen raskautta 75-80kg. Yritän koko ajan saada painoa pois pikkuhiljaa, aikaa vain tähän vauvan kanssa ei meinaa löytyä. Mieheni pitää minusta tälläisenä, on sanonut monesti pitävänsä naisista millä muotoja muttei tietenkään liikaa. Olen sanonut että sanoo vaan reilusti jos häiritsee etten oikeasti suutu koska itseä asiaå hieman häiritsee ja ajattelin tehdä asialle jotain.
Tuollainen ylipaino kun näissä ohjelmissa on niin on hengenvaarallista eikä hyväksi kenellekkään, tuon miehen kannattaisi kannustaa naistaan tuossa laihtumaan, vai liekö hänellä läskifetissi vaikka muuta väittäämihin ei aika riitä? Syömiseen?
Sinulla ei taida olla lapsia ollenkaan kommentistasi päätellen. Itsellä myös pieni vauva ja silloin ku vauva nukkuu ja aikaa olisi niin pitä tehdä muita juttuja esimerkiksi kotitöitä tai jopa syödä itse koska vauva kun hereillä niin hänellä usein kausia jolloin tosi vaativa ettei melkein vessaan pääse yksin saati että kerkeäisi treenata. Muutaman kerran kokeillut ja vauva rupeaa aina huutamaan kun yrittää esim jumpata kotona eikä siitä tule mitään.
Tuo kyllä oikein oppikirjamainen tekosyy miksi ei voi laihduttaa.
Ne kaks nuorempaa miestä olivat komeita ja vaikuttivat myös luonteeltaan mukavilta, kelpais itellekin!
Se kolmas oli muuten ok, mutta oli tosiaan tyhmää sanoa että vaimo vois olla lihavampikin kun toisella oli kuitenkin jo diabetes yms.
Ihan mielenkiintoinen ohjelma!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki sinulle: Treenamalla ei laihdu vaan sillä, että syö vähemmän kuin kuluttaa ja tiedätkö mitä!? Se nimeonmaan säästää aikaa, kun siihen syömiseen menee vähäemmän aikaa, kun syö vähemmän. Eli ongelmasi ratkaistu.
PS. Lukeminen kannattaa aina.
Ja edellisen kommenttin kirjoitti 3:n lapsen äiti 165/52, jolla ei ole aikaa syödä itseään läskiksi, kun lapset pitää liikkeessä koko ajan.