Suomi oli suojavarustebisneksessä Euroopan huipulla – näin kannattava yritys myytiin, Vaasan tehdas suljettiin ja tuotanto siirrettiin ulkomaille
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/33b9707c-d0fc-4404-abe9-ad249537…
Mä olen kovasti kritisoinut tätä ulkomaille myyntiä, mutta minkäs teet kun myyjä saa ja haluaa niistä aina isot rahat ja kotimaasta ei löydy tarpeeksi pätäkkää ostaa. En tiedä voisiko tätä lainsäädännöllä jotenkin estää, ainakin perustoiminnot pitäisi pystyä pitämään oman maan omistuksessa.
Kommentit (17)
Kokoomuksen ja persujen mielestä ei ole myyty tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisen yrityksen saa myydä kysymättä lupaa poliitikoilta tai muilta ulkopuolisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisen yrityksen saa myydä kysymättä lupaa poliitikoilta tai muilta ulkopuolisilta.
Siksi kaikki pitääkin yksityistää.
Kemirakin oli alunperin valtion suurimmaksi osaksi omistama yhtiö. Suojainvalmistuksen myynti oli tavallaan jatkumoa yksityistämiselle ja valtionyhtiöiden myynnille.
Itse pidän itseäni melko lailla vapaan markkinatalouden kannattajana ja antikommunistina, mutta siitä huolimatta mielestäni pitäisi olla yhteiskunnan omistamaa teollisuutta huoltovarmuuden ja perusinfran kannalta. Hyvin hoidettuna ne voivat myös tuottaa voittoa omistajilleen (=valtiolle).
En aina ole ymmärtänyt, että miksi monet poliitikot haluavat myydä pois terveitä lypsäviä lehmiä.
Valtio voi itse harjoittaa yritystoimintaa ja hankkia sinne työntekijät ja maksaa heille palkat.
Näinhän se on ennen tehnytkin, oli useita valtionyrityksiä.
Mutta valtio luopui noista kaikista, tuli liian kalliiksi, enemmän menoja kuin tuloja.
Samahan se on yksityisilläkin, myydään pois, silloin kun firmasta saa vielä tulosta ja rahaa myymällä sen ulkomaille.
Pallihikihallitukset ovat myyneet pois Suomesta kaiken tarpeellisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ihan valtion yritys. Sdp, kok.,vihreät oli hallituksessa tuolloin. Persut ei.
Vierailija kirjoitti:
Kemirakin oli alunperin valtion suurimmaksi osaksi omistama yhtiö. Suojainvalmistuksen myynti oli tavallaan jatkumoa yksityistämiselle ja valtionyhtiöiden myynnille.
Itse pidän itseäni melko lailla vapaan markkinatalouden kannattajana ja antikommunistina, mutta siitä huolimatta mielestäni pitäisi olla yhteiskunnan omistamaa teollisuutta huoltovarmuuden ja perusinfran kannalta. Hyvin hoidettuna ne voivat myös tuottaa voittoa omistajilleen (=valtiolle).
En aina ole ymmärtänyt, että miksi monet poliitikot haluavat myydä pois terveitä lypsäviä lehmiä.
Sähköverkot, vesi, rautatiet ja tiet ainakin.
Eipä ole kukaan kahteenkymmeneen vuoteen viitsinyt täyttää sitä aukkoa, perustaa uutta suojalaitetehdasta ja palkata niitä entisiä Kemiran osaajia, vaikka olisi tuottava bisnes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ihan valtion yritys. Sdp, kok.,vihreät oli hallituksessa tuolloin. Persut ei.
Siis palstan kommentoijien mielestä "kommunistit" olivat päättämässä.
Vierailija kirjoitti:
Valtio voi itse harjoittaa yritystoimintaa ja hankkia sinne työntekijät ja maksaa heille palkat.
Näinhän se on ennen tehnytkin, oli useita valtionyrityksiä.Mutta valtio luopui noista kaikista, tuli liian kalliiksi, enemmän menoja kuin tuloja.
Samahan se on yksityisilläkin, myydään pois, silloin kun firmasta saa vielä tulosta ja rahaa myymällä sen ulkomaille.
Ei poliitikot ole yhteisen hyvän perässä, ainoastaan oman puolueensa kannattajien. Vaalilupauksia pitää lunastaa ja siihen tarvitaan äkkiä rahaa, velanotosta tulee sanomista. Tähtäin on se neljä vuotta, ei ajatella vaalikautta pidemmälle.
Valtiolla ne tuli liian kalliiksi ennen tehottomuuden takia. Liikaa päälliköitä, liikaa luppoaikaa. Olin 80-luvulla sähköyhtiössä töissä ja parina-kolmena päivänä kuukaudessa oli kiire - silloin kun oli laskutuspäivät - ja muuten kyllästyin niin pahasti, että aloin etsiä muita töitä.
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla ne tuli liian kalliiksi ennen tehottomuuden takia. Liikaa päälliköitä, liikaa luppoaikaa. Olin 80-luvulla sähköyhtiössä töissä ja parina-kolmena päivänä kuukaudessa oli kiire - silloin kun oli laskutuspäivät - ja muuten kyllästyin niin pahasti, että aloin etsiä muita töitä.
Sähköyhtiöt olivat kaupungin, mutta sama asia.
Muistan vieläkin sen media rummutuksen kymmenen vuoden takaa "Suomessa ei tarvita yhtään matalapalkka aloja kaikki tehtaat vaan Kiinaan" ja niinhän niitä lähti
Vierailija kirjoitti:
Muistan vieläkin sen media rummutuksen kymmenen vuoden takaa "Suomessa ei tarvita yhtään matalapalkka aloja kaikki tehtaat vaan Kiinaan" ja niinhän niitä lähti
rummutus on vain kiihtynyt ja iltapävälehdet keskityvät lähinnä kolmeen asiaan: ihkutushömppään, urheiluun ja talousliberalismiin sekä sitä vastustavien mollaamiseen.
Niinpä, Suomessa kun on vallalla tämä markkinatalous, sen sijaan että politbyroo säätäisi mitä tuotetaan ja miten paljon.