Oikeesti, valehteeko kaveri, ei kai kukaan työnhakija voi olla näin pöljä?
Hänellä on työpaikka auki, pienessä firmassa, jossain päin Suomea. Kolmessa hakemuksessa oli ensisijaisesti painotettu sitä, että työpaikka on uhan alla menettää ja tullut lomautus koronan aiheuttaman työn vähenemisen takia. No hän kertoi heittäneensä ne hakemukset heti sivuun eikä edes vaivautunut katsomaan ansioluetteloa. Ei kertonut tarkempia yksityiskohtia ja hakemuksia on tullut paljon. Toki tää paikka oli ilmoitettu avoimeksi jo maaliskuun puolella ja aloitus viivästyy tai ei ehkä otakaan ketään, riippuu tilanteesta, mutta hakemuksia on tullut kuulemma niin paljon, ettei olisi laittanut kovin julkisesti auki, jos olisi arvannut. En tiedä missä oli auki, en ole tullut kysyneeksi. Ajattelin automaattisesti että olisiko ollut työkkärin sivuilla, mutta onhan niitä paljon muitakin. Kuulemma on jo poistanut ilmoituksen.
Jos jollekin tulee mieleen miksi en itse hakenut: Minulla on työpaikka muualla, enkä ole lomautusuhankaan alla ainakaan vielä. Ei tarvinne edes selitellä enempää siitä, ettei ole lähellekään omaa alaani.
Kommentit (30)
Miten niin painotetaan? Jos alussa kerrotaan, miksi tämä ihminen hakee nyt työtä ja missä elämäntilanteessa hän on, miten se on painottamista. Ehkä sellaiselle rekryäjälle se on sitten painottamista, joka ei jaksa lukea kahta riviä pidempää hakemusta.
Ihan kaikissa työnhakuoppaissa sanotaan, että hakemuksessa pitää kertoa itsestään ja miksi hakee työpaikkaa. Olen aiemminkin ihmetellyt, kun jotkut rekryt naureskelevat ja haukkuvat hakijoita, jotka aloittavat kertomalla reilusti, että ovat olleet pari vuotta lasten kanssa kotona. Heti alkaa itku "miksi tämän pitäisi kiinnostaa". No siksi, koska siinä hakija kertoo juuri senhetkisestä tilanteestaan ja motiivistaan hakea työtä. Rekrytoijat ovat sitten tyhmiä.
Hakemuksessahan nimenomaan kerrotaan taustatietoja, joita ei cv:ssä näy. Mitä varten se hakemus pitää laittaa, jos cv:ssä näkyvä osaaminen on tärkeintä? Ai niin. Koska ne rekrytoijat etsivät niitä viihdyttäviä sirkuspellejä. Olisihan se nyt ikävää valita hakija faktojen ja aitojen motiivien takia.
Aloitusta lukiessani minulla meni heti alkuunsa pää pyörälle....
Oikeastaan moni rekrytoija ottaa mieluummin töihin sellaisen, joka on jo valmiiksi töissä, kuin työttömän. Noista hakemuksista tulee selväksi, että ovat töissä sekä lomautuksen takia voivat aloittaa työt vaikka heti (ilman kuukauden irtisanomisaikaa). Ihan fiksu maininta. Mutta jos oli koko hakemuksen keskeisin asia niin siinä on menty pieleen.
Eli jo hakemuksen alussa työnhakija kertoo, ettei oikeasti edes halua tarjottua paikkaa, vaan hakemus on tehty TE-keskuksen vaatimusten täyttämiseksi. Ei kyse ole hakijan tyhmyydestä, vaan byrokratiasta. En minäkään nyt lomautettuna ja ehkä jo muutaman viikon kuluttua töihin palaavana kovinkaan järkeviä hakemuksia laittelisi, vaan juurikin sen ehdottoman minimin mikä vaaditaan että saa päivärahan.
Vierailija kirjoitti:
Hakemuksessahan nimenomaan kerrotaan taustatietoja, joita ei cv:ssä näy. Mitä varten se hakemus pitää laittaa, jos cv:ssä näkyvä osaaminen on tärkeintä? Ai niin. Koska ne rekrytoijat etsivät niitä viihdyttäviä sirkuspellejä. Olisihan se nyt ikävää valita hakija faktojen ja aitojen motiivien takia.
CV on lista koulutuksesta ja työkokemuksesta. Ei se kerro osaamisesta kuin suuntaa antavasti.
Eikä tärkeimpänä syynä pidä painottaa sitä, että on työtön, se ei vaan ole se oleellisin asia. Suurin osa tällä palstalla ei edes tajua, että pk-yrityksissä ei ole mitään ammattirekrytoijia, ei aina isommissakaan - vaikka tämän pitäisi olla perustietoa tämänkin. Lähinnä niitä on suuryrityksissä ja vuokrafirmoissa. CV:ssä näkyy aukot työhistoriassa. Miten todistat työnantajalle, että jäit 1.4 työttömäksi pandemian takia, etkä siksi, että olet surkein ja laiskin työntekijä, varsinkin jos firma ei ole pistänyt kokonaan lappua luukulle?
Hakemuksessa kerrotaan lyhyesti, ja ytimekkäästi miksi olisi hyvä juuri siihen työpaikkaan ja jos tekee sen vakuuttavasti, sitten työnantaja katsoo tarkemmat tiedot CV:stä, olisiko tämä tyyppi sopiva. Jos teidän pitää kysyä miten, oliskohan se työnhakukurssi kuitenkin aika tarpeellinen? Työttömyyden syy ei kerro mitään siitä, miksi henkilö olisi sopiva johonkin työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin painotetaan? Jos alussa kerrotaan, miksi tämä ihminen hakee nyt työtä ja missä elämäntilanteessa hän on, miten se on painottamista. Ehkä sellaiselle rekryäjälle se on sitten painottamista, joka ei jaksa lukea kahta riviä pidempää hakemusta.
Ihan kaikissa työnhakuoppaissa sanotaan, että hakemuksessa pitää kertoa itsestään ja miksi hakee työpaikkaa. Olen aiemminkin ihmetellyt, kun jotkut rekryt naureskelevat ja haukkuvat hakijoita, jotka aloittavat kertomalla reilusti, että ovat olleet pari vuotta lasten kanssa kotona. Heti alkaa itku "miksi tämän pitäisi kiinnostaa". No siksi, koska siinä hakija kertoo juuri senhetkisestä tilanteestaan ja motiivistaan hakea työtä. Rekrytoijat ovat sitten tyhmiä.
Rekryajat ne valinnat tekee, joten heidän näkemys on se jolla on merkitystä.
Olen tuossa asiassa joutunut opastamaan sisartani, joka oli vuosia lasten kanssa kotona. Syy työelämästä poissa olalle kannattaa tuossa tapauksessa mainita, mutta mahdollisimman lyhyesti. Eikä ensimmäisenä missään nimessä.
Lomautettu on menossa takaisin entiseen paikkaan mutta voi jäädä jos uusi on parempi. Kunhan mainitsivat vaikka eihän se työhakemukseen kuulu.
No tässä pari vertailukohtaa, keksin itse, ei kovin hyvä tuo jälkimmäinenkään, mutta en jaksa nyt panostaa
"Haen tätä työtä, koska työpaikkani lomautti henkilöstön pandemian vuoksi huhtikuun alussa" - aha, muuten ei olisi hakenut, no katsotaanpa ensin onko täällä oikeasti kiinnostuneita
"Kiinnostuin paikasta, koska minulla on juuri sopiva koulutus ja työkokemus, kuten ansioluettelostani selviää". hmmm. vilkaisenpa ansioluetteloa
Aika moni on tainnut hakea töitä painottamalla "olen parempi työtön kuin muut, koska pandemia on aiheuttanut työttömyyteni :D"