Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy filosofilta

AV:n päivystävä filosofi
12.04.2020 |

AV:n päivystävä filosofi vastaa kysymyksiin pienessä maistissa. Erityisalaani ovat mielenfilosofia, metafysiikka ja kielifilosofia, mutta keskustelen mielelläni muistakin aiheista. Koulutukseni on analyyttisen filosofian alalta; eksistentialismia, fenomenologiaa jne. tunnen heikosti.

Antaa tulla kysymyksiä filosofiasta tai muista aiheista. :)

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollako vai eikö olla?

Vierailija
2/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kieltä "kääntää"? Vai käännämmekö kieltä jatkuvasti, siis niin, että Jukka puhuu jukkaa ja Masa kuulee sen masaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat yleisimpiä puheessa käytettäviä virhepäätelmiä?

Vierailija
4/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytätkö omasta mielestäsi filosofilta?

Vierailija
5/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on elämän tarkoitus?

Miten purkaa itse luomiaan mielen rajoitteita?

Miten tulla onnelliseksi?

Vierailija
6/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työtä teet?

Vierailija
7/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko?

Vierailija
8/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollako vai eikö olla?

Kysymys implikoi, että kysyjä voi vaikuttaa siihen, onko hän vai eikö hän ole. Esimerkiksi kivi ei voi sen paremmin vaikuttaa omaan olemassaoloonsa - oletan nyt, että kysymys on nimen omaan olemassaolosta eikä muista olla-sanan merkityksistä - kuin esittää yllä olevaa kysymystäkään.

Ihmispersoonan voitaneen katsoa olevan olemassa syntymästä kuolemaan. Siten kysymys koskee oman elämänsä päättämistä, eli vulgaaristi ilmaistuna itsemurhaa. Mielestäni itsemurha voi joissakin tilanteissa olla perusteltu ja oikeutettu. Ei siis voida kategorisesti sanoa, että "olla" olisi aina oikea vastaus kysymykseen. Vastaus riippuu siis kysyjän olosuhteista kysymyksen esittämisen hetkellä.

Vierailija
9/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitä lyhyesti, mitä on mielenfilosofia.

Vierailija
10/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko kieltä "kääntää"? Vai käännämmekö kieltä jatkuvasti, siis niin, että Jukka puhuu jukkaa ja Masa kuulee sen masaksi?

Mielestäni tällaista Jukka-Maisa -käännöstä ei ole. Jukka ja maisa sekä puhuvat että ajattelevat samalla, julkisella suomen kielellä. Mitään käännöstä ajatuskielen, puhekielen ja uudelleen kuulijan ajatuskielen välillä ei tapahdu. En ole nähnyt mitään vakuuttavaa evidenssiä julkisesta kielestä erillisen ajatuskielen olemassaolon puolesta.

Julkisia kieliä sen sijaan voi - ehkä epätäydellisesti - kääntää toisille julkisille kielille. Myös esimerkiksi sinfoniaorkesterin soitossa tapahtuva nuottikirjoituksen kääntäminen soitinten tuottamiksi ääniksi on eräänlaista kielen kääntämistä.

Vierailija
11/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy toinen filosofi! Haluatko kysyä minulta jotain?

Vierailija
12/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi leikit filosofia? Jos kuitenkin olet oikeasti filosofi niin vastaa tähän. Onko kotisi vain kolo, viihdytkö siellä. Tosin filosofistahan on yhdentekevää viihtyykö hän vai ei- mutta eikö se ole hyvä kolo joka tapauksessa.

Vierailija
13/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat yleisimpiä puheessa käytettäviä virhepäätelmiä?

Tämä olisi oikeastaan empiirisen tieteen kysymys. Pitäisi tutkia puhujia ja puhetta havainnoimalla.

Yleisiä virhepäätelmiä on varmasti monia, ja niiden yleisyys vaihtelee kontekstista ja kulttuurista toiseen. Erinomainen esitys yleisistä virhepäätelmistä sisältyy Bagginin ja Foslin Philosopher's Toolkit -teokseen.

Olen pahoillani, etten osannut vastata kysymykseesi.

Vierailija
14/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näytätkö omasta mielestäsi filosofilta?

Näytän mielestäni jokseenkin stereotypiseltä filosofilta. Olen keski-ikäinen mies, minulla on pitkät hiukset ja parta, ja pukeudun yleensä epäformaalisti.

Vierailija
15/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ne antiikin filosofit oikeassa siinä, että tämä elämä on vain luolan seinälle heijastunut kuva, vai miten se menikään...?

Olen siis vain lukion käynyt.

Vierailija
16/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on elämän tarkoitus?

Miten purkaa itse luomiaan mielen rajoitteita?

Miten tulla onnelliseksi?

Elämällä voidaan tarkoittaa (ihmis)yksilön elämää tai biologisen elämän ilmiötä yleensä. Nähdäkseni kummallakaan ei ole mitään ulkopuolelta asetettua tarkoitusta. Ihmisyksilöllä on vapaus määrittää omat päämääränsä ja tavoitteensa, jotka muodostavat hänen elämänsä tarkoituksen. Elämän ilmiöllä, kuten muillakaan luonnon ilmiöillä, ei ole tarkoitusta, ne vain ovat.

Muut kysymyksesi kuuluvat enemmän psykologian alaan, mutta veikkaukseni on, että suunnitelmallisuudella ja realistisella tieteelliseen tietoon perustuvalla ajattelulla pääsee pitkälle.

Vierailija
17/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä teet?

Olen oikeastaan ex-filosofi, koska en enää tee filosofian alan töitä. Olin filosofian alalla apurahatutkijana ja tuntiopettajana yliopistossa, kunnes kyllästyin epävarmoihin pätkätöihin. Nyt olen alanvaihtaja ja opiskelen oikeustiedettä. Eli tällä hetkellä en tee mitään työtä vaan olen (keski-ikäinen) opiskelija.

Vierailija
18/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko?

Olet olemassa. Olla-verbiä käytetään monessa eri merkityksessä. Olemassaolo (eksistenssi) on yksi sen merkityksistä. Jos pystyt kirjoittamaan av:lle, niin välttämättä olet olemassa.

Toinen olla-verbin merkitys on esimerkiksi kopula: "a on P". Sinä olet mitä luultavimmin esimerkiksi ihminen ja suomen kielen taitoinen.

Vierailija
19/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitä lyhyesti, mitä on mielenfilosofia.

Mielenfilosofiassa tutkitaan kysymyksiä ihmismielen olemassaolosta ja sen suhteesta ruumiiseen. Tärkein kysymys on, onko olemassa ruumiista erillistä mieltä, vai onko mieli vain ruumiin osa tai toiminto (funktio).

Usein kiistellään fysikalismin ja psykofyysisen dualismin välillä. Fysikalismin mukaan kaikki, mitä maailmassa on, on fysikaalista, eli karkeasti ottaen sellaista, jota fysiikan tiede pystyy tutkimaan. Psykofyysisen dualismin mukaan fysikaalisten asioiden lisäksi on olemassa psykologisia tai mentaalisia (mielellisiä) asioita, jotka ovat jossakin mielessä irrallisia tai erillisiä fysikaalisista asioista. Esimerkiksi havaintokokemusten, kuten punaisen värin näkemisen kokemuksen, voidaan ajatella olevan joko sama asia kuin jokin aivojen aktivaatiotila, tai jokin tästä aivojen tilasta erillinen mentaalinen otus, joka vain kausaalisesti liittyy aivojen tilaan.

Vierailija
20/26 |
12.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä löytyy toinen filosofi! Haluatko kysyä minulta jotain?

Kiva huomata, että AV:lla on muitakin filosofeja.

Oletko yliopistotutkija? Minä koin tutkija-aikoinani filosofian tutkimuksen lopulta aika turhauttavaksi, kun vaikutti siltä, että kansainvälisesti arvostetut professorit vain kaivautuvat juoksuhautoihinsa ja keksivät mitä älyttömämpiä argumentteja jonkin metafyysisen hölynpölyn puolustamiseksi. Ja sen takia uuden oikeasti ihmiskuntaa hyödyttävän tiedon saaminen tuntui kovin vaikealta, kun kaikki aika meni keksittyjen hölynpölyteorioiden välisten kiistojen selvittelyyn. Tämä voi johtua siitä, että toimin nimen omaan metafysiikan alalla, ehkä muilla filosofian aloilla on tervejärkisempää meininkiä. Onko sinulla ollut samanlaisia turhautumisen ja arkielämästä vieraantumisen kokemuksia, ja jos on niin miten olet pärjännyt niiden kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi