Mikä meikkivoide suojakertoimella kun iholla ruusufinni?
Mitä punaisuutta taittavaa meikkivoidetta te muut ruusufinnistä/couperosasta ihosta kärsivät käytette? Suojakerroin olisi kiva koska auringonvalo pahetaa iho-ongelmaa, lisäksi se ettei tuotteessa olisi silikonia olisi erittäin suuri plussa.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Miten ap hoitaa ihoaan? Minulle on tuottanut Ahavan suolapitoiset tuotteet avun. Nyt korona-aikaan en edes putsaa naamaa kuin kerran viikossa, laitan vain suolapitoista voidetta.
Kiitos kysymästä. Kasvot olen alkanut pesemään lactacydilla ( https://www.yliopistonapteekki.fi/lactacyd-duschcreme-hajustamaton-250-… ). Pesen kasvot päivittäin, koska etenkin nenänpieliin tulee usein mätiviä rakkuloita, korostuneesti pms.n aikaan. Pms.n aikaan käytän "mätiviin nenänpieliin" Basironia. Basironista mätiminen kyllä lakkaa, mutta voi pojat tuon hapotuksen jäljiltä nenänpielet ovat arat, punoittavat entisestään ja hilseilevät voimakkaasti. Tilanne onneksi rauhoittuu nenänpielissä muutamassa päivässä Basironin käytön lopettamisen jälkeen, tosin punoitus ja laajentuneet suonet pysyvät. Pesen tyynyjä usein ja laitan arkkupakastimeen muovipussissa päivän ajaksi myös melkein päivittäin ja joka ilta vaihdan puhtaat tyynyliinat. Olen lukenut useista lähteistä, että ruusufinnistä kärsivillä on huomattavasti enemmän talipunkkeja kasvojensa ihoissa niin siitä johtuen tyynyjen kunnossa pitä; saisi sillä sitä talipunkki kantaa hillityski. Tuntuisi turhalta hoitaa illalla kasvojen ihoa ja läntätä pää se jälkeen talipunkkeja täyteen olevaan tyynyyn :D Otsa on inhottavan röpelöinen ja tällä hetkellä toisessa silmässä ruusufinnin aiheuttama tulehdus. Nenän pielistä nousee erittäin näkyviä verisuonia eri suuntiin, näistä ihan ulkopuolisetkin kommentoineet, posket myös kesto kirkkaan punaiset ja kasvoja polttaa. Absolutistiksi aloin noin viisi vuotta sitten eli alkoholi ei osallani ainakaan ole oireita pahentamassa. Aurinkoa välttelen parhaani mukaan ja harvoin saunon. Kesäisin esim ennen pihatöitä laitan kasvoille ja muille ihoalueille Acon aurinkosuojarasvaa. Kun olen halunnut hieman peitellä punaisuutta ja ihon epätasaisuuksia olen käyttänyt Santen pumppupullossa olevaa soft cream foundation meikkivoidetta yhdessä lilylolon blus away irtopuuterin kanssa. Ripsaria, luomiväriä ja huulipunia ja kiiltoja en koskaan käytä. Pahoittelut pitkästä sepustuksesta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten pidä paikkaansa, että aurinko pahentaa aina. Joillain nimittäin aurinko parantaa ruusufinniä. Ihotautilääkärikin sanoin näin, ja itse huomannut saman. Kevätaurinko hetkeksi pahentaa, mutta kesällä ei.
Tämäkin on varmasti yksilöllistä. Minulla pahentaa ja rajusti. Olen super vaalea, ihoni ei varmastikaan edes ilman ruusufinniä sietäisi aurinkoa. Ap
Meikkivoiteen alle pitäisi aina laittaa päivävoide. Helpompi siis niin että suojakerroin on siinä päivävoiteessa. Sitten voi käyttää mitä meikkivoidetta haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten pidä paikkaansa, että aurinko pahentaa aina. Joillain nimittäin aurinko parantaa ruusufinniä. Ihotautilääkärikin sanoin näin, ja itse huomannut saman. Kevätaurinko hetkeksi pahentaa, mutta kesällä ei.
Mutta helahdus iskee sitten alkusyksystä/ loppukesästä. Ehkä jollain on sitten myös aknea joka vähenee auringosta. Itse näen että kyseessä on pieleenmennyt ihon hälytystila joka menee ylikierroksille ja pitkäaikainen aurinkoaltistus loppujen lopuksi pamauttaa ihon "hälyttimet" täysille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on varmasti yksilöllistä. Minulla pahentaa ja rajusti. Olen super vaalea, ihoni ei varmastikaan edes ilman ruusufinniä sietäisi aurinkoa. Ap
Sun kannattaisi ottaa se aurinkosuojavoide ottaa ihan jokapäiväiseen käyttöön, ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Lumenen cc-voide toimii mulla. Ei tee paksua kerrosta, mutta tasoittaa puuterin kanssa ihon sävyä ja epätasaisuuksia tarpeeksi. Suojakerroin 15.
Lumenen meikkivoiteissa ei ole laajaspektristä aurinkosuojaa, joten en suosittele etenkään ruusufinnistä kärsiville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa misshan bb-voide, ainakin iherbista saa sitä.
Hoitaa ihoa, todella voimakas aurinkosuoja ja todella peittävä.
Itse käytän sitä aina, jos iho on ärtynyt ja tarvitsen extrasuojaa sille.
Misshan BB-voidetta myyvät myös useimmat Citymarketit!
Missha käyttää kemiallista aurinkosuojaa, joka ärsyttää erityisesti herkkää ihoa ja voi pahentaa myös tulehdustilaa. Kannattaa kääntyä fyysikaalisen aurinkosuojan puoleen.
Soolantra lääkevoide tappaa niitä punkkeja.
Vähemmän punkkeja-vähemmän tulehdusta.
Siitä lääkärikunta vielä kiistelee kumpi on ensin. ihopunkkeja liikaa -ruusufinni vaiko ruusufinni jolloin ihopunkit lisääntyvät.
Kuitenkin jokin aiheuttaa sen että joidenkin iho lähtee "allergisoitumaan" ja ruusufinni puhkeaa.
Äidilläni oli ruusufinni, nyt minulla päälle 40v.
Äidilläni se meni remissioon pitkällä tetrasykliini+metrodinatsolivoiteella.
Minulla taas toimi Soolantra, mutta tulin raskaaksi ja se piti lopettaa, nyt vain koitan saada aikaiseksi päästä lekuriin uusimaan resepti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikkivoide ei riitä aurinkosuojaksi! Meikkivoidetta ei kukaan käytä sellaisia määriä kasvoilleen että purkissa oleva spf toteutuisi. Aina ns oikea aurinkosuoja alle.
Meinaatko, että edes tuon La Roche Posayn SPF50+ suojakertoimella olevat sävyttävät tuotteet eivät riittäisi itsestään? Ap
Ei riitä. Tässä videossa havainnollistetaan asia siitä miten paljon sitä voidetta tarvitsee jotta ilmoitettu suojakerroin toteutuu
Sävytettyä aurinkosuojaa voi kyllä laittaa tarpeeksi. Se, että on sävytetty ei tarkoita, etteikö sitä voisi levittää tarpeeksi.
Itse suosittelen ehdottomasti meikkivoiteen alle varsinaista fysikaalista aurinkosuojaa. Lisäksi meikki-tai bb-voiteessakin voi vielä olla jokin suojakerroin, niin saa molempien hyödyt. Kuten joku kertoikin, niin se pelkkä meikkivoide ei riitä.
Itselläni on käytössä meikkivoiteen alla Algamariksen aurinkosuoja. Meikkivoidetta tai mineraalipuuteria vaihtelen hiukan sen mukaan, mikä aika kuukaudesta on tai kuinka paljon peittävyyttä kaipaan. Nui meikkivoide on ollut tosi hyvä, mutta on monia muitakin hyviä hiukan edullisimmilla hinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon kaikille vastanneille. Todella hyviä vinkkejä tullut :) Silikonista kysyjälle: en haluaisi tukea ympäristöä saastuttavia tuotteita, tullut vähän liikaa luettua mikromuovin vaikutuksista ympäristössämme. Myös kehoissamme toimivat hormonihäiritsijöinä (ihosta imeytyy elimistön sisälle siihen levitettyjä aineita). Ja vaikka se hetkellisesti ihon saakin näyttämään hyvältä niin en usko, että se sillekään pidemmän päälle tekee hyvää. Ap
Kosmetiikassa käytettävä silikoni on hyvin harvoin muovia.
Ap, olemme toki kaikki erilaisia, mutta omalle iholleni Lactacyd pesuaineena ei sovi sitten yhtään. Ärsyttää, kuivattaa, eikä poista meikkiä saati sitten paksumpia aurinkovoiteita. Suosittelen kokeilemaan seuraavia: Olivia Klein sensitive gel wash, Atopik puhdistusemulsio ja kaurakasvovesi. Ei kuivata, ei ärsytä, ja tuo kaurakasvovesi on aivan ihanan rauhoittava ja kosteuttava.
Sitten toinen suositus. Kokeile sävytettyä aurinkovoidetta meikkivoiteen sijasta. Syy on se, että kuten joku toinen jo totesi, meikkivoidetta (tai edes BB-voidetta) harva tohtii laittaa niin paksua pakkelikerrosta, että se oikeasti suojaisi auringolta. Itse käytän nykyään ainoastaan sävytettyä aurinkovoidetta. Sen päälle laitan vähän meikkivoidetta tai peiteainetta jos on tarve, ja ripauksen puuteria. Toimii erinomaisesti. Minä käytän vain mineraalipohjaisia voiteita, koska kemialliset uv-suojat ärsyttävät. Sinkkioksidi on paras.
Noita tuotteita on kyllä sitten hankalampi löytää. Itse ostan verkkokaupoista. Tällä hetkellä käytössä MD Solar Sciences spf50 mineral balm, ja tykkäsin myös Suntegrity-merkistä (mutta sitä saa vain jenkeistä). Amazonilta löytyy aika paljon sinkkipohjaisia sävytettyjä tuotteita, esim. Mychelle, Australian Gold, Replenix, Skinceuticals... N47 herkkä, punoittava iho ja melasma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikkivoide ei riitä aurinkosuojaksi! Meikkivoidetta ei kukaan käytä sellaisia määriä kasvoilleen että purkissa oleva spf toteutuisi. Aina ns oikea aurinkosuoja alle.
Meinaatko, että edes tuon La Roche Posayn SPF50+ suojakertoimella olevat sävyttävät tuotteet eivät riittäisi itsestään? Ap
Ei riitä. Tässä videossa havainnollistetaan asia siitä miten paljon sitä voidetta tarvitsee jotta ilmoitettu suojakerroin toteutuu
Sävytettyä aurinkosuojaa voi kyllä laittaa tarpeeksi. Se, että on sävytetty ei tarkoita, etteikö sitä voisi levittää tarpeeksi.
Toki, mutta suojakertoimellista meikkivoidetta todella harva laittaa tarpeeksi. Se näyttäisi meinaan aika kamalalta. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missha käyttää kemiallista aurinkosuojaa, joka ärsyttää erityisesti herkkää ihoa ja voi pahentaa myös tulehdustilaa. Kannattaa kääntyä fyysikaalisen aurinkosuojan puoleen.
Onko suositella mitään hyvää fysikaalista aurinkosuojavoidetta ruusufinnistä kärsiville kasvoille? Tuo Acon aurinkorasva, (on fysikaalinen) on todella paksua, kasvot muuttuu ihan vitivalkoisiksi XD Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko suositella mitään hyvää fysikaalista aurinkosuojavoidetta ruusufinnistä kärsiville kasvoille? Tuo Acon aurinkorasva, (on fysikaalinen) on todella paksua, kasvot muuttuu ihan vitivalkoisiksi XD Ap
Itse olen pitänyt eniten cliniquen suojasta, se on fysikaalinen ja suojakerroin oli kai jotain 50, pieni keltavalkoinen purkki.
Ei tee paksua valkoista kerrosta jne.
Eikö ole vähän liioiteltua vaihtaa tyynyliinaa joka päivä??
Tässä arvioitu Suomessa myytäviä tuotteita sävyttävistä aurinkovoiteista.
https://www.is.fi/mystyle/art-2000006137989.html
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä, ne ihopunkkipirulaiset liikkuu iholla yöllä, saattavat jäädä eloon tyynyliinan sisään.
Elävät ihohuokosissa 18 päivää, uusi sukupolvi kuoriutuu muistaakseni viikossa.
Eli jos tulehdus päällä kannattaa kaikki mahdolliset keinot käyttää.
Itse olen suojannut tyynyn myös pölypunkkisuojalla, siitä eivät pääse läpi tyynyn sisään.
Esim https://patjansuojus.fi/tuote/tyynynsuojus-50x60-cm/
Tai
https://www.etola.net/Tuote/makuuhuone/muovitettu_frotee_ja_patjansuoja…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä, ne ihopunkkipirulaiset liikkuu iholla yöllä, saattavat jäädä eloon tyynyliinan sisään.
Elävät ihohuokosissa 18 päivää, uusi sukupolvi kuoriutuu muistaakseni viikossa.
Eli jos tulehdus päällä kannattaa kaikki mahdolliset keinot käyttää.
Itse olen suojannut tyynyn myös pölypunkkisuojalla, siitä eivät pääse läpi tyynyn sisään.
Esim https://patjansuojus.fi/tuote/tyynynsuojus-50x60-cm/
Tai
https://www.etola.net/Tuote/makuuhuone/muovitettu_frotee_ja_patjansuoja…
Ai niin, niillä ihopunkeilla ei ole peräsuolta joten kun ne kuolee kaikki niiden sisuksista jää sitten ihon sisään.
Niistä on löydetty myös olerinius bakteeri ja on teoretisoitu josko iho reagoisi tuohon bakteeriin. Tai sitten suoraan punkkien kitiiniin.