Jäätävä, muita jäätävän ärsyttäviä sanoja ja sanontoja, joita käytetään ihan liikaa joka paikassa?
Kommentit (198)
Tavoitteenasetanta.
Paitsi että on yleinen, niin on ärsyttävä jo itsessään. Eihän mikään muukaan sana lopu -tanta. Miksei voi sanoa "tavoitteiden asettaminen"?
Viiltävä
Jäätävä
Hyytävä
Oravanpyörä. Orava + pyörä liittyvät toisiinsa mitenkä ?
Jäätävä ja huikea on kyllä tämän listan kärjessä tällä hetkellä. Niitä käytetään ihan koko ajan, siis myös ihmiset puhuu niin, välittömästi särähtää korvaan ja koko henkilö inhottaa :D
Mun kesto-inhokki on myös " mistä näitä xxx sikiää/tulee". Hyi että se ärsyttää.
Ei ole kaikki inkkarit kanootissa/muumit laaksossa.
Herne/palkokasvi nenään.
Hiekkaa pimpissä.
Uniikki lumihiutale.
Ei tarkoita enää mitään, kun sitä niin moni käyttää. Ja tulee suoraan jostain alt-right-ääliöitä USA:sta.
Täten kiellän sanan pärske.
Samoilla tulilla myös sanan sanoittaa.
Ai että, terveisiä menneistä henkilöstöinfoista.
Askelmerkit ja lentokorkeus, kun niistä puhutaan kvartaalitalouden yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tässä koronakriisissä on ärsyttänyt sana "romahtanut". Milloin on minkäkin maan terveydenhuolto "romahtanut" vaikka näkyy kyllä toimivan, vaikkakin ajoittain kaoottisesti. Hoidossa on kuitenkin porukkaa ja lääkärit ja hoitajat tekevät työtään. Joten mikä on se romahtamisen määritelmä? Mulle romahtaminen merkitsisi sitä, että lakkaisi toimimasta kokonaan, ja niinhän ei ole Italiassakaan käynyt.
Tyypillistä sensaatiohakuisuutta siis tuokin sananvalinta.
Vähän samaa sukua kuin "räjähtää" tai "räjähtää käsiin" , esim. syntyvyys kehitysmaissa räjähtää käsiin.
Kyllä minä sinulle käsiin räjähtämisen näytän.
T. Rivo-Riitta
Vierailija kirjoitti:
Sanoittaa. Se tarkoittaa vain lyriikoiden kirjoittamista, ei lapselle tai lapsesta lässyttämistä.
Se on itseasiassa muuttunut merkitykseltään niin paljon, että ei voi enää käyttää lyriikoiden tekemisen yhteydessä.
Ihanaa
yksi viime vuosien ärsyttävin on toivottaa ihanaa sitä ja ihanaa tätä, esim.
Ihanaa ruokahalua
Ihanaa pääsiäistä
Ihanaa kissaristiäistä
Johonkin se voi sopia, mutta kyllä Hyvää ruokahalua on edelleen toimivampi.
isossa kuvassa
tilannekuva
tulokulma
kulma
arjessa
käsipareja
lisäkäsiä
Mua ärsyttää ihmisistä ja eläimistä epäkunnioittavan kuuloiset sanat neutraalin sanan sijaan, etenkin kun niitä käytetään keskellä muuten normaalia puhetta, ikään kuin synonyyminä eikä haukkumasanana.
Lapsista: k*kara, p*nska, ä*ärä.
Naisista: ä*mä, muija, akka.
Miehistä: (yritin keksiä, ei tullut mieleen).
Eläimistä: rakki, elukka.
(Viestin lähetys ei onnistu ilman sensurointia.)
niinku
sillee
ulkomaanohjelmissa like ja you know?
Vierailija kirjoitti:
Olen todella kyllästynyt ilmaisuun "Huutonaurua" tai "huutista". Typerää.
Naurista 😂😂😂
Jälkikasvu. Inhoan tuota sanaa!! Niinku kyseessä olis joku ylimääränen uloke, eikä lapsi.
Aviomies/vaimo matskua! Ihan ku ihminen olis jotain materiaalia ja pelkkä objekti.
Fiilikset/fiilarit, tätä oon inhonnut lapsesta saakka.
Bonusperhe/lapsi.
"Miten meni noin niin ku omasta mielestä?" Miksi tätä jatkuvasti viljellään?
Muija, muikkeli, ukko, akka, mutsi, ämmä, broidi jne
Nais/miesoletettu: voiko enää tyhmempää olla?
Muun sukupuolinen: Mikä on tämä mystinen muu sukupuoli? Miten eroaa kehon toiminnoiltaan naiseen/mieheen verrattuna?
Olla paksuna.
Raksuja, siukkuja, jaksuhaleja jne
Turvaväli
Herkullinen, kun kyse ei ole ruoasta, vaan esimerkiksi näkökulmasta tai mielipiteestä johonkin asiaan. Tätä viljeli puheviestinnän opettajani eräällä kurssilla. Hän käytti lukuisia muitakin ketjussa jo mainittuja ilmaisuja, kuten 'jumpata', 'palastella', 'ottaa koppi' ja 'tulokulma'. En ottanut kyseisiä ilmauksia osaksi omaa ulosantiani...
Ärsyttävimpiin sanoihin olen törmännyt tällä palstalla. Kammottavin hirvitys on sana "muikkeli". Mitä se tarkoittaa? Muijaa?
Iltapäivälehtien tapa uutisoida julkkisten kuolinilmoituksia:
Koskettava kuolinilmoitus
"Tämä". Siis ainoana sanana kommentissa.
Jos ei ole muuta sanottavaa, eikö voisi sanoa mieluummin "samaa mieltä"?
Myös "komppaan" on kummallinen sana, mistä lie tullut.