Miten tehdä juhlava leivonnainen, esim. täytekakku ilman kädentaitoja?
Mä olen loistava leipuri muuten, maku tulee aina parempi kuin mistään leipomosta ostetussa, mutta en osaa koristella. Nyt ei toki voi juhlia pitää, mutta harjoittelisin valmiiksi kotiporukalle. Eli millaisella koristelulla voisi "huijata"?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, voi se 70-luvun tyyli olla joidenkin mielestä hyvä eikä siinä mitään. Mutta eikö ole aika selvää, että sitä ei tarvitse kenellekään erikseen neuvoa.
Tänne tullaan kertomaan tärkeänä, että laita kermavaahtoa ja suklaarouhetta. Vähän samanlainen vinkki tuli eilen ketjuun, jossa ap kertoi tarkasti kropastaan ja kysyi uusia ideoita pukeutumiseen. Joku vastasi, että farkut ja pusero. Okei, mahtava idea, ei varmaan ole tullut ap:lle mieleenkään.
Itse ainakin ap:na toivoisin ihan oikeita uusia ideoita.
Jep. Juustokakku on yllättävän helppo ja sen varmaan sitten teen, mutta pappa itse ei tykkää.
Jos pappa sitä sinun tekemääsi kakkua nimenomaan toivoo, niin eikö kannattaisi tehdä sellainen, minkä hän haluaa??
Noh. Minä olen tykästynyt sokerimassaan.
Alle, siis kakun pintaan kunnolla kostuketta ja kermavaahtoa. Päälle kaulitset muutaman millin paksuisen sokerikuorrutelevyn, vaikapa valkoisen. Nosta ohuen metallilastan avulla kakun päälle, tasoita reunat. Osta lisäksi vaikkapa punaista ja vihreää geelielintarvikeväriä. Tavallinenkin on ok, mutta geeliväri ei kastele massaa liikaa ja sillä on helppo maalata. Sekoita värien avulla valkoisesta massasta punaista ja vihreää ja kaulitse niitä. Leikkaa massasta lehtiä ja sommittele valkoiselle pohjalle pari ruusua. Ei ole vaikeaa, semmoinen soikion mallinen lehti on hyvä ruusulle, teet niistä kakun pinnalta nousevan ruusukkeen. Kiinnitä massa vedellä ja ruokaveitsen terällä painamalla, voit taivutella vielä valmiina lehtiä kolmiulotteisesti. Ja vihreästä teet semmoisia silmän mallisia lehtiä (siis suippenee molemmista päistä).
Ota vaikka meikkisivellin ja pese se hyvin (mielellään isohko ja taipuisa sivellin, vesivärisiveltimen tapainen on paras). Sillä voit maalata elintarvikeväreillä pohjaan ruusulle varren ja lisää lehtiä. Massasta tehty ruusu siis ikäänkuin nousee kuvasta esiin, takana on muita , maalattuja ruusuja.
Kyllä tuo toki vähän hahmottamista ja piirtämistaitoa edellyttää, mutta kokeile vaikka ensin piirtää ja suunnitella kuva paperilla.
Sokerimassa on kiva väline ja tosiaan voit maalata - jos se luontuu sinulta - elintarvikeväreillä siihen. Käytä kuin vesivärejä, laimenna vedellä vaaleammaksi.
Jos et osaa piirtää, voit tehdä tuon tasaisen pinnan ja koristella siihen vaikkapa metallihohtononparelleilla synttärisankarin nimikirjaimet. Valmiina saa marsipaanikukkia jne.
Sokerimassan kanssa olennaista on kakkupohjan kunnollinen kostutus ja se, että täyte ei saa olla kamalan makea, muuten kakusta tulee kuiva ja ätläkkä. Eli runsaasti kermavaahtoa ja hedelmiä väliin. Itse teen usein vaikkapa säilykepersikasta hyytelötäytteen, lisäksi vaniljarahkasta ja kermavaahdosta runsas vaahtokerros.
23 neuvoo, että netistä löytyy paljon sokerimassaohjeita, hae kuvahaussa hakusanoilla sugar fondant cake roses
Tai sugar fondant cake decorations.
Olen tehnyt lapsille vaikla mitä sokerimassalla, viimeksi esimerkiksi esikoiselle Star warsin Darth Waderin kypärän. Mielikuvitus on vain rajana. Voit ostaa toki valmiinalin erivärisiä massoja, mutta mainitsin nuo värit siksi, että niiden avulla voi sille pohjalle myös maalata.
no Cupcake,mikäs muukaan , tuo taidottomien naisten bravuuri.
eli suomeksi tursota muffinssitaikina vuokaan ja nakkaa uuniin ,sitte koristelut että ois hieno muka, mutta edelleen maku on se muffinssi
Vierailija kirjoitti:
no Cupcake,mikäs muukaan , tuo taidottomien naisten bravuuri.
eli suomeksi tursota muffinssitaikina vuokaan ja nakkaa uuniin ,sitte koristelut että ois hieno muka, mutta edelleen maku on se muffinssi
Ei ollut ap:n ongelma taidottomuus leipoa, vaan taidottomuus nimenomaan koristella...
Koristeleminen on ehdottomasti vaikein vaihe kakuista ja sokerimassa pahin vaihtoehto :D Itse tekisin vanhemmalle herralle ehdottomasti kermakakun enkä juustokakkua, vaikka itse pidänkin juustokakuista niin tekijänä kuin syöjänäkin. Jos haluat kermakakkuun modernimman otteen, naked cake on hyvä vaihtoehto eikä yhtä mössöinen kuin tavallinen kermakakku. Nakukakkuun runsas koristelu marjoilla ja/tai hedelmillä. More is more.
Vinkiksi kun haluaa " jäykistää " kermavaahtoa. Käyttäkää vaniljakreemijauhetta ja sen määrää säätelemällä löytyy sopiva täyte kuin kermakuorrutuskin.