Miehen käytös ahdistaa. Mustasukkaisuudestani on tullut ongelma.
Tekisi mieli keskustella miehen kanssa, jotta hän ymmärtäisi minua paremmin mutta ajattelen sen vain pahentavan hänen tulkintaansa minusta.
Oloni on hämmentynyt ja loukattu, sillä en ole mielestäni ansainnut tällaista kohtelua.
Myönnän olevani mustasukkainen mutta yritän kaikin tavoin peittää sen. En halua sen hallita parisuhdetta ja tiedän, että teen vain itselleni hallaa kun ajatukseni menevät joskus liiottelun puolelle sen suhteen.
Minä olen vain oppinut olemaan tarkkaavainen ja varovainen koska olen tullut joskus todella pahasti satutetuksi kun ensimmäisessä parisuhteessa minua petettiin useaan kertaan ja siinä oli jopa ystäviäni mukana.
En kanna kaunaa ja olen onnellinen, että suhde loppui mutta se kyllä iski aika syvälle ja nykyään se vaikuttaa sitten niin, että pelkään vieläkin joutuvani samojen tilanteiden äärelle.
Kumppanissa ei ole vikaa ja tiedostan sen, siksikin annan ajatusten tulla ja mennä ohi sitten jos sellainen mustasukkaisuuspiikki minussa iskee. En ala syyllistämään saatika muuten ottamaan asiaa esille, käsittelen ajatukseni yksin ja sitten ne menevät ohi ihan yhtä nopeasti kun tulivatkin.
En halua tehdä suurta numeroa mistään turhasta.
Mutta mies sitten käytöksellään jotenkin saa tilanteet aivan liiotelluiksi, mielestäni.
On sanonut, että huomaa kyllä minusta joskus jos olen mustasukkainen ja saattaa puhua sitten esimerkiksi siitä tilanteesta hyvin seksuaalisävytteisesti kuten puhua siitä, kuinkakohan moni sitäkin on lykkinyt jne. ja jatkaa tilannetta vielä kotona jotenkin minua tahallisesti ärsyttäen.
Sitten kun saa minut ärsyyntymään niin haukkuu sairaalloisen mustasukkaiseksi.
Yritän selittää ja puolustautua, etten mielestäni edes ole tehnyt numeroa mistään mutta hän halusi tuoda asian esille ja ihan tahallaan tehdä minusta puolustuskyvyttömän sekä huumorintajuttoman kun en asiaan liittyviä vitsejäkään ymmärrä.
Yksi esimerkki tällaisesta tilanteesta:
Olimme menossa illanviettoon ja olin laittautunut kunnolla.
Saimme kyydin, jossa oli useampia naisia ja he olivat todella mukavia.
En todellakaan ole tuollaisissa tilanteissa mustasukkainen.
Mutta miehen käytös oli vaan mielestäni aika kuivaa. Hän sitten tokaisi, että tekisi mieli kertoa yksi vitsi mutta suutut kuitenkin. No pyysin kertomaan niin sanoi, että minä voisin lähteä niin hän jäisi naisten kanssa keskenään.
Heheh...
No olin hiljaa ja mies jatkaa. Kertoo taas kuinka sairaan mustasukkainen olen kun en ymmärrä hänen vitsejään, kylässä vielä kertoo tilanteen ja kaverilleen haukkuu minun reaktioon sekä painottaa kuinka sairas olen.
Tiedän kuinka naurettavaa tämä on ja nytkin itkettää kun kirjoitan tätä.
Siis kun edes mielestäni en ole tehnyt mitään väärää vaan mies ajaa minut tilanteisiin joissa ahdistun ja saa minut häpeämään itseäni.
Voisin ymmärtää vitsit jos ne oikeasti olisi kevyesti ja hyvällä tarkoituksella mutta mielestäni tuon tarkoitus onkin loukata ja saada oloni turvattomaksi.
Olen niin yksin tuollaisissa tilanteissa ja aivan sama mitä sanon niin tulkitaan niin, että minussa on jotain perustavanlaatuista vikaa.
Olen kyllä miettinyt, että olenko sitten sairas, en edes itse tajua kuinka sairas ja loukkaantuminenkin on typerää.
Vähän vaikeaa tulkita mitään kun en tiedä sitten minussa vika ja aiheutanko turhaa pahennusta.
Kertokaa te mielipiteenne.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Minusta sinun kannattaisi istuttaa mies puheille kanssasi. Kerro hänelle, että sinulla on huonojen kokemusten takia työstettävää mustasukkaisuuden tunteiden kanssa. Kerro hänelle, että toivot häneltä tukea siihen. Kerro, että hänen tämän hetkinen käytöksensä lisää sinun pahaa oloa. Kerro, että jos sinulla on huono olla hänen kanssaan etkä saa häneltä tukea, niin lopetat teidän suhteen.
Miehesi on ajattelematon ja kiusaa sinua tahallaan, koska ei ymmärrä sinua ja tunteitasi. Joten sinun täytyy kertoa ne hänelle.
Ap:n tarinan perusteella mies ei ole ajattelematon, vaan ymmärtää naisystäväänsä ja tämän tunteita. Haluaa härnätä ja riepotella toista. Todella epäterveellä pohjalla oleva parisuhde.
Ap, mietihän nut vielä, että oletko tuollaisen kohtelun arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille.
Tämän kaiken olen tiennyt kyllä, tiedän, että tämä on väärin minua kohtaan.
Halusin teiltä vain varmistuksen ettei tunteitani voi vähätellä ja alistaa nurkkaan, olen epäillyt omaa mielenterveyttäni.
Tuo on jotenkin typerää toisen ihmisen pienentämistä sekä aliarvioimista.
Kaikenlaista sitä on tullut pohdittua mielessäni tämän parisuhteen aikana, emme me sovi yhteen vaikka olen yrittänyt ihan täysillä satsata tähän hommaan ja omasta mielestä ansaitsen jotain ihan muuta.
Haluan vain pois, ei tämä tästä muutu.
Ap
Hei Ap! Mitä olet tehnyt pois lähtösi eteen?
Vierailija kirjoitti:
Minusta sinun kannattaisi istuttaa mies puheille kanssasi. Kerro hänelle, että sinulla on huonojen kokemusten takia työstettävää mustasukkaisuuden tunteiden kanssa. Kerro hänelle, että toivot häneltä tukea siihen. Kerro, että hänen tämän hetkinen käytöksensä lisää sinun pahaa oloa. Kerro, että jos sinulla on huono olla hänen kanssaan etkä saa häneltä tukea, niin lopetat teidän suhteen.
Miehesi on ajattelematon ja kiusaa sinua tahallaan, koska ei ymmärrä sinua ja tunteitasi. Joten sinun täytyy kertoa ne hänelle.
Ei todellakaan kannata eikä tarvitse. Kenenkään ei tarvitse perustella, miksi ei saa kiusata. Kukaan ei saa kiusata ketään. Ilkeä surkimushan tuo mies on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan kannata eikä tarvitse. Kenenkään ei tarvitse perustella, miksi ei saa kiusata. Kukaan ei saa kiusata ketään. Ilkeä surkimushan tuo mies on.
Minusta se kuuluu normaaleihin käytöstapoihin kertoa, että mikäli miehen käyttäytyminen jatkuu entisellään, niin ap lähtee suhteesta. Vai pitäisikö häipyä mitään kertomatta?!
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mitä?!! "Hän sitten tokaisi, että tekisi mieli kertoa yksi vitsi mutta suutut kuitenkin. No pyysin kertomaan niin sanoi, että minä voisin lähteä niin hän jäisi naisten kanssa keskenään." Mikä tuossa oli vitsi?
Minkä ihmeen takia olet tuollaisen miehen kanssa?
Oma puolisoni sanoi kerran seurustelumme alkuaikoina, kun menimme ravintolaan, että "hän istuukin tähän missä pääsee lähelle kauniita, nuoria naisia". Sanoin hänelle, että minusta tuo oli mautonta ja epäkunnioittavaa minua kohtaan, jonka seurassa hän siellä on. Sen jälkeen hän on ymmärtänyt, että minä en pidä tuon kaltaisesta huumorista, eikä ole sellaista jatkanut. Jos sinun miehesi tietää, ettet pidä tuollaisista "vitseistä" mutta kokee pakottavaa tarvetta jatkaa niitä, niin kyse on henkisestä väkivallasta. Miksi olet miehen kanssa, joka ei arvosta sinua ja halua, että sinulla on HYVÄ olla?
(Ja kyllä, voin itse olla tuossa mielessä tosikko, mutta en pitele häntä väkisin vaan ihan on ollut vapaus vaihtaa koska tahansa toisenlaiseen. Jostain syystä tuntuu kuitenkin haluavan olla minun kanssani.)
Täytyy muistaa, että meillä on tässä vain ap:n versio, eikä kokonaiskuvaa.
Entä jos tuo miehen tapa (epämiellyttävä ja asiaton, kyllä, totta kai!) onkin tapa kostaa ja ap on oikeasti todella mustasukkainen? Entä jos tuo on keino antaa takaisin kaikista niistä kerroista kun ap lähtee tyttöjen kanssa ulos ja osoittaa miehelle paikkansa "älä odota valvomassa, ties ketä komistuksia on odottamassa..." tai "äläkä sit kutsu tänne ketään naisia tai lennät pihalle"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät että ap ei ole?
Ja sinä siedät tuon miehen käytöstä, koska ... ?
Etkö tiedä mistään paremmasta? Ei se riitä, että vain toinen osapuoli panostaa parisuhteeseen ja toinen vain tekee kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se kuuluu normaaleihin käytöstapoihin kertoa, että mikäli miehen käyttäytyminen jatkuu entisellään, niin ap lähtee suhteesta. Vai pitäisikö häipyä mitään kertomatta?!
Hutkit ohi. Sitähän en kommentoinut.
Joopa joo. Toivon tosiaan että nämä aihe vapaan parisuhdekuvaukset ovat provoja. Miksi joku eläisi vapaaehtoisesti ilkeän ja julman ihmisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mitä?!! "Hän sitten tokaisi, että tekisi mieli kertoa yksi vitsi mutta suutut kuitenkin. No pyysin kertomaan niin sanoi, että minä voisin lähteä niin hän jäisi naisten kanssa keskenään." Mikä tuossa oli vitsi?
Oma puolisoni sanoi kerran seurustelumme alkuaikoina, kun menimme ravintolaan, että "hän istuukin tähän missä pääsee lähelle kauniita, nuoria naisia". Sanoin hänelle, että minusta tuo oli mautonta ja epäkunnioittavaa minua kohtaan, jonka seurassa hän siellä on. Sen jälkeen hän on ymmärtänyt, että minä en pidä tuon kaltaisesta huumorista, eikä ole sellaista jatkanut. Jos sinun miehesi tietää, ettet pidä tuollaisista "vitseistä" mutta kokee pakottavaa tarvetta jatkaa niitä, niin kyse on henkisestä väkivallasta. Miksi olet miehen kanssa, joka ei arvosta sinua ja halua, että sinulla on HYVÄ olla?
(Ja kyllä, voin itse olla tuossa mielessä tosikko, mutta en pitele häntä väkisin vaan ihan on ollut vapaus vaihtaa koska tahansa toisenlaiseen. Jostain syystä tuntuu kuitenkin haluavan olla minun kanssani.)
Entä jos tuo miehen tapa (epämiellyttävä ja asiaton, kyllä, totta kai!) onkin tapa kostaa ja ap on oikeasti todella mustasukkainen? Entä jos tuo on keino antaa takaisin kaikista niistä kerroista kun ap lähtee tyttöjen kanssa ulos ja osoittaa miehelle paikkansa "älä odota valvomassa, ties ketä komistuksia on odottamassa..." tai "äläkä sit kutsu tänne ketään naisia tai lennät pihalle"
Ja sinusta sitten kostaminen parisuhteessa on ihan ok vai? Tsiisös että ihmiset ovat hulluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan, että ap toimisi noin. Sinustako miehen käytös olisi oikea tapa reagoida ap:n käytökseen? Eikö aikuinen mies osaisi tuollaisessa tilanteessa ottaa ja lähteä, ellei puhumalla tilanne muuttuisi?
Oletteko olleet kauan yhdessä? Ymmärrän sua ap tosi hyvin. Olin suhteessa miehen kanssa, joka käyttäytyi noin. Meni todella pitkään että minulle paljastui hänen todellinen luontonsa, koska vietimme alkuun todella paljon aikaa kahdestaan ja kun tapasin hänen ystävänsä ensimmäistä kertaa hän alkoi kertomaan minusta ne ns. vähiten mairittelevat puolet jotka olin paljastanut vain hänelle ei nyt maata kaatavia, mutta en haluaisi tuntemattomille ihmisille tulla esitellyksi siten, kailotti myös seksistämme yksityiskohtia baarissa ystäviensä ja tuntemattomista koostuvassa seurueessa. Tuollaista mustasukkaiseksi tekemistä löytyi myös. Pölvästejä/sovinisteja on moneen luokkaan ja hän ei edes itse ymmärtänyt tehneensä mitään väärää, jätin hänet.
Melkein kuin exäni. Onkin erittäin hyvästä syystä ex.
Parisuhteen pitää ensisijaisesti tuottaa hyvää oloa, huonossa suhteessa EI kannata olla.