Sinä joka puhut "päiväkodin tädistä" tms. - miksi?
En ole koskaan ymmärtänyt tädittelyä tai sedittelyä. Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kysyn, miksi jotkut aikuiset käyttävät tuollaista kieltä? Mielestäni se vaikuttaa ammattitaitoa väheksyvältä, varsinkin jos aikuinen käyttää näitä nimityksiä puhuessaan toiselle aikuiselle. Lapsen suusta tuon vielä ymmärtää, mutta toisaalta sekin on yleensä opittu vanhemmalta. Itse en käytä lasteni kuullen näitä nimityksiä, vaan olen opettanut että täti on vanhemman sisko. Kaupassa työskentelee myyjiä eikä kaupan tätejä, kirjastoissa kirjastohoitajia eikä kirjastotätejä. Sama pätee moneen muuhun ammattiin.
Kommentit (69)
Miksei? Mä olen kirjaston täti siinä missä tytär on päikyn täti. Molemmissa on myös setiä. Me nyt vaan ei olla enää poikia ja tyttöjä.
Päiväkodin ja neuvolan täti -nimityksiä näkee aikuisten keskustelupalstoilla. Silloin ei keskustella lasten kanssa. Aika usein keskusteluissa puhutaan työntekijöistä ikävään sävyyn ja koetaan työntekijöiden tehneen jotakin väärin. Luulen, että tulliin tädittely liittyy ammattilaisten toiminnan mitätöimiseen.
Kaikki aikuiset ja aikuiseksi miellettävät perheen ulkopuoliset ihmiset ovat lapsille setiä ja tätejä.
Ei lapsi osaa jäsentää mitään ammatteja ja se on lapselle helppoa ja luonnollista kutsua tädiksi/sedäksi. Siinä on kyse vain siitä että lapsi ymmärtää eikä siitä että aikuinen ihminen puhuisi yleisenä nimikkeenä tarhan tädeistä.
Olen 20v ja olen ollut ensimmäisen kerran vieraalle lapselle täti jo 16 vuotiaana. Ei se siinä tilanteessa tarkoita että lapsen mielestä olen keski-ikänylitättänyt kukkahattutäti-Monika. Olen sille lapselle aikuinen naispuolinen henkilö jonka nimeä hän ei tiedä. Tyttö ja nainen taas ovat hankalasti erotettavissa milloin vielä puhutaan tytöstä ja milloin naisesta. Varsinkaan lapsi ei sitä erota.
Yksi valmennettavani kerran kysyi minulta odottaako minun lapseni minua sitten aina kotona kun olen pitämässä heille harjoituksia. Olin silloin 18 ja asuin kotona eikä tosiaan ole lapsia. Sitä ei se 8-vuotias lapsi kuitenkaan samalla tavalla jäsennä vaan hyvinkin ajattelee että olen aikuinen ja että minulla on oma perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalle tädittely on varmaan ihan ok siitä syystä, että hän ei alun alkaenkaan ole korkeasti koulutettu, eli tädittelyllä ei väheksytä häntä. Ja arkkitehti taas on joka tapauksessa hyvin arvostettu, eli hän voi ottaa tädittelyn kevyestä ja jopa huumorilla. Sen sijaan korkeasti koulutettuun varhaiskasvattajaan kohdistettuna tädittely on puhdasta halveksuntaa, millä lytätään häntä ja annetaan olettaa, että varhaiskasvattajana voisi toimia kuka tahansa.
Ero on siis siinä, että varhaiskasvattajat ovat jo ilmankin tädittelyä sorrettu ryhmä jota halveksutaan.
Mutta tottahan se on, että varhaiskasvattajana voi toimia kuka tahansa.
Vaikka välivuotta viettävä teini.
Teini ei osaa laatia varhaiskasvatussuunnitelmaa.
Veikkaan että osaa.
Vierailija kirjoitti:
Ala käyttää vastaavaa nimitystä heistä, työpaikka x:n täti/setä. Arkkitehtitoimiston täti. Vaativaa asiantuntijatyötä tekevä setä.
Tämä käy vallan mainiosti silloin, kun heistä puhutaan lapsille. Toimiston täti piirtää meille uuden talon. Pankin setä antaa meille asuntolainaa. Tämä on lapsenkieltä.
En minä puhuttele päiväkodin työntekijöitä tädeiksi tai sediksi silloin, kun keskustelen heidän kanssaan kahden kesken, mutta lapselleni sanon kyllä, että mene antamaan kättä tädille, että päästään lähtemään. Samoin puhun lapselleni kaupan tädistä tai kirjaston sedästä jne. enkä kirjastovirkailijasta tai hyllyntäyttäjästä tai laitoshuoltajasta, vaikka en näiden ihmisten kanssa itse käytäkään lapsenkieleen kuuluvia nimityksiä.
Minusta päiväkodin "aikuinen" on todella kolkko nimitys. Siihen ei liity millään tavoin hoiva, jota päiväkodissa kaiketi annetaan. Se on vain ikään liittyvä sana. Onneksi minun lapseni päiväkodissa on tätejä ja setiä. Suoraan sanottuna en edes tiedä, kuka heistä on opettaja, erityisopettaja, hoitaja ja hoitoavustaja, eikä se minua edes kiinnosta. Lasta se kiinnostaa vielä vähemmän. Hänelle kaikki ovat tasa-arvoisesti tätejä ja setiä, turvallisia ihmisiä siinä hoitolaitoksessa, johon hänet joka arkipäivä kiikutan työpäiväni ajaksi.
Täti on täti paitsi jos sillä on munaskut niin sitten on setä.
Nyt kun on ollut puhetta sukupuolineutraaliudesta, en oikeasti uskalla nimittää tuntemattomia tädeiksi tai sediksi. Ties vaikka sieltä tulee kiukkuisena vastauksena "oletitko juuri sukupuoleni". Lisäksi nykynuoriso tuntuu herkkänahkaisilta enkä viitsi täditellä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on ollut puhetta sukupuolineutraaliudesta, en oikeasti uskalla nimittää tuntemattomia tädeiksi tai sediksi. Ties vaikka sieltä tulee kiukkuisena vastauksena "oletitko juuri sukupuoleni". Lisäksi nykynuoriso tuntuu herkkänahkaisilta enkä viitsi täditellä.
Nuoriso itse puhuu nais- ja miesoletetuista nykyään. Sekä tyttö- ja poikaoletetuista.
Ei taas tätä aihetta.
Meinaatko ihan oikeasti että lapselle pitäisi puhua lastenhoitajasta ja lastentarhanopettajasta? Vai pitääkö vetää vielä vaikeammaksi että lähihoitaja joka on suuntautua lapsiin ja nuoriin ja sitten sosionomi/kasvatustieteiden maisteri?