Uudenmaan eristäminen oli poliittinen päätös "Jos eristystä jatkettaisiin, pitäisi vastaavasti eristää muitakin epidemia-alueita, kuten Länsi-Pohja tai Kainuu."
Keskusta vaati Uudenmaan eristämisen jatkamista, mutta nyt näyttää siltä että luopui vaatimuksesta, koska Länsi-Pohjan ja Kainuun aivan yhtä perusteltu eristämispäätös olisikin käynyt omiin äänestäjiin. Uudellamaalla oli ja on edelleen kansainvälisestiottaenkin vähän tartuntoja, eli eristämispäätös oli alkujaankin poliittinen, ei niinkään epidemologinen. Vastaavilla luvuilla muualla ei näin merkittävää määrää koskeviin liikkumisrajoituksiin ole rajoitetusti menty. Osloa ja Kööpenhaminaa ei eristetty.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätöksentekijät pitäisi viedä suojamaskit päässä Italiaan tai Espanjaan katsomaan, miten hirvittävä tämä virus oikeasti on. Sen jälkeen pitäisi laittaa dataa kouraan, jossa todetaan konkreettisin esimerkein, miten alueiden eristäminen on suodattanut tämän viruksen käytännössä pois kokonaan.
Ehkäpä sitten Uudenmaan eristäminen vielä hetken aikaa maistuisi.
Mutta ei Länsi-Pohjan, ei kainuun eikä Kiuruveden, koska ne on niinku ihan eri asia = ei oo niitä vihattavia hesalaisia.
Minun puolestani voi eristää useammankin alueen. Terveys ei tunne rajoja.
Ei se auta koska jokaisella maalaisjuntilla on mielestään erivapauksia joten nuo ei noudata mitään rajoituksia.
Kyllä täällä ollaan eristäydytty ihan vapaaehtoisesti.
Ei niinkuin sadat nuoret Porissa ja Uudenmaan rajoille huviautoilevat oululaiset?
Nuo ovat monen sadan kilometrin päässä länsirannikolla, joten en osaa sanoa. Ehkä se on länsisuomalainen tapa?
Vierailija kirjoitti:
Kainuu? Eikös se ollut pitkään ainut maakunta, jossa ei ollut yhtään koronatartuntaa? Se olisi pitänyt eristää muusta Suomesta silloin kun siellä ei vielä tartuntoja ollut.
Eiköhän noita ole joka puolella. Lieviä tapauksia ei vaan testata joten niistä ei tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut maalaiset vihaavat helsinkiläisiä ihan järjettömästi. Ilman tätä virusta, en olisi tiennyt tuotakaan.
Tuo viha ei ole uusi asia. Sitä on ollut aina. Nyt se pääsi vaan hyvin räikeänä ja ilkeänä esiin.[/quote
Eikös suurin osa siellä uudellamaalla ole junan tuomia, jotta itteännekö vihaatte. Olen itse asunut sekä että helsingissä ja pikkukaupungissa. Ei ole kyse mistään vihasuhteesta tässä korona-casessa, vaan suoraan yksittäisten ihmisten välinpitämättömyydestä muita ihmisiä kohtaan, jos rajat avataan.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se leviää isoissa kaupungeissa ihan eritavalla kuin maalla, tässä on myös ajateltu ettei pääsiäsmatkustajat levitä virusta. Ei olisi mitään perustetta esimerkiksi kainuuta eristää koska alueella ei ole kuin kämäinen kajaani ja muu alue pelkkää korpea.
Olen käsittänyt, että lappilaiset, kuten Meri-Lappiin kuuluvat länsipohjalaisetkin, liikkuvat koko pohjois kalotin alueella ja usein on asiaa sieltä myös Ouluun. Vai olenko väärässä? Leviääkö virus Länsi-Pohjasta Ouluun?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen vihapuhe täällä kukoistaa. Lapsellista sakkia, mistä viha uusmaalaisia kohtaan???
Kateus, eivätkä kaiken lisäksi ymmärrä, kuinka paljon pk-seudulta menee rahaa muualle suomeen, jotta kunnat pysyisivät hengissä. Ei riitä aivokapasiteetti näiden kokonaisuuksien ymmärtämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kainuu? Eikös se ollut pitkään ainut maakunta, jossa ei ollut yhtään koronatartuntaa? Se olisi pitänyt eristää muusta Suomesta silloin kun siellä ei vielä tartuntoja ollut.
Oli mutta sitten jatkoivat kansainvälisten hiihtokisojen järjestelyjä siihen saakka että italaiasta ja keski-euroopasta ehdittiin paikalle. Kisoja ei järjestetty, mutta baareissa biletettiin kun kerran turistit ja kisaajat olivat paikalle kaukaa euroopasta päässeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noita ole joka puolella. Lieviä tapauksia ei vaan testata joten niistä ei tiedetä.
Kyllä ne THL:n päivitykset tartantatapauksista jotain osviittaa antaa, katsokaan nyt vaikka Helsinki vs. Turku tai Tampere, Turussa ja Tampereella nyt kuitenkin testataan, vaikka joissain maalaiskaupungeissa ei niin testattaiskaan jatkuvalla syötöllä. Ei ole välttämättä lieviäkään tapauksia niin paljoa, ja ihmiset ovat jossain oppineet jo välttämään kontakteja muihin. Tähän tarvittaisiin poliiseja nyt valvomaan, ei hallitsematon liikennettä uudenmaan rajojen yli.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut maalaiset vihaavat helsinkiläisiä ihan järjettömästi. Ilman tätä virusta, en olisi tiennyt tuotakaan.
Minä asuin Helngissä muutaman vuoden 1980-luvulla. Voi herranen aika sitä ylenkatsetta ja vttuilua, mitä sai kuulla ihan koulutettujenkin ihmisten suusta. Kyseltiin ihan typeriä, että onko teillä miten paljon lypsykarjaa ja eikö ole ihana päästä käymään kahvilassa. Yksikin insiööri kysyi, onko vesijohdot ja viemärit yleisiä. Ihan keskisuuresta kaupungista olin, mutta puhuin eri nuotilla enkä osannut slangisanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asuin Helngissä muutaman vuoden 1980-luvulla. Voi herranen aika sitä ylenkatsetta ja vttuilua, mitä sai kuulla ihan koulutettujenkin ihmisten suusta. Kyseltiin ihan typeriä, että onko teillä miten paljon lypsykarjaa ja eikö ole ihana päästä käymään kahvilassa. Yksikin insiööri kysyi, onko vesijohdot ja viemärit yleisiä. Ihan keskisuuresta kaupungista olin, mutta puhuin eri nuotilla enkä osannut slangisanoja.
Nää suurimmat "stadilaiset" ovat 90 prosenttisesti muualta tulleita ja he ovat enemmän stadilaisia, kuin stadilaiset itse. T. Kolmannen polven stadilainen, joka toivottaa kaikki, mistäpäin hyvänsä tervetulleeksi takapihalleen, jos duuniin ovat tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää suurimmat "stadilaiset" ovat 90 prosenttisesti muualta tulleita ja he ovat enemmän stadilaisia, kuin stadilaiset itse. T. Kolmannen polven stadilainen, joka toivottaa kaikki, mistäpäin hyvänsä tervetulleeksi takapihalleen, jos duuniin ovat tulossa.
Kummasti ne jaksoivat kertoa kuinka monennen sukupolven ajan ovat Helsingissä asuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo viha ei ole uusi asia. Sitä on ollut aina. Nyt se pääsi vaan hyvin räikeänä ja ilkeänä esiin.
On ollut ainakin niin kauan kuin minä olen elänyt eli melkein 60 vuotta. Sain kokea sen jo lapsuudessani eikä ole ikinä kotimaanmatkailu kiinnostanut. Mieluummin vien rahani ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne THL:n päivitykset tartantatapauksista jotain osviittaa antaa, katsokaan nyt vaikka Helsinki vs. Turku tai Tampere, Turussa ja Tampereella nyt kuitenkin testataan, vaikka joissain maalaiskaupungeissa ei niin testattaiskaan jatkuvalla syötöllä. Ei ole välttämättä lieviäkään tapauksia niin paljoa, ja ihmiset ovat jossain oppineet jo välttämään kontakteja muihin. Tähän tarvittaisiin poliiseja nyt valvomaan, ei hallitsematon liikennettä uudenmaan rajojen yli.
Pk-seutulaisethan eivät oikeasti paljon missään Turussa tai Tampereella käy - miksi ihmeessä kävisivät? Riski syntyy siitä kun sieltäpäin rynnitään stadiin huvittelemaan ja sitten palataan takaisin. Sitä liikennettä voisi edelleen rajoittaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen vihapuhe täällä kukoistaa. Lapsellista sakkia, mistä viha uusmaalaisia kohtaan???
Kateus, eivätkä kaiken lisäksi ymmärrä, kuinka paljon pk-seudulta menee rahaa muualle suomeen, jotta kunnat pysyisivät hengissä. Ei riitä aivokapasiteetti näiden kokonaisuuksien ymmärtämiseen.
Kyllä se on nyt uusmaalaiset, jotka kadehtivat muualla asuvia. Ihan senkin takia, että se tartuntariski siellä on paljon suurempi. Tämä on ihan ymmärrettävää kateutta, mutta ei se teitä auta, jos tartunta muuallakin alkaa lisääntyä. Ei muualla asuvat "maalaiset" teitä kadehdi, ei tietenkään. Tottakai olemme tyytyväisiä kun se alue, missä pahin riski on tauti saada, on eristetty, ja pidetään isona riskinä, jos nyt sitten avataan. Kuka siitä loppupeleissä hyötyy. Eikö tavaraliikenne ole kulkenut tähänkin mennessä rajojen yli.
Nyt jos ajatellaan, että kaikilla mahdollisimman hyvä ja turvallinen olo, olisi mielestäni syytä jakaa niitä suojavarusteita kaikille sinne uudellemaalle, me maalaiset voimme tehdä suojaimia itse, kun tartuntariski ei ole niin suuri. Jos teidät nyt suojataan siellä kunnolla, kunnon maskeilla (FFp3 esim.), samoin ne, jotka työnsä puolesta joutuvat sitä rajaa päivittäin ylittämään, ja me noudatamme päivittäistä normaalia hygieniää (käsienpesua ja kontaktien välttämistä), voitaisiin tietyssä aikataulussa saada Suomi ". puhtaaksi". Jos vielä lisätään tietty ulkonaliikkumiskielto (aikarajat, koirankuljetukset ym. välttämättömät menot), ja vaikka koko valtakuntaan, niin eiköhän sillä jo saataisi tilastot aika puhtaiksi. Ulkonaliikkumikiellon myötä poliisit saavat lisää valtuuksia hajoittaa isompia ryhmiä.
Kainuu ja Länsi-Pohja ovat siinä mielessä eri asia kuin Uusimaa, että Uudellamaalla asuu paljon porukkaa, jotka ovat työn vuoksi pakotettuja asuumaan juuri siellä. Kainuussa tai Länsi-pohjan alueella ei tällaisia muualta Suomesta tulleista "siirtotyöläisiä" juurikaan ole, joten sieltä ei lähde ihmisiä "koronaa pakoon" muihin (koti)maakuntiin, ainakaan samanlaisella innolla kuin Uudeltamaalta.
Eli se, miksi Uusimaa piti eristää muusta Suomesta, ei ole ensisijaisesti kantauusmaalaisten vika, vaan muista maakunnista sinne muuttaneiden.
Minä törmäsin tähän vihaan vasta opiskellessani parikymppisenä (Helsingin) yliopistossa. Opiskelijabileet menivät aina samalla kaavalla: maalaiset istui ringissä lattialla hehkuttamassa kotipitäjää ja haukkumassa Helsingin hirveyttä. Vielä vuosikymmeniä myöhemminkin kuulen tasaiseen tahtiin, että Helsingissä ei voi hiihtää, uida, leikkiä metsässä eikä kaivaa savea. Ei ole luontoa, kukkia eikä metsän eläimiä. Eikä lapsiperhe voi asua kerrostalossa. Just.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti ne jaksoivat kertoa kuinka monennen sukupolven ajan ovat Helsingissä asuneet.
Kuhan puhuivat. Mutta olethan jo päässyt yli tuosta, ainakin pahimmasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pk-seutulaisethan eivät oikeasti paljon missään Turussa tai Tampereella käy - miksi ihmeessä kävisivät? Riski syntyy siitä kun sieltäpäin rynnitään stadiin huvittelemaan ja sitten palataan takaisin. Sitä liikennettä voisi edelleen rajoittaakin.
Milläs sitä liikennettä tolla periaatteella voisi rajoittaa, kertoisivat rajalla, että "baariin menossa":D. No, onneksi ravintolat on edelleen kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kainuu ja Länsi-Pohja ovat siinä mielessä eri asia kuin Uusimaa, että Uudellamaalla asuu paljon porukkaa, jotka ovat työn vuoksi pakotettuja asuumaan juuri siellä. Kainuussa tai Länsi-pohjan alueella ei tällaisia muualta Suomesta tulleista "siirtotyöläisiä" juurikaan ole, joten sieltä ei lähde ihmisiä "koronaa pakoon" muihin (koti)maakuntiin, ainakaan samanlaisella innolla kuin Uudeltamaalta.
Eli se, miksi Uusimaa piti eristää muusta Suomesta, ei ole ensisijaisesti kantauusmaalaisten vika, vaan muista maakunnista sinne muuttaneiden.
Pilailetko? Pohjois-Suomessa käydään koko ajan ihan päivittäin rajan yli töissä hakemassa koronatartuntoja Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Minä törmäsin tähän vihaan vasta opiskellessani parikymppisenä (Helsingin) yliopistossa. Opiskelijabileet menivät aina samalla kaavalla: maalaiset istui ringissä lattialla hehkuttamassa kotipitäjää ja haukkumassa Helsingin hirveyttä. Vielä vuosikymmeniä myöhemminkin kuulen tasaiseen tahtiin, että Helsingissä ei voi hiihtää, uida, leikkiä metsässä eikä kaivaa savea. Ei ole luontoa, kukkia eikä metsän eläimiä. Eikä lapsiperhe voi asua kerrostalossa. Just.
Aivan samat kokemukset - ja jos vähänkään ilmaiset kotiseuturakkauttasi tyyliin lapsuuteni oli ihana, kotilähiössäni oli ihanaa porukkaa, tykkään helsingistä niin siitäpä haloo syntyy, sua syytetään ylepileväksi hesalaiseksi joka valehtelee vilä, koska kaikkihan tietävät ettei ainakaan lapsuudessa voi Helsingissä olla mitään hyvää.
Tätä samaa kuulee edelleen myös kulttuuriväen suulla. Se satakuntalainen murrerunoilija Heli Laaksonen kirjoittaa runoja helsinkiläisten kasvottomasta hirveydestä, maakuntalaiset elokuvaohjaajat ja kirjailijat hehkuttavat kotipaikkojaan ja peilaavat niitä helsinkiläisyyden ja Helsingin oletettuun karseuteen jne jne jne.
liekö tässäkin kyse siitä että noin 80% porukasta vie loppujenkin maineen...