IS: "Elisa sairastui koronaan työssään sairaanhoitajana" - mitä, yh:n myös koronaan sairastunut 15v tytär jätettiin yksin kotiin Elisan viikon sairaalajakson ajaksi?
Todella rankka tarina Ilta-Sanomissa. Nuorehko SH saa töistä koronan yli kk sitten, joutuu itse sairaalaan, ambulanssin ensihoitajat ei pelon takia meinaa ottaa kyytiin, pahoja oireita viikon, hoitajat pelkää, yksin joutuu olemaan. Mutta tää kohta herätti erityistä huomiota:
"PÄÄSI sairaalasta kotiin vajaan viikon jakson jälkeen. Kotona odotti koronaan sairastunut 15-vuotias tytär. Hänen mukaansa tilanne oli vaikea, koska molempien piti elää erityksissä kotona eikä yksinhuoltajalla ollut läheisten turvaverkkoa ympärillä."
Elisa mainitsee ettei kaupunki ole auttanut heitä mitenkään. Jätettiinkö siis yh:n 15v tytär yksin pelkäämään äitinsä puolesta kun tämä joutui sairaslaan? Ja vielä kun tytärkin sai koronan joutui olemaan yksin?
Sinänsä ei hämmästyttäisi. Joiduin itse maaliskuussa olrmaan karanteenin vuoksi yhteydessä koronaneuvontaan mahdollisten tulevien osalta. Neuvonta oli töykeää ja sekavaa, ei vaikuttanut siltä että mitään apua mihinkään saisi. Aivan kuten Elisa kuvaa tuossa todellisuutta.
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 vuotiasta ei voi jäädä hoitamaan kotiin ja jäädä töistä pois. Moni tuon ikäinen asuu yksin.
Mistä näitä empatiakyvyttömiä ihmisiä riittää.. On ehkä hieman eri asia harjoitella vanhempien tukemana itsenäisyyttä kuin jäädä yhtäkkiä yksin viikoksi tuntematonta kulkutautia sairastamaan. Samaan aikaan vielä äiti sairaalassa huonossa kunnossa. Itse olisin ainakin ollut tuon ikäisenä kauhuissani tuollaisessa tilanteessa.
Toivottavasti nää empatiakyvyttömät ymmärtää jäädä kotiin eristyksiin sairastamaan kun tauti iskee.Älkää tunkeko rahanahneiden hoitajien passattavaksi ..
Hetkinen. Eikös tämä juuri ole hoitajien työtä? Kummasti alkaa ulina kun joutuukin töihin, mihin ihan itse on hakeutunut.
Olen kauppatieteiden maisteri ja tienaan vähemmän kuin sairaanhoitajat. Lisäksi työnantajani olettaa että olen tavoitettavissa varsinaisen työajan ulkopuolellakin. Sairaanhoitajat tekee tärkeää työtä, mutta en näe palkkauksen olevan surkea suhteessa yleiseen palkkatasoon. Lisäksi tulee muistaa, ettei palkkataso määräydy tasa-arvoperusteisesti eri alojan välillä eikä se ole myöskään pelkkä arvokysymys. Palkkataso määräytyy tasolle, jossa työvoiman tarjontä ja kysyntä kohtaavat. Mikäli palkkaa maksettaisiin paljon enemmän, palkanmaksuresurssit loppuvat ja sairaanhoitajia palkattaisiin mahdollisesti siitä johtuen vähemmän, lisäten heidän työtaakkaa. Vaihtoehtoisesti lisäresurssit revittäisiin tekemällä leikkauksia toisaalla tai nostamalla veroja. Verojen nostamisella taasen on omat kerrannaisvaikutuksensa, kuten se että kotitalouksien ns. löysä raha vähenee, mikä vähentää kulutusta, mikä taas heijastuu suoraan tuotteiden ja palveluiden kotimaiseen kysyntään. Kysynnän väheneminen puolestaan johtaa työttömyyden kasvuun.
Mikäli Suomen vienti vetäisi ja talous olisi nousujohteista, voitaisiin mielestäni keskustella asiasta uudelleen. Nyt Suomen talous sakkaa ja valtion budjetti rakoilee jo nyt koska verotulot putoavat työttömien nopean kasvun seurauksena.
Täällä ihmiset puhuu ihan kuin 15-vuotias olisi pieni lapsi? Kyllä tuon ikäisen pitäisi yksinään kotona pärjätä, aikamoisessa pumpulissa kasvatettu, jos ei.
Eri asia, jos makaa vuoteenomana, mutta ilmeisesti on ollut lieviä oireita, joten helposti onnistuu.
Moni muuttaa kotoaan pois 15-16-vuotiaana, kun lähtee opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Jos ei siihen ikään mennessä vanhemmat ole opettaneet kotitöitä ja ruuanlaittoa, niin peiliin katsomisen paikka.
N32
Vierailija kirjoitti:
Olen kauppatieteiden maisteri ja tienaan vähemmän kuin sairaanhoitajat. Lisäksi työnantajani olettaa että olen tavoitettavissa varsinaisen työajan ulkopuolellakin. Sairaanhoitajat tekee tärkeää työtä, mutta en näe palkkauksen olevan surkea suhteessa yleiseen palkkatasoon. Lisäksi tulee muistaa, ettei palkkataso määräydy tasa-arvoperusteisesti eri alojan välillä eikä se ole myöskään pelkkä arvokysymys. Palkkataso määräytyy tasolle, jossa työvoiman tarjontä ja kysyntä kohtaavat. Mikäli palkkaa maksettaisiin paljon enemmän, palkanmaksuresurssit loppuvat ja sairaanhoitajia palkattaisiin mahdollisesti siitä johtuen vähemmän, lisäten heidän työtaakkaa. Vaihtoehtoisesti lisäresurssit revittäisiin tekemällä leikkauksia toisaalla tai nostamalla veroja. Verojen nostamisella taasen on omat kerrannaisvaikutuksensa, kuten se että kotitalouksien ns. löysä raha vähenee, mikä vähentää kulutusta, mikä taas heijastuu suoraan tuotteiden ja palveluiden kotimaiseen kysyntään. Kysynnän väheneminen puolestaan johtaa työttömyyden kasvuun.
Mikäli Suomen vienti vetäisi ja talous olisi nousujohteista, voitaisiin mielestäni keskustella asiasta uudelleen. Nyt Suomen talous sakkaa ja valtion budjetti rakoilee jo nyt koska verotulot putoavat työttömien nopean kasvun seurauksena.
Olet kyllä tosi huonosti menestynyt jos et saa parempaa palkkaa. Kauppatieteiden maistereiden mediaanipalkka on jotain vitosella alkavaa. Tietysti jos tekee työtä, joka ei osaamista ja koulutusta vastaa, ei siitä maksetakaan.
Kaupungissa ikänsä asuneet eivät taida ymmärtää, että maalla asuvista monet muuttavat 16-vuotiaana kaupunkiin opiskelemaan. Toiset eivät ole vielä 16 täyttäneetkään kotoa muuttaessaan. Minun ikäluokastani n. puolet lähti amikseen kaupunkiin ja puolet jäivät lukioon kotipaikkakunnalle. Ja ne ammattikouluun lähteneet muuttivat tosiaan kotoaan pois opiskelija-asuntoihin.
Joten kyllä, monet muuttavat pois kotoa tuossa iässä ja se on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ihmiset puhuu ihan kuin 15-vuotias olisi pieni lapsi? Kyllä tuon ikäisen pitäisi yksinään kotona pärjätä, aikamoisessa pumpulissa kasvatettu, jos ei.
Eri asia, jos makaa vuoteenomana, mutta ilmeisesti on ollut lieviä oireita, joten helposti onnistuu.
Moni muuttaa kotoaan pois 15-16-vuotiaana, kun lähtee opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Jos ei siihen ikään mennessä vanhemmat ole opettaneet kotitöitä ja ruuanlaittoa, niin peiliin katsomisen paikka.
N32
Tässä on juuri se asenne, mikä osalla suomalaisista on (ehkä kuuluu johonkin muuhunkin kulttuuriin, mutta takuuvarmasti ei ainakaan ruotsalaiseen eikä venäläiseen) ja mikä minusta on todella häiriintynyttä, itsekästä ja kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa ikänsä asuneet eivät taida ymmärtää, että maalla asuvista monet muuttavat 16-vuotiaana kaupunkiin opiskelemaan. Toiset eivät ole vielä 16 täyttäneetkään kotoa muuttaessaan. Minun ikäluokastani n. puolet lähti amikseen kaupunkiin ja puolet jäivät lukioon kotipaikkakunnalle. Ja ne ammattikouluun lähteneet muuttivat tosiaan kotoaan pois opiskelija-asuntoihin.
Joten kyllä, monet muuttavat pois kotoa tuossa iässä ja se on ihan normaalia.
Susta olisi siis ok, että OMA LAPSESI sairastaisi jossain yksin koronaa kun sinä olisit hänen ainoa perheenjäsenensä ja olisit samalla hengenvaarassa sairaalahoidossa eristyksissä? Koska Nivalassa teinit muuttavat ammattikoulun asuntoloihin viikoksi? Ne asuntolat eivät ole mitään omia koteja vaan yhteisasuntoloita.
Vierailija kirjoitti:
N32
Näinhän se on. Ja lisäksi kait siinäkin joku raja on kuinka paljon yhteiskuntaa voi huutaa apuun. Eiköhän lähtökohtaisesti perhe huolehdi omistaan jos ei mitään oikeasti vaarallista ole menossa. Ymmärrän tietenkin että monell yh:lla voi olla vaikea tilanne, mutta ei se valtion tai muiden vika ole.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se nyt ollutkaan kutsumusammatti?
.
Ei ole.
Sitäpaitsi tällä hetkellä hoitoalan koulutuksen hankkineita ihmisiä PAKOTETAAN töihin koronaa täynnä oleviin palvelutaloihin vaikka omat opinnot olisivat suuntaantuneet esimerkiksi lasten ja nuorten hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kyllä tosi huonosti menestynyt jos et saa parempaa palkkaa. Kauppatieteiden maistereiden mediaanipalkka on jotain vitosella alkavaa. Tietysti jos tekee työtä, joka ei osaamista ja koulutusta vastaa, ei siitä maksetakaan.
Huomaahan sen muutenkin ettei kyseessä ole mikään penaalin terävin kynä. Referoi kyllä sujuvasti sekoomuksen markkintalousjuttua tuohon, mutta unohtaa ihanasti sen, että itse tekee täysin ktm:lle sopimatonta työtä jos palkkataso on tuo. Ja sitten vielä kehtaa vertailla omaa harjoittelijatason palkkaansa sairaanhoitajiin.
Huvittava tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten kyllä, monet muuttavat pois kotoa tuossa iässä ja se on ihan normaalia.Susta olisi siis ok, että OMA LAPSESI sairastaisi jossain yksin koronaa kun sinä olisit hänen ainoa perheenjäsenensä ja olisit samalla hengenvaarassa sairaalahoidossa eristyksissä? Koska Nivalassa teinit muuttavat ammattikoulun asuntoloihin viikoksi? Ne asuntolat eivät ole mitään omia koteja vaan yhteisasuntoloita.
Ne on itseasiassa soluasuntoja. Minä asuin ensimmäisen vuoden solussa, toisena vuonna eli 17-vuotiaana sain yksiön.
Asuntoloissa ei kovinkaan moni edes asunut, vaan nimenomaan opiskelija-asunnoissa. Ymmärrätkö eron?
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta olisiko yksi mahdollisuus sekin, että 15-vuotias olisi itse halunnut jäädä mieluiten yksin kotiin? Varmaan tuon ikäiseltä kysytään jo itseltäänkin mitä toivoisi, kun yksin asuminenkin on jo tuonikäiselle periaatteessa mahdollista. Nuorempaa lasta ei varmasti olisi jätetty yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten kyllä, monet muuttavat pois kotoa tuossa iässä ja se on ihan normaalia.Susta olisi siis ok, että OMA LAPSESI sairastaisi jossain yksin koronaa kun sinä olisit hänen ainoa perheenjäsenensä ja olisit samalla hengenvaarassa sairaalahoidossa eristyksissä? Koska Nivalassa teinit muuttavat ammattikoulun asuntoloihin viikoksi? Ne asuntolat eivät ole mitään omia koteja vaan yhteisasuntoloita.
Sinusta ei sitten ole yhtään outoa, että terveydenhoitoalan ammattilainen ei ollut YHTÄÄN varautunut siihen tilanteeseen, että joutuu lähtemään sairaalaan ja jättämään lapsensa kotiin? Ei ollut mitenkään ohjeistanut ja varustautunut, ilmoittiko hän edes kellekään viranomaisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on itseasiassa soluasuntoja. Minä asuin ensimmäisen vuoden solussa, toisena vuonna eli 17-vuotiaana sain yksiön.
Asuntoloissa ei kovinkaan moni edes asunut, vaan nimenomaan opiskelija-asunnoissa. Ymmärrätkö eron?
Mun käsityskyvyn mukaan opiskelija-asunto on esim .Hoasin asunto, mihin opiskelija homma itse huonekalut jne. Noissa puhumissasi opiskelija-asunnoissa on monessa jopa kahden hengen huoneita ja sängyt ja pöydät talon puolesta. Olen majoittunut niissä itse.
Ja onhan se nyt eri valmistautua koko ikänsä ajatukseen muuttaa haluamansa ammatin perään ehkä jollain tavalla tuttuun ammattioppilaitokseen kuin jäädä yksin kun koko kahden hengen perhe sairastuu pandemiaan, josta ei tiedä yhtään. Aikuisistakin sairastuneista suurin osa ahdistuu tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkoista annan ihan konkreettisen esimerkin. Pari vuotta sitten nähtiin jo miten sekaisin työtaistelun aikana mentiin monessa paikkaa, kun oli ylityö- ja vuoronvaihtokielto.
Meidän työpaikalla maksetaan hälytyskorvausta 20€. Siis korvaus siitä että tulet vapaapäivänä töihin. Tästä verot pois niin käteen jää noin 10€. Etukäteen sovitusta vuoronvaihdosta ei saa mitään, etkä jäämällä aamusta iltaan töihin.
Kysyn jokaiselta, menetkö itse hälytettynä töihin tuolla korvauksella? Jäätkö tuplavuoroon hymyillen jos sanotaan että sulle maksetaan siitä 100€ ja korvaava vapaapäivä, vai jos sanotaan ettet saa mitään niinkuin nykyään on?
Jos jään tuplavuoroon teen tunteja lisää 6,5h. En siis saa siitä korvausta jos otan vapaana, eikä tuosta saa edes kokonaista vapaapäivää vaan puuttuvat tunnit pitää tehdä vielä toisena päivänä eli joku päivä vielä yksi 9,5h vuoro ja työnantaja määrää vapaan ajankohdan.Mielelläni teen tuplavuoron jos siitä maksetaan, ei haittaa yhtään. Tein nytkin sunnuntaina tuplavuoron koska siitä maksetaan tuplapalkan ansiosta paremmin, arkena en enää suostu tekemään. Rahalla voin ajatella hankkivani itselleni ja perheelle jotain extraa, mennä vaikka ravintolaan syömään (normaalielämässä). Nykyinen tilanne jossa odotetaan että tehdään puhtaasti vain itse venymällä ja joustamalla on sietämätön.
Kumpi teille toimii työelämässä kannustimena paremmin, siitä maksettava korvaus vai ilmaistyö? Teetkö sinäkin riemusta kiljuen ja hymyillen töitä, kun tiedät että vaikka olet vaihtanut vuoroasi viisi kertaa listan aikana ja tekemällä pari tuplavuoroa mietit silti joka kuukausi onko lapselle varaa tässäkään kuussa ostaa uusia kenkiä? Jaksatko loputtomiin olla pitämättä taukoja ja hymyillä asiakkaille, kun et saa siitäkään itse yhtään mitään?
Jos nyt ajattelen tulevia kesäloman perumisia, niin ei haittaisi lähellekään niin paljon, jos siltäkin ajalta saisi sitten korvauksen. Mutta ei, sekin täytyy tehdä teidän mielestänne riemusta kiljuen ja ajatellen oman perheen kustannuksella kaikkien muiden alojen työttömiä. Voin kertoa ettei kiinnosta yhtään onko joku tällä hetkellä lomautettu ja työtön, saavatpahan olla perheidensä kanssa. Miksi hoitajien täytyisi ajatella muita ihmisiä, kun teitä muita ihmisiä ei kiinnosta hoitajat? Ei minulla ole mitään henkilökohtaista kiinnostusta teidän hyvinvointiinne, minä liikun rahalla koska sillä maksetaan laskut ja hankitaan työelämän vastapainoksi arkeen itselle jotain muutakin.
Tein pitkään vuorotyötä, jossa ei ollut mitään hälytyskorvausta. Tuntipalkan lähtötaso oli alle kympissä. Pitäisikö tässä nyt kerjätä sympatiaa, että muillakin aloilla on huonot sopparit? Palveluala ja hoitoala ovat kaikki samassa kuopassa verrattuna esim. teollisuudenalaan. Ei se sitä ole, etteikö työsopimuksia tulisi parantaa ja palkkausta korjata, nyt ei vain ole oikea aika itkeä siitä liksasta. Niin moni asia on tällä hetkellä perseellään niin monella, että ainoat, joilla elämä on suht normaalia, ovat eläkeläiset.
Teit pitkään? Miksiköhän vaihdoit alaa ja/tai työpaikkaa? Eikö palkka ja saadut lisät olleetkaan ihan yks yhteen työn kanssa... hmm. Miksi ihmeessä olet muualla, sinun olisi pitänyt jäädä alalle koska tiesit palkan työn aloitettuasi!
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna se yksi yläkoululainen kuoli kotonaan influenssaan vaikkei edes ollut yksin. Onhan tuo heitteillejättö jos 15 v koronaa sairastava jätetään ilman aikuista päiväkausiksi.
Tämä kuollut poika oli todella sairas ja vanhemmat ei hoitaneet kunnolla eikä vieneet lääkäriin. Selkeä syy vanhemmissa.
Tämä sh olisi pystynyt soittamaan lastensuojeluun tai pyytänyt jonkun soittamaan.
En usko hetkeäkään että 15-vuotiaalle ei olisi järjestetty apua jos sitä olisi pyydetty. Oliko pyydetty? Ei. Ja missä ovat sukulaiset ja ystävät, eikö niitäkään ole? Vai onko vaan niin kiva vinkua, valittaa ja syyllistää kaikkia muita paitsi itseään? Tämä nyt ei valitettavasti juuri eroa mistään muista iltapäivälehtiavautumisista paitsi tietysti ikävää että sairastui ja kiva että parani.
Kenenkään syytä se nyt ei kuitenkaan ole että hän on lukenut itsensä hoitajaksi, eikä sekään että ei osannut järjestää lapsensa asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta ei sitten ole yhtään outoa, että terveydenhoitoalan ammattilainen ei ollut YHTÄÄN varautunut siihen tilanteeseen, että joutuu lähtemään sairaalaan ja jättämään lapsensa kotiin? Ei ollut mitenkään ohjeistanut ja varustautunut, ilmoittiko hän edes kellekään viranomaisille?
Voi moro mitä koviksia täällä. Ei ihme että itsaritilastot nuorilla niin kovat kun aikuisten asenneilmapiiristä löytyy tällaista. - vaikka olisi ohjeistanut, niin jos äiti on happivajeessa ja kuumeessa kuolemantaudin kourissa ensin viikon ja sitten hälytysambulanssilla joutuu sairaalaan niin siinä on 15v:lle niin paljon huolta että on silkkaa julmuutta ja sairasta heittellejättöä vaatia yksin pärjäämään oman karanteeninsa ja oman koronansa ajaksi. Eikä ulkopuolisista tavisavuista ole apua, koska eivät saa tulla karanteenipotilaan luokse. Ruokakassin jättäminen ovelle pitää ehkä hengissä - jos lapsi jaksaa ruokaa itselleen laittaa, mutta ei järjissään eikä ehkäise syviä traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntoloissa ei kovinkaan moni edes asunut, vaan nimenomaan opiskelija-asunnoissa. Ymmärrätkö eron?Mun käsityskyvyn mukaan opiskelija-asunto on esim .Hoasin asunto, mihin opiskelija homma itse huonekalut jne. Noissa puhumissasi opiskelija-asunnoissa on monessa jopa kahden hengen huoneita ja sängyt ja pöydät talon puolesta. Olen majoittunut niissä itse.
Ja onhan se nyt eri valmistautua koko ikänsä ajatukseen muuttaa haluamansa ammatin perään ehkä jollain tavalla tuttuun ammattioppilaitokseen kuin jäädä yksin kun koko kahden hengen perhe sairastuu pandemiaan, josta ei tiedä yhtään. Aikuisistakin sairastuneista suurin osa ahdistuu tilanteesta.
Väännetään nyt rautalangasta. Opiskelija-ASUNTOLAT ovat niitä missä valmiit huonekalut ja kahden hengen huoneita. Kyllä niihinkin varmaan jotkin muuttaa, mutta itse en sellaisia tunne, vaan minä mukaanlukien muutettiin kaikki opiskelija-ASUNTOIHIN, joissa siis kämppäkaverina solussa voi olla sekaisin ammattikoululaisia ja ammattikorkeakoululaisia. Siis nimenomaan niitä asuntoja, jotka kalustetaan itse. Asuin soluasunnossa kahden kämppiksen kanssa (eli yhteinen keittiö ja vessat, omat huoneet) ekan vuoden 16-vuotiaana, toisena vuonna sain oman yksiön samasta opiskelija-asuntotalosta. Ei siis asuntolan kanssa mitään tekemistä.
Sori ohis, mutta ärsyttää, jos ei ihmiset ymmärrä, että 16-vuotiaatkin voi muuttaa nimenomaan niihin HOASin ja muiden kaupunkien opiskelijakämppiin eikä mihinkään asuntolaan.
Tehdyillä tukitoimilla on pyritty varmistamaan, etteivät yritykset mene konkurssiin ja joudu irtisanomaan työntekijöitään. Tälläkin hetkellä on lomautettuna satojatuhansia ihmisiä.
Sairaalat toimivat jo valmiiksi julkisin varoin.