IS: "Elisa sairastui koronaan työssään sairaanhoitajana" - mitä, yh:n myös koronaan sairastunut 15v tytär jätettiin yksin kotiin Elisan viikon sairaalajakson ajaksi?
Todella rankka tarina Ilta-Sanomissa. Nuorehko SH saa töistä koronan yli kk sitten, joutuu itse sairaalaan, ambulanssin ensihoitajat ei pelon takia meinaa ottaa kyytiin, pahoja oireita viikon, hoitajat pelkää, yksin joutuu olemaan. Mutta tää kohta herätti erityistä huomiota:
"PÄÄSI sairaalasta kotiin vajaan viikon jakson jälkeen. Kotona odotti koronaan sairastunut 15-vuotias tytär. Hänen mukaansa tilanne oli vaikea, koska molempien piti elää erityksissä kotona eikä yksinhuoltajalla ollut läheisten turvaverkkoa ympärillä."
Elisa mainitsee ettei kaupunki ole auttanut heitä mitenkään. Jätettiinkö siis yh:n 15v tytär yksin pelkäämään äitinsä puolesta kun tämä joutui sairaslaan? Ja vielä kun tytärkin sai koronan joutui olemaan yksin?
Sinänsä ei hämmästyttäisi. Joiduin itse maaliskuussa olrmaan karanteenin vuoksi yhteydessä koronaneuvontaan mahdollisten tulevien osalta. Neuvonta oli töykeää ja sekavaa, ei vaikuttanut siltä että mitään apua mihinkään saisi. Aivan kuten Elisa kuvaa tuossa todellisuutta.
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Paras tietenkin olisi jos seuraavina vuosina kukaan ei hakeutuisi lähihoitaja- tai sairaanhoitajakoulutukseen. Tehdään vaikka 10 vuoden kokeilu. Mahtaisiko alkaa löytymään kiinnostusta laittaa työolosuhteet ja henkilöstömitoitukset kuntoon? Vai kuitattaisiinko asia itku-parku-meiningillä siitä, kun ei oo rahaa, ja me tarvitaan henkilöstöä, jonka voi vapaasti ylityöllistää, ja päälle vielä haukkua ja syyllistää. Että nyt on sitten pakko ottaa Svetlanat ja Phuangit tilalle, vaikka eivät osaa kommunikoida asiakkaiden käyttämällä kielellä.
t. sairaanhoidosta pois vaihtanut.
mutta esim . kaverini pakotettiin työkkärin kautta hakemaan koulutukseen
Vierailija kirjoitti:
Kun tämä soppa on selvitetty, niin ottakaa lopputilejä hoitajat. Kyllä kysyntä ja niukkuus sitten palkoista huolen pitää.
Onneksi aasiasta saa parempia ja itsestään huoltapitäviä hoitajia laiskojen suomalaisten tilalle.
Aha. Mä muutin pois toiselle paikkakunnalle opiskelemaan 180km päähän kun olin 15v. Vaipatko sille teinille pitää vaihtaa vai mitä?
Hohhoijaa kirjoitti:
Aha. Mä muutin pois toiselle paikkakunnalle opiskelemaan 180km päähän kun olin 15v. Vaipatko sille teinille pitää vaihtaa vai mitä?
Ja vai että viistoista vuotiaana opiskelemaan?? Just just..
A-Studiossa valitetaan taas kovasti palkoista. Tämän takia tarvitaan työvelvoite kaikille terveydenhoitoalan koulutuksen saaneille. Kyllähän miehetkin velvoitetaan reservistä sotaan. Miksi tämä "biologinen sodankäynti" olisi eri asia ja mahdollistaisi palkalla kiristämisen?
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa kirjoitti:
Ja vai että viistoista vuotiaana opiskelemaan?? Just just..
On ihan yleistä lähteä lukioon tai muuhun toisen asteen koulutukseen toiselle paikkakunnalle. Silloin nuori on 15-16-vuotias.
15-vuotiaan ei kuulu sairastaa koronavirusta yksin. Tänä keväänä 15-vuotias henkilö ei sitä paitsi voi olla edes missään lukiossa vaan peruskoulussa.
Hohhoijaa kirjoitti:
Ennen vanhaan 60 - luvulla lähdettiin maalta 14- vuotiaana tienaamaan oma elantonsa. Tytöt lähtivät kotiapulaisiksi ja pojat minne vaan pääsivät.
Tämä on totta ja tunnen monta, jotka ovat noin tehneet tai joutuneet tekemään.
Meillä tyttö halusi lähteä lukioon vieraalle paikkakunnalle asumaan yksin omakotitaloon maaseudulle, polttamaan puu-uuneja lämmitykseksi ja tekemään lumityöt itse. Juokseva vesikin oli hieman epävarma oma kaivo, jossa ikivanha pumppu.
Kuraattorit ja sosiaalityöntekijät alkoivat ihmettelemään, mutta niin vain sinnikkäästi asui sen kolme vuotta ja kirjoitti ylioppilaaksi, nyt on valmistumassa maisteriksi ja asuu Helsingissä, ja pärjää varmaan sielläkin.
Eli ei se nyt niin ihmeellistä ole, pärjätä yksin.
Vierailija kirjoitti:
A-Studiossa valitetaan taas kovasti palkoista. Tämän takia tarvitaan työvelvoite kaikille terveydenhoitoalan koulutuksen saaneille. Kyllähän miehetkin velvoitetaan reservistä sotaan. Miksi tämä "biologinen sodankäynti" olisi eri asia ja mahdollistaisi palkalla kiristämisen?
Koska käynnissä on sattumalta samaan aikaan tes-neuvottelut. Siksi media vääntää hoitoalan palkoista juuri nyt, koska niistä neuvotellaan! Sopimus on päättynyt 2vkoa sitten ja mitään työtaistelukeinoja ei ole. Kummasti täällä postilaisia puolusteltiin kun lakkoilivat ennen joulua...
Vierailija kirjoitti:
15-vuotiaan ei kuulu sairastaa koronavirusta yksin. Tänä keväänä 15-vuotias henkilö ei sitä paitsi voi olla edes missään lukiossa vaan peruskoulussa.
Ai ei voi olla ? No meidän nuorin tyttö meni 15-vuotiaana lukioon, täytti 16 vasta keväällä. Ja kuusivuotiaana kouluun.
Hei hoitsut! Mikä sitten on riittävä palkka jos noin 2400 -> euroa ei ole?
Mun silmiä palkkavaatimuksissa on avannut suuresti vaihtaa isosta firmasta PK-firmaan, jossa sen palkan eteen saa _oikeasti_ tehdä töitä, sillä jos ei myy, niin firman lento loppuu lyhyeen. Isommassa pörssifirmassa ja varmaan kunta-alallakin se ihmisten palkkojen todellinen kustannus ja firman tulot voivat sumentua. Sitä saattaa ajatella, että onhan noilla varaa maksaa enemmänkin mulle tästä... Mutta mikä on riittävästi? Miten korkea elintaso tulee olla?
Asiaa sen enempi kommentoimatta ihmettelen vain kuinka kasittamattoman huonosti artikkelin kuvassa hoitajalla on maski naamalla. Ihmekos tuo jos taudit tarttuu kun ei maskia laiteta kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska käynnissä on sattumalta samaan aikaan tes-neuvottelut. Siksi media vääntää hoitoalan palkoista juuri nyt, koska niistä neuvotellaan! Sopimus on päättynyt 2vkoa sitten ja mitään työtaistelukeinoja ei ole. Kummasti täällä postilaisia puolusteltiin kun lakkoilivat ennen joulua...
Postilaisten palkka on nippa nappa 1000€ siinä missä hoitsut saavat kaikenmaailman lisien jälkeen yli 3000€.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä hänelle. Etulinjaan ei tosin Pippa mene urheilulääkärinä.
Pippa on päivystyksessä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postilaisten palkka on nippa nappa 1000€ siinä missä hoitsut saavat kaikenmaailman lisien jälkeen yli 3000€.
Vertaatko oikeasti sairaanhoitajan ja postilaisen työtä?
Mutu ei ole faktaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Helsingissä sh:n peruspalkka 2680e/kk. Tuohon lisät päälle niin ihan hyvä palkka on. Siis tottakai ansaitsevat aivan ehdottomasti lisää palkkaa, mutta ärsyttää kun palkasta puhutaan jatkuvasti huonona. Huonoa tuosta ei saa tekemälläkään. Tuo palkka ei ole huono millään mittarilla.
Sairaanhoitajan palkan pitäisi mennä ihan suoraan työnkuvan mukaan, ei koulutuksen.
Kannattaisi luetella faktoja eikä mutu tuntumaa. Helsingissä sh.n perusliksa ei todellakaan ole 2680€. Olen erikoissairaanhoidossa HUS:lla viiden vuoden kokemus lisällä ja palkkani on 2554€.
Kuule ihan faktaa luettelen. Helsingin kaupungilla on peruspalkka 2686e. HUS:lla surkeat palkat, ihme jos et alan ihmisenä tätä tiennyt.
Hohhoijaa kirjoitti:
Sairastitko yksin koronaviruksen?
No sitähän minäkin. Lopeta vänkytys.
Eikö lapsella ole toista vanhempaa? Isovanhempia? Yksinhuoltajalla pitää olla ilman koronaakin joku joka voi huolehtia alaikäisestä lapsesta jos jotakin sattuu. Korona ei hyökkää yhtäkkiä päälle, ensin ollaan " vähän" kipeitä ja vasta monen päivän päästä saattaa tulla se vaihe jossa tarvitaan tehohoitoa. Sairaanhoitajalla oli aikaa hoitaa asia kuntoon niin että tieto menee sosiaalitantoille ja kuka sitten on se jonka kanssa yksinhuoltaja on sopinut että ottaa lapsen huostaan jos sattuu jotakin sairaanhoitajalle. Eli hänen papereissaan pitäisi vähintään lukea että kotona on alaikäinen lapsi ja kenelle voi soittaa joka ottaa lapsen huostaansa siksi aikaa. Ja rahaa valmiina kuoressa lapsen ruokaa ja muuta tarvetta varten. Jos ei ole ketään niin sossutantat hakevat ja lapsi menee siksi aikaa lastenkotiin tai miksi niitä nykyään kutsutaan. Näissä tapauksissa joissa asioita ei ole hoidettu asianmukaisesti käy usein niin että teini "katoaa". Ei avaa ovea tantoille, menee kaverien luo jne. Välttelee viranomaisia.
Toisinsanoen ihan turha juttu. Hölynpölyä.
Paras tietenkin olisi jos seuraavina vuosina kukaan ei hakeutuisi lähihoitaja- tai sairaanhoitajakoulutukseen. Tehdään vaikka 10 vuoden kokeilu. Mahtaisiko alkaa löytymään kiinnostusta laittaa työolosuhteet ja henkilöstömitoitukset kuntoon? Vai kuitattaisiinko asia itku-parku-meiningillä siitä, kun ei oo rahaa, ja me tarvitaan henkilöstöä, jonka voi vapaasti ylityöllistää, ja päälle vielä haukkua ja syyllistää. Että nyt on sitten pakko ottaa Svetlanat ja Phuangit tilalle, vaikka eivät osaa kommunikoida asiakkaiden käyttämällä kielellä.
t. sairaanhoidosta pois vaihtanut.