Miksi niin harva matkaa Venäjällä?
Mikä siinä mättää? Itse olen käynyt siellä usein.
Kommentit (50)
Itse ainakin matkustan sinne joskus ja ei ole mitään maata vastaan.
Ankeaa ja likaista, asiat toimii huonosti, ei kunnollista infraa, isot erot kaikissa asioissa esim tiet välillä hyviä, välillä surkeita, vesi paskaista ja ruoan laatu heikkoa. Venäläiset naiset ovat erittäin töykeitä suomalaisille naisille mutta mielistelevät suomalaisia miehiä. Ällöttää nähdä rikkaus ja köyhyys vierekkäin; yhdessä kohdassa palatsi ja vieressä joku ihan paska röttelö, molemmissa asuu (arvokas) ihminen.
Jotenkin nuo asiat kuvastavat sitä miten isot erot ihmisten välillä siellä on ja miten korruptio kukoistaa, köyhimmistä ihmisistä ja perusasioista ei huolehdita yhtään.
Ainiin ja kokemukseni rajoittuvat Länsi-Venäjälle jossa olen käynyt paljon, muualla voi toki olla paremmin mutta sinne asti en ole vielä päässyt.
T. Äskeinen.
En halua matkailemalla tukea sortajavaltiota.
Isäni vietti siellä monta vuotta. Kaksi viikkoa pärjäsi lumella ja näkkileivällä. Kerran ehdotin, että lähdetään käymään Leningradissa. Hän vastasi, "minä olen ollut sillä puolella rajaa ihan tarpeeksi"
Miksi haluaisin alikehittyneeseen sortajavaltioon kun sivistyneitäkin maita on tarjolla?
Nirppanokka asenteella ei kannatakaan matkustaa Venäjälle, vaan pysyä kotona.
En ole käynyt kuin Pietarissa, mutta oli hyvin vaikuttava kaupunki, positiivisessa mielessä. Todella ainutlaatuinen.
Ja mitä Viisumiin tulee, niin ilman viisumia pääsee.
Olen epäluuloinen enkä uskalla matkustaa Venäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Ankeaa ja likaista
Pietari on kyllä Suomea monin verroin puhtaampi ja siistimpi. Siellä ei putoa mäkkärin paperit tai tupakka-aski niille sijoilleen, eikä maleksita kaupan ovien edessä räkälammikossa.
Hieno maa, mutta ne venäläiset.
No, on tuossa totuuden siemen, koskien suurkaupunkien asukkaita. Maalaiset ovat kivoja.
Minulle riittää hyvin se syyksi, ettei venäläisiin voi luottaa.
IS:ssä oli juuri eilen juttu tästä aiheesta tehdystä kirjasta. Kannattaa lukea.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006472472.html
Minulle nämä asiat ovat olleet selviä jo -60 luvulta lähtien, kun oma isäni kertoi minulle venäläisistä. Hän oli sodat käynyt ja myöhemmin siellä työn vuoksi pakosta vieraillut.
Myöhemmin siellä on öljyn ja muiden luonnonrikkauksien myynnillä saaduilla rahoilla rakennettu komeammat kulissit, mutta kansa ja miten he muista ajattelevat on edelleen sama. Se näkyy teoissa ja puheissa kaiken aikaa.
En ymmärrä miksi ihmeessä sinne vapaaehtoisesti kukaan haluaisi matkustaa tai olla heikäläisten kanssa muutenkaan tekemisissä.
Niin kauan kuin lehdistönvapauden ja demokratian tuhonnut diktaattori Putin on vallassa niin en Venäjälle mene.
Tietty Krim on myös palautettava Ukrainalle ja trollitehtaat suljettava.
Jaa mistähän johtuu? Ehkä siitä samasta miksi käytännössä kukaan ei osta venäläisiä kuluttajatuotteita.
Niin olen minäkin. Vaihtaisin vaikka minkä etelänmatkan Venäjään. Ja niin olen tehnytkin. Olen minä muuallakin matkustellut, mutta missään en ole kokenut sellaisia elämyksiä, mitä Venäjällä liikkuessani. Muistojen laarit on jo kukkuroillaan.
Kaikki järjestyy, aina. Jos ei muuten, niin koko kylä tulee ja järjestää.
Vaatii tietysti asennetta. Sitähän ei kaikilla ole.