Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulla diagnosoitiin keskivaikea uniapnea, ei ihme, että olo on hirveä aamuisin.

Vierailija
14.04.2020 |

Odotan cpap-laitetta, kuinkahan kauan siinäkin menee. Olo on aamuisin niin kamala ja tukkoinen, etten varmaan huomaisi, vaikka korona puhkeaisi.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Toivottavavasti saat sen cpap- laitteen nopeasti, eikä koronakaan iske 🙂.

Vierailija
2/22 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sitten odota mitään yhden yön ihmettä! Laitteeseen tottumiseen voi mennä aikaa. Minulta meni 8 kuukautta, vaikka motivaatio oli katossaan. Kunhan vain käytät sinnikkäästi, kyllä se siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että olet löytänyt syyn ongelmaasi! Ystävällä oli sama ja cpap auttoi kuin taikaiskusta. Tuntee olevansa nyt kokonaan eri ihminen.

Vierailija
4/22 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tädillä diagnosoitiin uniapnea suunnilleen kaksi vuotta sitten. Hänellä epäiltiin muistisairautta, kun muistitestien tulokset heikkenivät, mutta syynä olikin uniapnea.

Vierailija
5/22 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten diagnosoitiin? kotona jollain piuhoilla vai unilabrassa?

Vierailija
6/22 |
14.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon aamuoloon helpottaa vähän syvähengitys, näin ainakin itsellä. Mulla vaikea uniapnea.

Maskin käyttöön pitää opetella, se ei onnistu hetkessä. Mulla kesti 25v löytää oikea maski! Vaadi kostutinmalli. Istu vaikka illalla katsomassa telkkaria maskin kanssa jotta unohtaisit srn. Muuten voi ruveta hyperventiloimasn kun vahtii hengitystä.

Väsymykseen ei auttanut mutta yörefluxiin kyllä ja unet on pidentyneet jopa 5 tuntiin

Vierailija
7/22 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä joutuu odottamaan heinäkuun loppupuolelle... Eilen tuli kutsu keuhkopolille. Voi ei, mite n kauan. Meinaan kyllä soittaa sinne ja yrittää aikaistaa.

Ap

Vierailija
8/22 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten diagnosoitiin? kotona jollain piuhoilla vai unilabrassa?

Keuhkopolille asennettiin piuhat ja keskusyksikkö, loput kotona. Ajastin oli asennettu siihen, miten arvioin nukkumisaikani. Ihan hyvin sain nukuttua, tosin 30 hengityskatkosta tunnissa. Katkosten pituus 15-26sek.

Vierailija
9/22 |
16.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja olin kuorsannu 60% nukkumisajasta. Sekä selällään että kyljellään.

Ap

Vierailija
10/22 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ylipainoa tai vatsaontelon rasvaa? Jos on laitetta odottaessasi kannattaa tehdä edm. asioiden eteen töitä.

Vierailija
11/22 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni laitteeseen tottumiseen muutama päivä. Laitoin alussa maskin liian tiukalle ja nenän varteen tuli pari pientä rakkulaa, joten päätin pitää pari yötä väliä ja nukkua ilman laitetta. Yksi yö riitti ja tajusin, miten valtava hyöty laitteesta on. On ihan käsittämätöntä nukkua yö ilman jatkuvaa vessassa juoksemista ja herätä aamulla virkeänä.

Myös minulla oli alkuun paniikki ja tukehtumisen tunne laitteen käynnistyksen yhteydessä. Kannattaa laittaa kaikki valmiiksi paikalleen, laittaa pää tyynyyn ja tasata hengitys sekä pulssi ennen käynnistystä. Jos laite alkaa puskea ilmaa paineella ennen nukahtamista, minä sammutan sen hetkeksi ja laitan uudestaan päälle. Ja jos maski falskaa, niin hihnoja ei kannata kiristää entisestään vaan kokeilla löysyttämistä. Itse nukun laitteen kanssa yöt illasta aamuun ja joskus päikkäritkin, mutta nelisen tuntia yössä on riittävä määrä.

Vierailija
12/22 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laittaa siitä laitteesta se uniajastin päälle. Se aloittaa silloin ihan tosi hennolla ilmavirralla ja esim. 30 min kuluttua vasta aloittaa sillä oikealla teholla. Sen ajan siis voi itse valita. Näin on helpompi tottua maskin käyttöön eikä ahdista.

Itsellä todella vaikea uniapnea ja mä totuin maskin käyttöön ihan muutamassa yössä. Tuo auttaa mua niin paljon, että en edes halua nukkua ilman sitä, edes päikkäreitä.

Vierailija
13/22 |
17.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin laitejonossa, mutta aika peruttiin koska korona, joten vuokrattiin laite yksityiseltä uniklinikalta, googlaamalla löytyy. Hyvin toimii ja auttoi kuin taikaiskusta!

Vierailija
14/22 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa koronan alussa peruttiin aika laitteen hakuun ja käyttökoulutukseen. Viime viikolla sain laitteen, kun olivat unipolilla saaneet luvan ottaa yksittäisiä vaikeita tapauksia. Muutaman yön perusteella, olen tottunut laitteeseen suht hyvin, laitteen käynnistäessä ilmanpaine ei juurikaan enää ahdista. Tuo aikaisemmin tullut vinkki, että tekee siihen ajastukseen, että nostaa painetta pikkuhiljaa auttaa. Muutaman kerran olen yöllä herännyt, kun olen vaihtanut asentoa ja letku tullut käden tielle. Nyt toivon, että rupeaa helpottamaan väsymykseen.

Vierailija
15/22 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jippii, mulle soitettiin äsken keuhkopolilta, että sain peruutusajan tälle viikolle! Ihanaa, koska mulla on loma, pääsen sinne helposti ja voin totutella laitteeseen rauhassa muutaman viikon.

Ap

Vierailija
16/22 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä kenelläkään todettu uniapneaa, mutta hoito muuten, kuin tuolla laitteella?

Onko kukaan päässyt laitteesta eroon esimerkiksi laihdutuksen tms. avulla, vai joudutteko käyttämään laitetta loppuelämän?

Ja oliko uniapnean johdosta muita oireita, kuin väsymys (esimerkiksi nenäoireita)?

Ja ap:lle tsemppiä hirveästi ja hyvä, että olet saanut ongelmaasi apua.

Vierailija
17/22 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse totuin laitteeseen viikossa. Olen käyttänyt kohta vuoden, enää ei nukuta päivällä yhtään.

Vierailija
18/22 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä kenelläkään todettu uniapneaa, mutta hoito muuten, kuin tuolla laitteella?

Onko kukaan päässyt laitteesta eroon esimerkiksi laihdutuksen tms. avulla, vai joudutteko käyttämään laitetta loppuelämän?

Ja oliko uniapnean johdosta muita oireita, kuin väsymys (esimerkiksi nenäoireita)?

Mulla on todettu. Kokeilin laitetta, en tottunut siihen ollenkaan ja yöt jäi täysin unettomiksi. Pakko oli jättää pois. Painoin silloin 110 kg joten päätin laihduttaa, josko siitä olisi jotain apua. Nykyään painan 60 kg, eikä minulla ole enää mitään apneaoireita. Samalla katosi jatkuva lievä räkäisyys ja tukkoisuus ja kurkkurefluksi.

Vierailija
19/22 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on todettu. Kokeilin laitetta, en tottunut siihen ollenkaan ja yöt jäi täysin unettomiksi. Pakko oli jättää pois. Painoin silloin 110 kg joten päätin laihduttaa, josko siitä olisi jotain apua. Nykyään painan 60 kg, eikä minulla ole enää mitään apneaoireita. Samalla katosi jatkuva lievä räkäisyys ja tukkoisuus ja kurkkurefluksi.

Kiitos vastauksesta. Itse kärsin jatkuvasta nenän tukkoisuudesta, joka on varmasti monen tekijän summa (rakenteellista vikaa, allergiaa, kuivaa huoneilmaa, ylipainoa), joka aiheuttaa kuorsaamista. Kuorsaan siis suu kiinni ja nenä menee osittain tukkoon öisin ja tämä tietenkin vaikuttaa unenlaatuun ja virkeyteen. Minulla on siis myös ylipainoa, jota aktiivisesti pudotan, mutta eihän tämä väsymys tietenkään tee projektia kovin helpoksi. On positiivista tietää, että pelkällä painonpudotuksellakin on mahdollista saada unenlaatua paremmaksi.

Vierailija
20/22 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti monta viikkoa sohlata asetusten kanssa, että sain viriteltyä sen härvelin jotenkin siedettäväksi. Kolme erilaista maskia. Se oli surkuhupaisaa ja ihan kamalaa, mutta vaihtoehto, eli nukkua ilman sitä härveliä, oli vielä kamalampi. Nyt yhden vuoden jälkeen minulla on viha-rakkaussuhde siihen kammotukseen: yöt on yhden vuoden jälkeen edelleen tympeitä sen härvelin kanssa, mutta päivät on sata kertaa parempia.