Sinä joka puhut "päiväkodin tädistä" tms. - miksi?
En ole koskaan ymmärtänyt tädittelyä tai sedittelyä. Ihan puhtaasta mielenkiinnosta kysyn, miksi jotkut aikuiset käyttävät tuollaista kieltä? Mielestäni se vaikuttaa ammattitaitoa väheksyvältä, varsinkin jos aikuinen käyttää näitä nimityksiä puhuessaan toiselle aikuiselle. Lapsen suusta tuon vielä ymmärtää, mutta toisaalta sekin on yleensä opittu vanhemmalta. Itse en käytä lasteni kuullen näitä nimityksiä, vaan olen opettanut että täti on vanhemman sisko. Kaupassa työskentelee myyjiä eikä kaupan tätejä, kirjastoissa kirjastohoitajia eikä kirjastotätejä. Sama pätee moneen muuhun ammattiin.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalle tädittely on varmaan ihan ok siitä syystä, että hän ei alun alkaenkaan ole korkeasti koulutettu, eli tädittelyllä ei väheksytä häntä. Ja arkkitehti taas on joka tapauksessa hyvin arvostettu, eli hän voi ottaa tädittelyn kevyestä ja jopa huumorilla. Sen sijaan korkeasti koulutettuun varhaiskasvattajaan kohdistettuna tädittely on puhdasta halveksuntaa, millä lytätään häntä ja annetaan olettaa, että varhaiskasvattajana voisi toimia kuka tahansa.
Ero on siis siinä, että varhaiskasvattajat ovat jo ilmankin tädittelyä sorrettu ryhmä jota halveksutaan.
Sorrettu ryhmä?? Töitä riittää vaikka kuinka paljon, sekö on sortamista? Ei se arvostus tuolla nouse että olette jatkuvasti julkisesti itkemässä pikkumaisesti. Nyt kannattaa kasvattaa sitä selkärankaa ja itsetuntoa ja lakata itkemästä mitättömistä asioista. Keskittykää siihen varhaiskasvatukseen. sekin näyttää monella olevan hukassa. Työ on täsmälleen sitä samaa oli titteli mikä hyvänsä. Palkka ei nouse siitä että lapset kutsuu teitä hienommalla tittelillä eikä vanhempien arvostus työtänne kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon nykyisin "päikyn aikuinen", yritän välttää tädiksi kutsumista.
Esim nimellä heistä harvoin puhun, kun en muista/tiedä kaikkien nimiä. Lapsi aloitti syksyllä uudessa päikyssä.Tuo on hyvä. Sukupuolineutraali.
Paloaikuinen, haasteaikuinen, vesiaikuinen (horoskooppi), veikkauksen asia-aikuinen, onhan näitä.
Miksi sitten kuitenkin on opettaja eikä koulun täti? Vai onko opettajakin halventava? Pitäisikö olla jokin yleissivistyksen ammattilainen?
Vain suomalainen voi olla niin tittelin kipeä, varmaan kassalla työskenteleviä pitää alkaa kutsua maksuliikenneasiantuntijoiksi? Eikö ole ihan se ja sama millä ammattinimikkeellä kutsutaan, riittää kun itse tietää mitä työkseen todella tekee?
Vierailija kirjoitti:
Kaupan kassalle tädittely on varmaan ihan ok siitä syystä, että hän ei alun alkaenkaan ole korkeasti koulutettu, eli tädittelyllä ei väheksytä häntä. Ja arkkitehti taas on joka tapauksessa hyvin arvostettu, eli hän voi ottaa tädittelyn kevyestä ja jopa huumorilla. Sen sijaan korkeasti koulutettuun varhaiskasvattajaan kohdistettuna tädittely on puhdasta halveksuntaa, millä lytätään häntä ja annetaan olettaa, että varhaiskasvattajana voisi toimia kuka tahansa.
Ero on siis siinä, että varhaiskasvattajat ovat jo ilmankin tädittelyä sorrettu ryhmä jota halveksutaan.
Mutta tottahan se on, että varhaiskasvattajana voi toimia kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin noloa, kun päiväkodin täti ottaa itseensä, kun häntä sanotaan päiväkodin tädiksi.
Huono itsetunto näyttää alan työntekijöillä olevan. Ei se arvostus kasva nimitystä muuttamalla vaan työnsä hyvin tekemällä ja jättämällä epäolennaiset julkiset narinat (nimityksestä) pois. Jos ei kestä tädiksi kutsumista, kannattaa vaihtaa alaa.
Tämä tädittelystä pahastuminen tuntuu koskevan lähinnä nuorempia lastentarhanop... eikun anteeksi varhaiskasvatuksen opettajia. Muille työntekijäryhmille kuten lastenhoitajille se on ihan ok tulla kutsutuksi tädiksi.
Ja syyhän tähän on se, että jos ihminen on käynyt yliopiston ja päätynyt silti tavalliseksi vaipanvaihtajaksi, niin ei ihmekään, jos hänellä on tarve hakea itselleen lisäarvostusta titteleillä brassailemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka välivuotta viettävä teini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka välivuotta viettävä teini.
Teini ei osaa laatia varhaiskasvatussuunnitelmaa.
Miksi juuri päiväkodin työntekijöille tuo tädittely olisi niin herkkä paikka? Minusta on ihan söpöä, kun mua kutsutaan labrantädiksi, vaikka olenkin nuorehko nainen. Aika tönkköä, jos olisi jokin pakko kutsua mua bioanalyytikoksi.
Päikyn täti ei ole mikään aidosti akateeminen ihminen, vaan on kyse hömppätieteestä. Tädittely osoittaa työntekijälle hänen todellisen paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala käyttää vastaavaa nimitystä heistä, työpaikka x:n täti/setä. Arkkitehtitoimiston täti. Vaativaa asiantuntijatyötä tekevä setä.
Heitä ei haittaa yhtään.
Voin uskoa tuon sitten kun joku ihan vakavissaan sanoo ammatikseen vaikka toimiston täti tai yliopiston setä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri päiväkodin työntekijöille tuo tädittely olisi niin herkkä paikka? Minusta on ihan söpöä, kun mua kutsutaan labrantädiksi, vaikka olenkin nuorehko nainen. Aika tönkköä, jos olisi jokin pakko kutsua mua bioanalyytikoksi.
Se johtuu siitä, että päiväkodin työntekijöitä aliarvostetaan jo valmiiksi. Ajatellaan, että kouluttamatonkin voi hoitaa lapsia päiväkodissa, vaikka todellisuudessa sillä päiväkodin työntekijällä saattaa olla jopa maisterintutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siitä, että päiväkodin työntekijöitä aliarvostetaan jo valmiiksi. Ajatellaan, että kouluttamatonkin voi hoitaa lapsia päiväkodissa, vaikka todellisuudessa sillä päiväkodin työntekijällä saattaa olla jopa maisterintutkinto.
No onpa herkkää. Mielestäni ei ole mikään yllätys, että päiväkodista törmää tädittelyyn, koska usein lapsille puhutaan, että aikuiset ovat tätejä tai setiä. Ei sen tarkoitus ole loukata sitä aikuista.
Siis mikä se oikea nimike sitten olisi? Aina saa lukea näitä valituksia, ettei saa sanoa päikyn täti, mutta ei kerrota mikä oikea nimitys olisi. En tosiaan tunne kaikkia päiväkodin työntekijöitä, mutta usein tarvitsee lapselle puhua näistä ihmisistä. Lastentarhanopettaja kuulostaa oudolta, koska ei ole lastentarhaakaan, ja joku varhaiskasvatustyöntekijä nyt on ilmiselvästi liian pitkä ja kankea ilmaisu. Lisäksi en tiedä mikä kenenkin koulutustaso on. Miten siis sanon lapselle: anna se lappu jollekin .........lle. (Ja huom. paikalla on myös vanhempia ja muita aikuisia, eli aikuinen ei ole riittävä erittely).
lapsille hyvä nimitys. olisi vähän ihmeellistä jos joku aikuinen tosissaan puhuisi aina jostain tarhatädistä, kaupantädistä tms. minuakin sanottu tädiksi, ei paljoa haittaa.
Sehän on hellittelynimi! Lapsille halutaan tunneside hellittelynimen kautta hoitajaansa. Ole onnellinen tätinä tai setänä! Se on kunnia-asia. Samoin kuin äitinä tai isänä tai mummona ja pappana olo.
Äitihenkilö kirjoitti:
Siis mikä se oikea nimike sitten olisi? Aina saa lukea näitä valituksia, ettei saa sanoa päikyn täti, mutta ei kerrota mikä oikea nimitys olisi. En tosiaan tunne kaikkia päiväkodin työntekijöitä, mutta usein tarvitsee lapselle puhua näistä ihmisistä. Lastentarhanopettaja kuulostaa oudolta, koska ei ole lastentarhaakaan, ja joku varhaiskasvatustyöntekijä nyt on ilmiselvästi liian pitkä ja kankea ilmaisu. Lisäksi en tiedä mikä kenenkin koulutustaso on. Miten siis sanon lapselle: anna se lappu jollekin .........lle. (Ja huom. paikalla on myös vanhempia ja muita aikuisia, eli aikuinen ei ole riittävä erittely).
Työntekijä? Jos et itse sano olevasi työpaikkasi täti, en tiedä miksi muitakaan pitäisi sellaisiksi sanoa.
Siksi että:
- lapsi ei tunne ammattinimikkeitä, ja minäkään en voi tietää, kuka esimerkiksi siellä päiväkodissa on hoitaja ja kuka lastentarhanopettaja. Tai kuka on kiireapulainen siellä kirjastossa ja kuka ihan akateemisen tutkinnon suorittanut kirjastonhoitaja. Entä jos menetkin kutsumaan myyjäksi kauppiasta itseään, eikös se ole paljon loukkaavampaa kuin täti/setä? On helpompaa käyttää pienelle lapselle puhuessa yleissanaa täti/setä, siinä ei ainakaan mene mokaamaan ja tituleeraamaan ketään väärällä nimikkeellä.
- jopa ihan suomen kielen ylin auktoriteetti Kielitoimisto tunnistaa tuon yleismerkityksen sanalle täti. Jos et usko, katso kielitoimistonsanakirja.fi. Täti EI tarkoita pelkästään isän tai äidin siskoa, sillä on myös aikuista tarkoittava merkityksensä.
- täti on maailman sivu ollut hyvä synonyymi rouvalle/neidille ja liudalle ammattinimikkeitä. Se on siis perinteikäs. Minäkin olen mielelläni asuintaloni lapsille "naapurin täti", ei haittaa yhtään.
Pidän itse asiassa aika omituisina ihmisiä, jotka jaksavat täsrä keuhkota vuodesta toiseen. Saatteko kilarit, jos teidän siviilisäätynne arvioidaan väärin tai koulutusasteenne?
Ylipäänsä kanssakäyminen olisi kivempaa ja jopa oma mieliala parempi, kun ei odottaisi muiden osaavan lukea ajatuksia ja loukkaantuisi, kun he eivät niin väistämättä osaa tehdä.
Eli: elämässä on ap oikeitakin ongelmia, mitä jos keskittyisit niihin?
Äitihenkilö kirjoitti:
Varhaiskasvattaja tai varhaiskasvatuksen asiantuntija ovat oikeita ja yleispäteviä nimikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Äitihenkilö kirjoitti:
Työntekijä? Jos et itse sano olevasi työpaikkasi täti, en tiedä miksi muitakaan pitäisi sellaisiksi sanoa.
Työntekijä on kyllä todella kalsean oloinen nimike ihmiselle, joka hoitaa lapsia huolella joka päivä. Ja työntekijöitähän ne päiväkodilla näkyvät keittäjät, siivoajat, vahtimestarit ja remppamiehetkin ovat.
Minusta olisi outoa, jos tulisin kutsutuksi "työntekijäksi" muutoin kuin työnantajani taholta. Minulla on ammattinimike, jota käytetään. Mutta lasten ollessa kyseessä kävisi "täti"-liite ihan hyvin. Sööttiähän se olisi. Tosin tätä nyt ei tapahdu, koska en ole työssäni tekemisissä lasten kanssa.
No mäkin oon ollut mm. "kahvilan täti" ja "infon täti". Useammin kuitenkin "respan tyttö", vielä ihan nykyäänkin. En ottanut tuosta "kahvilan tädistä" itseeni silloin parikymppisenä enkä ota tuosta "respan tytöstäkään", vaikka olen jo 36v. Ne on oikeastaan pienimmät asiat mun työssä, joista itseensä voisi ottaa. Ei tätä elämää jaksaisi, jos joka sanaan pitäisi puuttua. Ja positiivisempi ilmaisu vaikka "meidän respan tyttö" on mun mielestä kuin vaikka "se aulapalvelija siinä meidän respassa". :-D