oletteko huomanneet ilmanlaadun parantuneen
koronan aiheuttaman eristyksen aikana ovat esim. delfiinit tulleet venetsian kanaaleihin, himalajan vuoristo näkyviin saastepilvien keskeltä... onhan tästä nyt jotain hyötyäkin ja ehkä ihmiset nyt ottavat tosissaan ilmastonmuutoksen.
Kommentit (32)
Sen tiedän, että minulla pitäisi olla helmikuun lopusta toukokuun loppuun lääkitystä vaativia allergiaoireita ja nyt en ole tarvinnut mitään.
Itse olen nauttinut älyttömän paljon melusaasteen vähentymisestä. Joka ilta, jos olen öisin hereillä tai herään aikaisin aamulla hämmennyn ettei liikenteen äänet kuulu asuntoon, ihana tunne.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa nyt oo oikeastaan koskaan huono ilmanlaatu, satunnaisesti jotain piikkejä kun hiekkoja poistetaan. Ihan indeksilläkin mitattuna se on silloinkin vain "moderate" eli jotain 72-80. En siis mitään erityistä eroa ole huomannut tässä. Muutenhan on hiljaista.
Se mistä olen iloinen, on vanhan kotikaupunkini Pekingin ja muun Kiinan ja tietenkin tuon Intian valtavista muutoksista. Kun sekin päivä on tullut koettua, että ilman laadun indeksi paukkui yli 600. Se on jo oikeasti kauheaa. Tuo "Himalajan näkyminen" on myös todella upea juttu, Intiassa on myös se ilma usein sellaista puuroa, että silmiä kirvelee.
suomessa on vuosikausia jo huomattu kuinka pörriäiset kituvat tien varsilla, jopa n. metrin välein. enpä menisi kehumaan liikoja suomen niin puhdasta ilmaa.
kiinnostaisi kuulla astmaatikkojen mielipiteitä tilanteesta.
En huomaa mitään eroa. Samalla tavalla katupöly yskittää ja kirvelee silmissä kuin joka kevät. Varmaan jossain Venetsiassa huomaa että vesi on puhtaampaa, mutta eipä ole sielläkään nyt hetkeen tullut käytyä.
Vierailija kirjoitti:
joukkoliikenne ilmaiseksi! näin vähennetään ilmansaasteita tehokkaasti! ei se auto tarvi olla aina perseen alla joka metrillä!
Ei ole aina niin yksiselitteistä. En ole viimeisen viiden vuoden aikana lentänyt kertaakaan enkä käyttänyt julkisia, mutta autoon on tullut vain 5000 km vuodessa, joten ihan helposti uskon oman liikkumiseni saastuttaneen vähemmän kuin monen muun. Autokin on sama.
Muuttakaa maalle, eipähän pölise. Mihinkään ole ilma puhdistunut, pöly vaan on laskeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa maalle, eipähän pölise. Mihinkään ole ilma puhdistunut, pöly vaan on laskeutunut.
Ja mitäs luulisit tapahtuvan, jos me kaikki muutetaan maalle?
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskustassa on kirkas, raikas ilma; kaikki pölyisyys on poissa. Siis ilma on yhtä raikasta kuin jossain metsässä/tuntureilla kävelisi. Ero aiempaan pn suorastaan hämmentävä. Muutenkin on jotenkin puhdasta ja pölytöntä kaikkialla: ratikat ja kadut ovat puhtaita, roskia on aiempaa vähemmän. Ilma on hyvin kirkas ja näkee kauas.
Tuulella on varmasti hiekoituspölyä kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitäs luulisit tapahtuvan, jos me kaikki muutetaan maalle?
Sitten kaikilla olisi parempi ilmasto. Liikenne ja lämmitys ei ole niin tiheässä eikä tarvitsisi pelätä ilmastonmuutosta.
En ole. Katupöly lentää niinkuin ennenkin.