Mulla diagnosoitiin keskivaikea uniapnea, ei ihme, että olo on hirveä aamuisin.
Odotan cpap-laitetta, kuinkahan kauan siinäkin menee. Olo on aamuisin niin kamala ja tukkoinen, etten varmaan huomaisi, vaikka korona puhkeaisi.
Kommentit (22)
Hengittäminen on työläämpää maskin kanssa, vaikka paineet olisi kohdallaan eli vaatii tottumista. Usein myös nenä menee hiukan tukkoon iltaisin, joten ajoittain on haasteellista nukkua ja eritoten nukahtaa maskin kanssa. On ollut käytössä nyt 7 kk. Olen laihduttanut 14 kiloa tämän vuoden kuluessa ja vaimo sanoo, etten enää kuorsaa ilman maskiakaan, eikä älykello ilmoita kasvaineista hengityshäiriöistä ilman maskia. Saattaapa olla, että jätänä koko maskin pois, jos tämä laihduttamalla lähtee. Olen nyt jo hoikempi kuin silloin, kun uniapne diagnosoitiin ensimmäisen kerran asentoriippuvaisena ja lievänä eli selällään nukkuessa. Sitten lihoin yli 10 kiloa ja uniapnea paheni keskivaikeaksi, jolloin sain koneen. Uenenlaatu ei ainakaan älykellolla mitattuna parantunut maskin myötä yhtään, vaan vasta laihduttaminen teki sen.
Ap tässä! Olen nyt nukkunut 4 yötä laitteen kanssa ja olen ihan äimän käkenä, miten se auttoi jo ekana yönä, vaikka silloin piti vähän säätää. Laite on uusinta mallia, on automatiikan, kostuttimet ja kaikki. Nukahdan myös nopeasti, kun ikää kuin keskittyy hengittämiseen.
Tuntuu kuin olisi saanut elämänsä takaisin.