Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennuin kun muutin Vaasaan

Vierailija
15.04.2020 |

En viihdy yhtään täällä. Olin onnellinen Helsingissä ja kaipaan Helsinkiä jatkuvasti.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissäkin on ruotsinkielisiä by the way. Itselläkin on pohjanmaalla asuvana tosin melko ankea kuva noista rannikon kaksikielisistä paikkakunnista esim Pietarsaari. Onneksi se on niin paikallisesti rajoittunutta, että heti vähän matkan päässä on jo ihan eri meininki.

Helsingissä on vain muutama prosentti ruotsinkielisiä, mutta Vaasassa RKP pitää käytännössä valtaa. Ikävä paikka suomenkieliselle.

Nuo kielirajat on aika järkytävän jyrkkiä tuolla! Ei tarvitse paljoa kulkea sisämaahan, kun onkin yhtäkkiä täysin suomenkielinen alue. Jännä, että vuosisatojen aikana ei ole sekoittunut tuon enempää.

Vierailija
22/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasassa ei ole juuri tehty kuntaliitoksia. Siksi kaupungin asukasluku on suhteellisen pieni verrattuna joihinkin toisiin kaupunkeihin, joiden alueeseen kuuluu pienen maakunnan verran ympäröivää maaseutua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaasassa ei ole juuri tehty kuntaliitoksia. Siksi kaupungin asukasluku on suhteellisen pieni verrattuna joihinkin toisiin kaupunkeihin, joiden alueeseen kuuluu pienen maakunnan verran ympäröivää maaseutua.

Ikuinen kiista Mustasaaresta... kaikki järkisyyt painaisivat kuntaliitoksen puolesta, mutta Mustasaari ei halua, koska menettäisivät ruotsinkielisen enemmistönsä ja RKP-diktatuurin.

Vierailija
24/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sopeutunut ihan hyvin, vaikka tulen täysin toisenlaisesta itä-suomalaisesta kulttuurista. Täällä on paljon kieroiluja ja pohjalaisten jämäkkyys ja suorapuheisuus on kakkapuhetta, näähän on laiskempia ja neljä kertaa kierompia kuin savolaiset. Pienyrittäjiä on paljon, mutta puuhastelu ei ole sama asia kuin ahkeruus ja just nää paikalliset on laiskoja, tuolla maakunnassa on ne ahkerammat ihmiset. Mutta täällä on yllättävän paljon muualta tulleita ja olen ystävystynyt heidän kanssaan harrastusten kautta.

Vaasanseudulla asuukin lähinnä h.urreja tai niihin sekoittuneita.

Vierailija
25/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sopeutunut ihan hyvin, vaikka tulen täysin toisenlaisesta itä-suomalaisesta kulttuurista. Täällä on paljon kieroiluja ja pohjalaisten jämäkkyys ja suorapuheisuus on kakkapuhetta, näähän on laiskempia ja neljä kertaa kierompia kuin savolaiset. Pienyrittäjiä on paljon, mutta puuhastelu ei ole sama asia kuin ahkeruus ja just nää paikalliset on laiskoja, tuolla maakunnassa on ne ahkerammat ihmiset. Mutta täällä on yllättävän paljon muualta tulleita ja olen ystävystynyt heidän kanssaan harrastusten kautta.

Runsas aasialisedustus löytyy myös. Ja heidän fanijoukkonsa.

Vierailija
26/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) kiihdytät opiskeluja, valmistut ja muutat pois

b) muutat edes Seinäjoelle, ja käyt Vaasassa kurssejasi sieltä

c) voivottelet ja masennut

Vierailija
27/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etänä, oletko yliopistossa? Onnistuu aika hyvin. Sinuna muuttaisin pois.

Vierailija
28/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaasassa on paljon m.a.ah.a.n.m.u.u.t.t.a.j.i.a. M.a.a.ha.n.m.u.u.t.ta.j.i.e.n määrä on Suomen suurinta heti pk-seudun jälkeen. Vaasan kolme suurinta ulkomaalaisryhmää ovat vietnamilaiset, irakilaiset ja somalialaiset. Vaasan puhutuinta vierasta kieltä en näin äkkiseltään löytänyt, mutta muistelen sen olevan arabia.

Vierailija
29/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolisin heti jos joutuisin Vaasaan. Pelkäisin siellä.

Ei sovi pelkureille. Vaasan veri ei vapise.

Vierailija
30/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Vaasassa yli 20 vuotta ja jopa työskentelen Vaasan kaupungin palveluksessa, mutta kotipaikakseni en vieläkään tätä kaupunkia koe. Kielikysymys täällä on todella iso juttu, todellakin suomen- ja ruotsinkieliset ovat kuin kaksi eri kansaa, joista toinen kokee olevansa se ylempiarvoinen ;)

Lapset ja työ sitoo minut tänne, mutta kunhan muutaman vuoden vielä sinnittelen..

Vierailija
31/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaasassa on paljon m.a.ah.a.n.m.u.u.t.t.a.j.i.a. M.a.a.ha.n.m.u.u.t.ta.j.i.e.n määrä on Suomen suurinta heti pk-seudun jälkeen. Vaasan kolme suurinta ulkomaalaisryhmää ovat vietnamilaiset, irakilaiset ja somalialaiset. Vaasan puhutuinta vierasta kieltä en näin äkkiseltään löytänyt, mutta muistelen sen olevan arabia.

Tää pitää paikkansa. On kokonaisia taloja, joissa ei asu yhtään kan ta suo ma lai sta. Vietnamilaiset ovat kyllä enimmäkseen yliopiston opiskelijoita tai sitten niillä on jotain yrityksiä. Ei tuolla ulkona keskustassa pysty 10 minuuttia kauempaa olemaan, etteikö kuulisi jotain muuta kieltä kuin suomee tai ruotsia.

Vierailija
32/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

a) kiihdytät opiskeluja, valmistut ja muutat pois

b) muutat edes Seinäjoelle, ja käyt Vaasassa kurssejasi sieltä

c) voivottelet ja masennut

B-vaihtoehto pahentaa tilannetta, jos pitää Vaasaa liian pienenä. Jos viihtyy maalaisten kanssa hyvin, niin siinä tapauksessa tilanne paranisi.

Vierailija
33/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joitakin ruotsinkielisiä tuttuja, jotka ovat ihan mukavia. Ärsyttävintä on se, että he eivät suostu myöntämään, jos eivät ymmärrä suomea kunnolla. Samat sitten haukkuu suomalaisten ruotsinkielen taitoa. Ilman näitä ominaisuuksia ihan ok. Ystävä en voisi heidän kanssaan olla, tuttavina ok.

Vierailija
34/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omh Helsinki vasta karmea on.

Olen aito helsinkiläinen, koko elämäni asunut täällä. Pienipalkkaisena + tuet. Yksinäisyys on järkyttävää. Eikä ole varaa edes tehdä mitään.

Vierailija
35/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Ihana kansainvälinen tunnelma!”

Vierailija
36/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vienti Vetää! Aasian Vienti Vetää!

Vierailija
37/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitietoa Vaasasta.

– suomenkielisiä 69,1 %

– ruotsinkielisiä 22,8 %

Vierailija
38/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielitietoa Vaasasta.

– suomenkielisiä 69,1 %

– ruotsinkielisiä 22,8 %

Osaatko sanoa mandariinikiinan osuuden?

Vierailija
39/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi paikkakunta on aina iso juttu. Itse muutin nuorena Helsinkiin opiskelemaan. Lopetin opiskelun vuoden kuluttua, koska olin niin yksinäinen. Se oli typerä päätös. 

Vierailija
40/44 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielitietoa Vaasasta.

– suomenkielisiä 69,1 %

– ruotsinkielisiä 22,8 %

Osaatko sanoa mandariinikiinan osuuden?

En osaa, mutta muiden kielien osuus on 8%.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi