Masennuin kun muutin Vaasaan
En viihdy yhtään täällä. Olin onnellinen Helsingissä ja kaipaan Helsinkiä jatkuvasti.
Kommentit (44)
Vaasassa ei ole juuri tehty kuntaliitoksia. Siksi kaupungin asukasluku on suhteellisen pieni verrattuna joihinkin toisiin kaupunkeihin, joiden alueeseen kuuluu pienen maakunnan verran ympäröivää maaseutua.
Vierailija kirjoitti:
Vaasassa ei ole juuri tehty kuntaliitoksia. Siksi kaupungin asukasluku on suhteellisen pieni verrattuna joihinkin toisiin kaupunkeihin, joiden alueeseen kuuluu pienen maakunnan verran ympäröivää maaseutua.
Ikuinen kiista Mustasaaresta... kaikki järkisyyt painaisivat kuntaliitoksen puolesta, mutta Mustasaari ei halua, koska menettäisivät ruotsinkielisen enemmistönsä ja RKP-diktatuurin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sopeutunut ihan hyvin, vaikka tulen täysin toisenlaisesta itä-suomalaisesta kulttuurista. Täällä on paljon kieroiluja ja pohjalaisten jämäkkyys ja suorapuheisuus on kakkapuhetta, näähän on laiskempia ja neljä kertaa kierompia kuin savolaiset. Pienyrittäjiä on paljon, mutta puuhastelu ei ole sama asia kuin ahkeruus ja just nää paikalliset on laiskoja, tuolla maakunnassa on ne ahkerammat ihmiset. Mutta täällä on yllättävän paljon muualta tulleita ja olen ystävystynyt heidän kanssaan harrastusten kautta.
Vaasanseudulla asuukin lähinnä h.urreja tai niihin sekoittuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sopeutunut ihan hyvin, vaikka tulen täysin toisenlaisesta itä-suomalaisesta kulttuurista. Täällä on paljon kieroiluja ja pohjalaisten jämäkkyys ja suorapuheisuus on kakkapuhetta, näähän on laiskempia ja neljä kertaa kierompia kuin savolaiset. Pienyrittäjiä on paljon, mutta puuhastelu ei ole sama asia kuin ahkeruus ja just nää paikalliset on laiskoja, tuolla maakunnassa on ne ahkerammat ihmiset. Mutta täällä on yllättävän paljon muualta tulleita ja olen ystävystynyt heidän kanssaan harrastusten kautta.
Runsas aasialisedustus löytyy myös. Ja heidän fanijoukkonsa.
a) kiihdytät opiskeluja, valmistut ja muutat pois
b) muutat edes Seinäjoelle, ja käyt Vaasassa kurssejasi sieltä
c) voivottelet ja masennut
Etänä, oletko yliopistossa? Onnistuu aika hyvin. Sinuna muuttaisin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaasassa on paljon m.a.ah.a.n.m.u.u.t.t.a.j.i.a. M.a.a.ha.n.m.u.u.t.ta.j.i.e.n määrä on Suomen suurinta heti pk-seudun jälkeen. Vaasan kolme suurinta ulkomaalaisryhmää ovat vietnamilaiset, irakilaiset ja somalialaiset. Vaasan puhutuinta vierasta kieltä en näin äkkiseltään löytänyt, mutta muistelen sen olevan arabia.
Vierailija kirjoitti:
Kuolisin heti jos joutuisin Vaasaan. Pelkäisin siellä.
Ei sovi pelkureille. Vaasan veri ei vapise.
Olen asunut Vaasassa yli 20 vuotta ja jopa työskentelen Vaasan kaupungin palveluksessa, mutta kotipaikakseni en vieläkään tätä kaupunkia koe. Kielikysymys täällä on todella iso juttu, todellakin suomen- ja ruotsinkieliset ovat kuin kaksi eri kansaa, joista toinen kokee olevansa se ylempiarvoinen ;)
Lapset ja työ sitoo minut tänne, mutta kunhan muutaman vuoden vielä sinnittelen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaasassa on paljon m.a.ah.a.n.m.u.u.t.t.a.j.i.a. M.a.a.ha.n.m.u.u.t.ta.j.i.e.n määrä on Suomen suurinta heti pk-seudun jälkeen. Vaasan kolme suurinta ulkomaalaisryhmää ovat vietnamilaiset, irakilaiset ja somalialaiset. Vaasan puhutuinta vierasta kieltä en näin äkkiseltään löytänyt, mutta muistelen sen olevan arabia.
Tää pitää paikkansa. On kokonaisia taloja, joissa ei asu yhtään kan ta suo ma lai sta. Vietnamilaiset ovat kyllä enimmäkseen yliopiston opiskelijoita tai sitten niillä on jotain yrityksiä. Ei tuolla ulkona keskustassa pysty 10 minuuttia kauempaa olemaan, etteikö kuulisi jotain muuta kieltä kuin suomee tai ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
a) kiihdytät opiskeluja, valmistut ja muutat pois
b) muutat edes Seinäjoelle, ja käyt Vaasassa kurssejasi sieltä
c) voivottelet ja masennut
B-vaihtoehto pahentaa tilannetta, jos pitää Vaasaa liian pienenä. Jos viihtyy maalaisten kanssa hyvin, niin siinä tapauksessa tilanne paranisi.
Mulla on joitakin ruotsinkielisiä tuttuja, jotka ovat ihan mukavia. Ärsyttävintä on se, että he eivät suostu myöntämään, jos eivät ymmärrä suomea kunnolla. Samat sitten haukkuu suomalaisten ruotsinkielen taitoa. Ilman näitä ominaisuuksia ihan ok. Ystävä en voisi heidän kanssaan olla, tuttavina ok.
Omh Helsinki vasta karmea on.
Olen aito helsinkiläinen, koko elämäni asunut täällä. Pienipalkkaisena + tuet. Yksinäisyys on järkyttävää. Eikä ole varaa edes tehdä mitään.
Vienti Vetää! Aasian Vienti Vetää!
Kielitietoa Vaasasta.
– suomenkielisiä 69,1 %
– ruotsinkielisiä 22,8 %
Vierailija kirjoitti:
Kielitietoa Vaasasta.
– suomenkielisiä 69,1 %
– ruotsinkielisiä 22,8 %
Osaatko sanoa mandariinikiinan osuuden?
Uusi paikkakunta on aina iso juttu. Itse muutin nuorena Helsinkiin opiskelemaan. Lopetin opiskelun vuoden kuluttua, koska olin niin yksinäinen. Se oli typerä päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielitietoa Vaasasta.
– suomenkielisiä 69,1 %
– ruotsinkielisiä 22,8 %
Osaatko sanoa mandariinikiinan osuuden?
En osaa, mutta muiden kielien osuus on 8%.
Helsingissä on vain muutama prosentti ruotsinkielisiä, mutta Vaasassa RKP pitää käytännössä valtaa. Ikävä paikka suomenkieliselle.
Nuo kielirajat on aika järkytävän jyrkkiä tuolla! Ei tarvitse paljoa kulkea sisämaahan, kun onkin yhtäkkiä täysin suomenkielinen alue. Jännä, että vuosisatojen aikana ei ole sekoittunut tuon enempää.