Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen luovuus, keskittymiskyky ja leikki parantunut kotona olon myötä

Vierailija
14.04.2020 |

Olen huomannut, että tämä kotona oleminen on parantanut päiväkodissa muuten olevan lapsen luovuutta. Myös keskittymiskyky ja leikkitaidot ovat kehittyneet.

Aiemmin lapsi ei viihtynyt omien leikkiessä parissa kuin hetken ja hänen oli vaikea saada leikkejä alkuun.

Nyt lapsi rakentaa hienoja leikkimaailmoita leluistaan, voi vaikka kaksi tuntia putkeen leikkiä tavaroillaan innoissaan. Jos menee siihen mukaan, niin ilmoittaa, että älä häiritse, on leikit kesken.

Leikitään ja pelataan kyllä yhdessäkin joka päivä. Mutta aiemmin lapsi tarvitsi enemmän leikkiin johdattamia kuin nyt.

Lapsi myös piirtää enemmän, keksii kuvista pitkiä tarinoita. On itse keksinyt ja tehnyt lautapelejä, jne.

Tuntuu, että lapsen luovuus alkanut todella kukoistaa tämän kotona oleilun myötä!

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lapset kotihoidossa niinkin kauan, että esikoinen meni eskariin ja vuotta nuorempi sisarus aloitti samalla päivähoidon. Parissa kuukaudessa mun luovista, oma-aloitteisista, iloisista, kekseliäistä, keskittymiskykyisistä ja seesteisistä lapsista tuli kaiken tuon vastakohtia. Etenkin luovuuden ja oma-aloitteisuuden tuo laadukas varhaiskasvatus tap*oi pitkäksi aikaa täysin.

Vähän saman ilmiön huomaan nyt: kotiopetuksen myötä väsymys, lyhytpinnaisuus ja levottomuus on poissa. Mulla on kaksi iloista ja seesteistä lasta täällä, joilla kyllä sujui koulussakin hyvin, mutta nyt tämä hyvä tuuli jatkuu aamusta iltaan eikä entisiä iltaitkupotkuraivareita enää ole ollut. Paljon vähemmän myös tulee erimielisyyksiä ja vääntöä nukkumaan käynnistä, ruutuajasta ym.

Pienet piirit, rauhallinen ympäristö, vähän ärsykkeitä ja kotona olo vaan sopii mun lapsille.

Vierailija
42/47 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään päiväkodeissa ja kouluissa on aikuisilla kiire, kovat paineet selviytyä itse kaikesta ja se heijastuu myös asenteisiin lapsia kohtaan. Ei huonosti voiva ja stressaantunut opettaja jaksa oppilaita. Ei ihme, että Pisa-tuloksista huolimatta suomessa koulussa viihtyminen on tutkimusten mukaan huonoa.

Nyt kotona lapset saavat vähemmän negatiivista palautetta ja se heijastuu heti heidän hyvinvointiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä kumma, millaisessa metelissä lapset viettää päivänsä päiväkodissa. Ei aikuisetkaan sellaista jaksa, miksi lapsetkaan..?

Vierailija
44/47 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan samanlainen kokemus. Lapsi oppinut uusia sanoja paljon ja paljon rauhallisempi ja aggressiivisuus vähentynyt. Oppinut kaikenlaisia uusia taitoja ja leikkii pitkäjänteisemmin. Ennen viihtyi leikkien parissa kymmenisen minuuttia ja nyt tekee sitä monta tuntia putkeen. Olisi mielenkiintoista selvittää ihan tieteellisellä tutkimuksella mitkä tekijät ovat tässä taustalla. Olen jotenkin todella liikuttunutkin, aina kuvittelin olevani huono äiti kun lapsi ei tottele ja on vilkas. Opin kyllä arvostamaan itseäni enemmän ja ehkä uskallan sen toisenkin lapsen tehdä.

Vierailija
45/47 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska suurin osa vanhemmista vaatii virikkeitä, ohjauttua toimitaa

Vierailija
46/47 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska suurin osa vanhemmista vaatii virikkeitä, ohjauttua toimitaa

Ehkä tämän kokemuksen myötä uskaltaisi ehdottaa tuota montessoripedagogiikkkaa? Voisi kai sitäkin testailla?

Vierailija
47/47 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsi hyötyy varhaiskasvatuksesta. Siksi varhaiskasvatus on myös kaikkien lasten oikeus.

T: varhaiskasvatuksen opettaja

Laadukkaasta varhaiskasvatuksesta, ei esim. säilömisestä ylisuurissa ryhmissä. Moni varhaiskasvatuksen opettaja tuskailee sitä, että omaa ammattitaitoa on vaikea hyödyntää, jos ryhmä on liian iso, ja niitähän löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä